י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
הריון הוא מחלה או לא?

סוף סוף: כנס ראשון בנושא מחלת ההריון היפראמזיס גרבידרום

אומרים לנו הנשים, שהריון הוא לא מחלה, עד שפתאום גילו שיש נשים שעבורן הריון יכול להיות מחלה מייסרת וקשה * עכשיו ההיפראמזיס מקבל הכרה של אנשי רפואה וזו מהפכה שחייבת להתרחש בגדול * כל הפרטים על הכנס ביום שני הקרוב

סוף סוף: כנס ראשון בנושא מחלת ההריון היפראמזיס גרבידרום
אילוסטרציה צילום: הדס פרוש / פלאש 90

אני חוזרת שבע שנים אחורה וחושפת עבור אלו שלא מכירים את פיסת הסיפור האישי שלי בנושא, להריון של בתי הקטנה. אחסוך מכם את הסיוט בכללותו, ואתחיל מהנתון הבא: בתחילת החודש הרביעי ניגש אלי בני הבכור שהיה אז כבן שבע, התיישב על הספה בה שכבתי זרוקה, הביט בי בעיניים עצובות וגדולות ושאל בטון מלא צער והשלמת גורל: "נכון את הולכת למות"?

נחנקתי.

זה הרגע בו נפל לי האסימון שלא מספיק מה שאני חושבת ומרגישה – אלא יש צורך לדבר עם הילדים, שאיבדו בבת אחת, לכאורה, את אמא שלהם.

"הריון זו לא מחלה" – נזכרתי בכל הכותרות ובכל המילים של הדודות הטובות. ואני, אני לא ידעתי אז שיש הריון שהוא מחלה. יש נשים שעבורן הריון הוא סוג של מחלה שגורמת להן להרגיש סמרטוט סחוט, לאבד לחץ דם, לאבד את הכוח והחשק לחיות, ולהקיא אפילו את כפית המים שהן מנסות להכניס אל גופן.

נכון, ידעתי שזה מוגזם איך שאני מרגישה. ידעתי שזה לא תקין, אבל "בסך הכל הייתי בהריון, אז מה יכול לקרות"? ונאלצתי לשכב במיטה ולשמוע את קולות הילדים חוזרים מיום לימודים אל בית קר וחשוך, מנשנשים קורנפלקס כי אין מי שיגיש להם ארוחת צהריים. אני, האמא הפולניה והדאגנית, לא יכולתי אפילו לחייך אליהם כי לא היה לי כח. אז כן, הסיוט הזה נמשך, וסופו היה בלידה טראומטית, והדבר היחיד הטוב מזה הוא בתי המדהימה שאני מחוברת אליה בצורה יוצאת דופן.

רק כשהיתה בת ארבע, נחשפתי לראשונה דרך נעמה יעקבסון, למושג היפראמזיס גרבידרום – מחלת הקאות ובחילות הריון שפשוט הופכות אותך לאדם שאינך מכירה, וכל שכן סביבתך. מי שלא חוותה – קשה להאמין שתוכל להבין זאת.

מאז החלטתי שאעשה הכל כדי לקדם את המודעות לנושא, כדי שנשים ירגישו בנוח כשהן "חולות", ולא יצטרכו להתנצל על זה שהן נרדמות ל- 24 שעות בלי יכולת לזוז, ובלי אפשרות לטפל בעצמן או בילדים שלהן. אט אט המודעות עלתה וגדלה, גם בקרב רופאים ברחבי העולם, והנה בישראל, לראשונה, יום עיון שמוקדש כולו להיפראמזיס. מדובר במחלה שעלו עליה רק בשנים האחרונות, כך שגם אנשי רפואה עדיין לא יודעים בדיוק את כל הפרטים, ולא יכלו לתת מענה לנשים שסבלו ממנה. חשבו שנשים מפונקות או מגזימות. לא ידעו שהן פשוט חולות.

מי שמארגנות את יום העיון, הן שתי נשים מקסימות שהקימו את 'אחוות האחיות הגניקולוגיות בישראל', גב' הילה בנדט, אחות במחלקת נשים תל השומר, וגב' אורית וינוגרד, אחות ראשית מחלקת נשים וסיבוכי הריון בהדסה עין כרם. יום העיון בשיתוף עם אגף נשים ויולדות בבית חולים לניאדו, ואחות אחראית המחלקה, הגב' חנה וינברג.

הכנס מיועד לצוות רפואי, אחיות, דיאטניות, עובדות סוציאליות ורופאים, וכן למטופלות ובני זוגן.

הכנס מציג מודל חדש: לא רק הרצאה של איש מקצוע כמו רופא/אחות/פסיכאטרית ודיאטנית אלא גם ישמע הקול של המטופלות, במסע עד לרגע בו חבקו את הילד.

בין הנושאים שידוברו בכנס: היפראמזיס ודיכאון בהריון, תזונה והיפראמזיס – כחלון הזדמנויות. רפואה אלטרנטיבית, טיפול מונע והשלכות על האם והעובר ועוד.

לתועלת הקוראות: יום העיון יתקיים ביום שני, 27.5.19 באולם שיקגו, המרכז הרפואי ע"ש לניאדו. עלות: 50 ₪. ניתן לשלוח מייל לקבלת פרטים: [email protected]

היפראמזיס גראבידרום הריון מחלת הריון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד