י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
התכנית נחשפת לראשונה

מצוקת הדיור החרדי: כך מתכוונים הח"כים החרדים לפתור המשבר

התכנית נחשפת לראשונה: הקמת מנהלת חרדית, דרישות תקציביוית, מידעים לפיתוח שפיר, ביתר עילית, קריית גת וטלזסטון - תכנית העבודה של יהדות התורה לפתרון המצוקה החרדית נחשפת • מצוקת הדיור בראש סדר העדיפויות של יהדות התורה • 'בחדרי חרדים' עם כל הפרטים

מצוקת הדיור החרדי: כך מתכוונים הח"כים החרדים לפתור המשבר
מצוקת הדיור צילום: יעקב לדרמן ודוד כהן, פלאש 90

מצוקת הדיור החרדי: בעוד שיחות המשא ומתן של הליכוד ויהדות התורה נמצאות בעיצומן בימים אלו - בימים האחרונים גיבשו צוות העוזרים הפרלמנטרים של הנציגים החרדים את מסמך הדרישות המלא.

פרק נרחב מהמסמך עוסק במצוקת הדיור החרדי, הכולל 39 סעיפים. ההערכה היא שגם אם בליכוד לא יקבלו את מלא הדרישות - הרי שלפני חברי הכנסת תוצג תכנית עבודה לפיה הם יצטרכו לפעול כדי לסיים את משבר הדיור החרדי ולהביא לתוצאה בפני הציבור החרדי, שמתקשה לעמוד מול המשבר החריף המתרחב במגזר.

כאמור, על פי תכנית העבודה מיד עם הקמת הממשלה תקבל הממשלה מספר החלטות ובהן: תכנון דיור לצורכי האוכלוסיות השונות ובכלל זה קביעת יעדים לשיווק יח"ד בכל שנה, וקביעת אחוז מסוים מכל אזור שיתוכנן לצורכי הציבור החרדי.

במפלגת יהדות הורה שמים בקדנציה הקרובה את נושא מצוקת הדיור החרדי בראש סדר יומם, כאשר בימים אלה דנים חברי יהדות התורה עם אנשי האוצר ואנשי המו"מ ביוזמה אותה הם גיבשו ונחשפת כאן לראשונה במלואה.

חברי יהדות התורה עם אנשי האוצר היוםחברי יהדות התורה עם אנשי האוצר היום

הדרישות

  • במרכזי רמ״י ייועדו לפחות 25% מהמכרזים לציבור החרדי; המיקומים יקבעו על ידי יהדות התורה.
  • הממשלה לא תחתום או תאשר הסכמי גג אלא אם שיעור יחידות הדיור בהסכם המיועדות לציבור החרדי יעמוד על לפחות 15%, או 2000 יחידות דיור בפרויקט.
  • תכנית ארצית: כל אזור בו ייבנו מעלה 10,000 יחידות דיור - 2,000 דירות לפחות יותאמו לצביון החרדי.
  • משרד האוצר יעביר לרשויות המקומיות הבונות יחידות דיור מותאמות לחרדים סכום כסף כדי להסיר חסמים של הצרכים המיוחדים של החרדים.
  • תוקם מנהלת חרדית שתעזור בדיור החרדי ובסמכותה לייעץ בנושאי הסכמי גג ומחיר למשתכן; בראשה יעמוד סגן שר במשרד השיכון או נציג אחר מטעם יהדות התורה. המנהלת החרדית תתוקצב בדומה לתקצוב שניתן למגזר הערבי.

היעדים

שפיר:

       - תוך חודש מהקמת הממשלה, היא תעביר החלטה כי מתחם שפיר ייועד לציבור החרדי.

       - בהליך מזורז תתכנן ותשווק יח"ד שבתכנית בהתאמה לצביון חרדי.

       - המלצה לוועדת הגבולות להחליט על הקמת ישוב חדש במתחם "שפיר"; להורות לשרים הרלוונטים על הקמת מרחב תכנון מיוחד ועל ועדה מיוחדת לפי חוק התכנון והבנייה שסמכויותיה יהיו תכנון במתחם העיר החדשה. הקמת אזור תעסוקה בישוב שפיר.

 

מועצה איזורית שפירמועצה איזורית שפיר

קריית גת: בתוך חודש מיום הקמתה, תחליט הממשלה כי במסגרת קריית גת מערב-מערב, יח"ד שבמתחם, יתוכננו וישווקו לצביון חרדי.

הר יונה: - בתוך חודש מיום הקמתה, תחליט הממשלה על: הקמת מנהלת הקמה להר יונה ג' לציבור החרדי.

          - המדינה תממן באמצעות המנהלת הקמת תשתיות למוסדות ציבור וחינוך.

          - מנהלת תבחן בתיאום עם עיריית נצרת עילית את הצורך בפעולה להקמת ישוב חדש במתחם "הר יונה״.

ביתר עילית: בתוך 60 יום, מיום הקמת הממשלה, הממשלה תקים וועדת גבולות לעיר ביתר עילית שמטרתה תוגדר להעביר שטחים לצורך בינוי עתידי בעיר ביתר עילית כמענה לריבוי הטבעי לאוכלוסייה החרדית על כל גווניה.

טלזסטון: בתוך 30 ימים מיום הקמתה, תחליט הממשלה להמליץ על הרחבת שטח השיפוט של הישוב קריית יערים (טלזסטון), על העברת התכנון לותמ"ל ועל הקמת וועדה לחלוקת הכנסות עם מ"א מטה יהודה.

חברי הכנסת החרדים בסיורחברי הכנסת החרדים בסיור

בנוסף, פועלים ביהדות התורה לפעול לקבל התחייבות בתוך ההסכמים הקואליציוניים כך שבכל אישור שינפיק משרד ראש הממשלה או משרד הביטחון לבנייה ביהודה ושומרון - יאושר גם אחוז מוגדר המותאם למתיישבים החרדים לעומת ביו"ש.

כמו כן, מבקשים ביהדות התורה לחזק את מעמד הפריפריה, כך שקוני דירה יד שנייה יהיו זכאים למענק מקום מותנה בסך 100,000 ש"ח.

בנוסף, תקים הממשלה ועדה להאצת הבנייה. לוועדה יועבר תקציב שנתי. הוועדה תהיה מוסמכת להשתמש בתקציב להסרת חסמים בפרויקטים חדשים.

'בחדרי חרדים' יוסיף לעקוב אחר כל ההתפתחויות בנושא מצוקת הדיור המחריפה.

משבר הדיור חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד