close
הפוך לדף הבית גמ"ח קופונים
13.12.2017
 
לרשימת המאורסים המלאה >>
יעקב רבלין - דין וחשבון
אבי בלום - בית ספר לפוליטיקה
לכל המבזקים
חדשות אחרונות חדשות אחרונות

פעם בדור מתרחשת מהפכה: פרויקט 'בחדרי' לסוכות תשע"ח // מני גירא שורץ

הכוכבים הגדולים שקעו - היוצרים המקוריים צמחו. להיטים קלילים OUT - שירי נשמה אותנטיים IN. עשרים שנה אחרי מהפכת 'אוף שימחעס' - מתרחשת מהפכה חדשה בעולם המוזיקה החסידית • מני גירא בטור פותח לפרויקט סוכות ב"בחדרי". ושמחת בחגך

16
הדפס

"ושמחת בחגך": ערב חג הסוכות, זמן טוב לסכם את השנה המוזיקלית שחלפה ולפתוח את זו שבפתח. בחג הקרוב נסמן בפרויקט מיוחד את המהפכה של 'פעם בדור'. עשרים שנה אחרי שלהקת 'אוף שימחעס' פרצה לעולם, ושינתה את המוזיקה החסידית – עם יצירת ממוזיקה אלקטרונית, דאנס, ריקודים כוריאוגרפים, ובכלל בעצם היותה להקה - מהפכה שעד היום נותנת אותותיה - מתרחשת מהפכה חדשה.

ככלל, כל עשור נהוג לציין בעולם את המוטיבים המוזיקליים ששלטו בו. אחת ל-20 שנה מתחוללת מהפכה בעולם המוזיקה הכללית, כך מקובל לציין. זו האחרונה מסתמנת בהאטת קצב השירים. כך לדוגמא, מירב הלהיטים העולמיים בשנה האחרונה היו ב-BPM נמוך - כלומר שיר בקצב איטי יותר, ולפעמים גם מה שמכונה 'שיר שקט' ביחס ל'שיר קצבי' - בשפת העם.

המהפכות הקודמות, היו זו של 'מרדכי בן דוד ואברהם פריד'. עוד קודם, המהפכה של הרב שלמה קרליבך. ובדור קודם דוד ורדיגר ובן ציון שנקר ז"ל. כל אחד ותקופתו, כל אחד וסגנונו.

בגדול, המהפכה הנוכחית מביאה עמה בשורות טובות - ההתמקצעות והאיכות בסאונד. המוזיקה החסידית מציגה היום סטנדרטים גבוהים מבעבר. יש אלבומים שאיכות ה"מאסטרינג" - בישול הסאונד הסופי, שלהם לא נופלת מאלבומים של ענקי המוזיקה בעולם. בשורה נוספת שהגיעה בשנים האחרונות היא ריבוי זמרים יוצרים עצמאיים, שמייצרים סגנונות מוזיקליים חדשים לגמרי ובונים קו חדש במוזיקה החסידית. 'זושא', חיים גולד, יצחק פוקס ומיילך קאהן הם רק דוגמא.

ויש גם בשורות, שחלק מהגולשים יראו אותן כפחות טובות. השתלטות המוזיקה האלקטרונית על החתונות החסידיות והליטאיות - לצד ישיבות וקהילות שנלחמות בזה. צמיחת המקהלות - שהפכו להיות מאוד פופולאריות ולעיתים אף עברו את הזמרים במאבק על לב הקהל, זאת בנוסף לריבוי אירועים וקליפים מושקעים.

והבשורה החשובה מכולם - סיום תקופת "הגדולים". יעקב שוואקי, מרדכי בן דוד ואברהם פריד כבר לא מייצרים רעידות אדמה כשהם מוציאים אלבומים, לעומת זמרים, לפעמים אלמונים, שצצים עם סינגל יחיד וכובשים את כל העולם. בכלל, תופעת "זמרי הסינגלים" צוברת תאוצה בעולם המוזיקה בכול העולם והיא אינה פוסחת גם על המוזיקה החסידית. כול אחד יכול להפוך לזמר וכוכב עם שיר או שניים מוצלחים, ביניהם מתנדבי הצלה שמקפצים מחתונה להחייאה.

מיילך קאהן בעט בדלי וזיעזע
מיילך קאהן
מיילך קאהן

אם את המהפכה הקודמת לפני שני עשורים הוביל ישי לפידות, סולן יוזם בעל רוח חיה צעירה וסוחפת, הפעם קשה לשים את האצבע על אמן אחד או להקה אחת. אך אם ננסה להגדיר את כלל ההיבטים של המהפכה, כפי שיובאו במרוצת החג כאן באתר, לשורה אחת, היא תהיה - שמות גדולים, פופ וגימיקים - אאוט, נשמה יהודית, אותנטיות ויצירה חדשנית - אין.

קחו לדוגמא את מיילך קאהן - ללא ספק אחד שמסמל כמה מהמוטיבים המרכזיים במהפכה עליה אנו מדברים. קהאן, יוצר אלמוני ועצמאי בשנות ה-50 לחייו, נתן בעיטה בדלי וזעזע את המזסיקה החסידית, כשבא משום מקום, ועם אלבום יצירתי ומקורי, שונה מכל מה שהכרנו עד היום, הפך בתוך חודשיים ללהיט היסטרי.

'יומם' מיילך בגירסת אנפלאגד

הוא נחשף בפני מאות אלפים ועמוס בהופעות. הוא עצמו חיבר וכתב את כל לחניו והצליח להחדיר מספר שירים לכל בית יהודי כמו 'ואהבת', 'יומם' ו'מי יודע' - מה שבשנה האחרונה לא הצליחו לעשות מרדכי בן דוד, פריד או שוואקי.

בגלל האמת האומנותית והיצירה העשירה שהוא מביא עמו, הפך מיילך לאחד הסמלים המרכזיים של המהפכה. הוא לא מחויב לכללים ומוסכמות חברתיות או מוזיקליות. יש שיגידו כי הוא אינו זמר גדול מבחינת צבע הקול וצורת ההגשה, כשהוא שובר טונים בסגנון שלא היה קיים עד כה, תוך יצירת מוטיב סלסול מקורי, שכבר זוכה לחיקויים, אך הצלחתו המפתיעה מסמלת את הרצון של הציבור בשינוי, יציאה מהמקובעות והרדידות לכיוון היצירתיות והנשמה היהודית.

בפרויקט סוכות ב'בחדרי' ניגע בשורת נושאים המסמלים את המהפכה: הקץ לפופ והחזרה אל חיקה החמים של האותנטיות היהודית; המהפכה הנשית במוזיקה החסידית; המקהלות שניצחו את הזמרים בקרב על לב הציבור; הלהיטים הגדולים מחצרות החסידים; אמנים ישראלים שמתקרבים דרך מוזיקה יהודית; כניסת המקלדות האלקטרוניות לעולם האירועים; מהפכת הסינגלים; המעבר מעולם הדיסקים לעולם הדיגיטל וייצור הקליפים המקוריים.

אולי יעניין אותך גם
פתח את כל התגובות   הוסף תגובה
תגובות    
בשביל לשבח מישהו - לא צריך להשמיץ את האחר! (ל”ת)
בן תורה 12:07 04/10/2017
1
 
כל הכבוד לכולם אבל לחן אחד של קרליבך עולה על הכל...... (ל”ת)
יואל 12:24 04/10/2017
2
 
     ר' שלמה הוא היה הכי קרוב לנשמה יהודית אמיתית (ל”ת)
נח 02:13 08/10/2017
 
הכל אווירה שמתחלפת, ר שלמה קרליבך ז"ל איתנו כבר יותר מיובל שנים ולא זז חשום מקום  
 14:26 04/10/2017

וגם מרדכי בן דוד לא ראיתי שקם לא תחליף, יומם להיט חזק וחמוד, עוד חמש שנים ספק אם מישהו יזכור מרדכי בן שירים מלפני עשרות שנים עדיין כובשים את לבבות הצעירים.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
3
 
     קרליהך נפטר לפני 23 שנה ותראו מאות מניני קרליבך בעולם  
יוסי 16:29 04/10/2017

כל הזמרים הלל יישכחו במהרה כי אצלהם זה מקצוע ואצלו הנשמה דיברה וממשיכה עד היום ועעד ביאת גואל צדק

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
 
MBD לא הכניס סינגלים לכל בית?!  
מה אתה מבין?! 14:37 04/10/2017

חצי מהשירים ב'צעקה' נכנסו לכל בית. דוגמה קטנה, ה'יעלה' מהדיסק האחרון הושר בכל כך הרבה בתי כנסת ליטאים שמרנים בליל יום הכיפורים האחרון. פשוט הזוי לסכם שנה, ולהעלים את אחד הדיסקים המוצלחים של בן דוד, כשמבילטים את יומם, שכל המעלה שלו זה הקצביות, ופחות הנשמה.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
4
 
מני תרגיע ומהר מרדכי בן דוד ופריד מקפיצים עם הדיסקים החדשים שלהם קראן הוא ענין זמני הגדולים הם נשארו המון זמן וישאהרו עוד מחא זמן לא להתרגש ממוזיקה חד (ל”ת)
 14:43 04/10/2017
5
 
אכן חוזרים לשירים בסגנון של לאונרד כהן ואיב מונטאן.  
אברהם צבי 16:05 04/10/2017

סגנון הפופ מעולם לא היה חלק טבעי של השירה היהודית. הכניסו אותו בכח לעולמינו.

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
6
 
לא יאמן כמה שטויות בכתבה אחת  
יעקב  16:42 04/10/2017

בחדר, ביזיתם!!!! ציפיתי ממכם לקצת יותר מקצועיות ובטח לקצת פחות שטויות. לא יאמן כמה הכותב מנסה לקדם זמר הזוי כמו קאהן שחוץ מגימיק אין בו כלום והרי ברור שעוד שנה אף אחד לא ישמע ממנו כמו שלא שומעים היום מכלמיני תופעות משניות שהיו אי שם בדרך . קל מאוד לנסות לנף על ידי במה ארעית שנותנים לך מישהו שאתה ספציפית אוהב אבל קח בחשבון שאתה לא משקף דעה של אף אחד חוץ מדעתך האישית. מילא היתה פה כתבה מבוססת על דעת קהל ועל סקר שוק וכדומה אבל הכל פה נאמר כגיבובי רוח . כבר אמרו לפני פה שמרדכי בן דוד הכניס להיטים לכל בית מהדיסק האחרון ועם כל הכבוד אני לא זוכר שמילך קאהן עשה כזה באזזז עם הדיסק שלו ואנשים רצו לחטוף אותו בחנויות וברחבי הרשת כמו שעושים זאת אחרי שיוצאים דיסקים של גדולי הזמר הותיקים. בקיצור סתם כתבה מגוחכת שלא מתאימה לבמה מכובדת ויסלח לי הכתב הנכבד אם דברי קשים מדי

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
7
 
שטויות!  
נטע 23:51 05/10/2017

מה עם הצעקה של מרדכי בן דוד??? וכמה טוב שנפגשנו של אברהם פריד??? ואיך שכחנו מאמין בניסים של יענקי שוואקי???

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
8
 
מוטי שטינמץ הראשון. שפרץ את מחסום הדיסק כשפרץ עם השיר ויהיו רחמיך ובהמשך היה הראשון מבין זמרי העל שהכניס בהופעותיו את הנשמה החסידית עם קומזיצי ענק תוך (ל”ת)
היסטוריון 15:10 06/10/2017
9
 
בבלט  (ל”ת)
 16:55 06/10/2017
10
 
איכות של הבנה תרבותית. נהנתי (ל”ת)
תודה על הטור 18:36 10/10/2017
11
 
חיקוי עלוב.  
מאיר שושן. 03:16 11/10/2017

היום כל פוזה זה "מדהי . וכל זמר ומוזיקה היא " מהפיכה&quo מהפיכת סדום ועמורה. כל אורות הלייזר , התפאורה ,הפוזות, וסוג כמו סחוג של המוזיקה של היום, זה פשוט חיקוי עלוב של המוסיקה החילונית והגויית. " גוגויים עליך שמש-ון " ...

הוסף תגובה חדשה
הגב לתגובה זו
12
 
...קרך בדרך.  
מאיר. 03:18 11/10/2017
13
 
קישקוש  
הנכון 15:35 13/10/2017
14