י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

בדרך לציון הצדיק מסתירים את הכיפה?

זרם הטסים לתפילה על קברי צדיקים באירופה גובר ויחד עמו גם החשש מפני האנטישמיות שהולכת ומרימה ראש • תמונת מצב

בדרך לציון הצדיק מסתירים את הכיפה?
ליז'ענסק צילום: דוברות איחוד הצלה

בשנים האחרונות גבר משמעותית זרם העולים החרדים לקברי צדיקים באירופה. מה שהתחיל בטיסות לראש השנה לאומן, המשיך בהילולא השנתית של ר' אלימלך מליז'ענסק ואוחז – לפי שעה – במספר תאריכים משמעותיים בלוח השנה במהלכם פוקדים עשרות אלפים את ציוני אבות החסידות במזרח אירופה.

המציאות המבורכת הזו מתקיימת במקביל לעליה המדאיגה באנטישמיות באירופה בכלל ובמזרחה בפרט, מה שמחייב את כל הנוגעים בדבר למצוא פתרונות.

הממשלות במדינות הללו – שמודעות לפוטנציאל התיירותי-יהודי העצום שגלום בהן – מנסות להילחם בתופעה, אולם לא תמיד בהצלחה יתירה. עדות לסיטואציה הבעייתית ניתן למצוא בדו"ח האנטישמיות שפורסם אך לאחרונה בערב יום השואה, ממנו עולה כי מצב האנטישמיות בעולם בכלל ובאירופה הולך ומחמיר.

ע"פ הדו"ח, סוגי האירועים האלימים הנפוצים ביותר הם ונדליזם, איומים ואלימות ללא שימוש בנשק. מספרים אלה מראים שמספר המקרים שבהם נעשה שימוש בנשק ובהצתה הוא נמוך, בה בשעה שרוב ההתקפות הן נגד בני אדם ורכושם. לפחות 138 אנשים הותקפו, ורכוש פרטי ניזוק. הסיבה לכך היא שבני אדם ורכושם מוגנים פחות מאשר בתי כנסת ומרכזים קהילתיים.

ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, התייחס, עם פרסום הדוח, לעלייה בכל ביטויי האנטישמיות בעולם: "אם הייתי צריך לסכם במשפט אחד את מצב האנטישמיות בשנת 2018 ובתחילת 2019, הייתי אומר שזו התחושה הגוברת של מצב חירום בקרב יהודים במדינות רבות ברחבי העולם".

המשמעות של המצב הזה היא שיהודי שנמצא בדרכו לציון כלשהו מצוי בסכנה ממשית מתקיפה ע"י אנטישמי מקומי. מי שיכולים להיות רגועים, יחסית, הם מי שעולים לקברים בנסיעות מאורגנות. השהות בקבוצה גורמת מטבע הדברים להפחתה משמעותית בסיכון להיות מותקפים ע"י בודדים.

לעומת זאת, אנשים שנוסעים באופן פרטי ו/או בקבוצה קטנה מצויים בסכנה גבוהה בהרבה.

כדי להתמודד עם המצב הזה ממליצים גורמים מתוך הקהילות המקומיות להשתדל שלא להתבלט באזורים שאינם יהודים. לאמור: בדרך אל הציון, באכסניה, ברחובות הערים וכיו"ב להשתדל להסתיר את סממני הנראות היהודים (דוגמת כיפה וציצית) ולהימנע מלשוחח בקול באידיש או בעברית.

כאמור, ההמלצה היא לנהוג כך כשמסתובבים ביחידות ולא בסמוך מהמרכזים היהודים. בכל מקרה, כך לדברי גורמים העוסקים בנושא, מומלץ להפעיל שיקול דעת ולנקוט משנה זהירות.

ומה תמונת המצב בשטח? גורמים עמם שוחחנו טוענים כי בניגוד לעבר, המודעות לסכנות האנטישמיות ביבשת מתחדדת בקרב המטיילים החרדים. "אם בעבר אדם חשב שהוא יכול להגיע באופן עצמאי לעיירה/ציון כלשהו במזרח אירופה, בלי כל תכנון והתחשבות במימד הזה – היום זה אחרת. אנשים מבינים שיש ממה להיזהר ומשתדלים לברר את הנקודות הללו היטב לפני שהם יוצאים לדרך.

עדות נוספת למגמה המתוארת אנחנו מקבלים מפי לירן לוי, מנכ"ל מלון קינג דייויד בפראג. "בעבר הזרם העיקרי של הנופשים אצלנו היו יהודים חרדים שהגיעו בשל היותנו המלון היחיד באירופה שהוא גם בעל כשרות מהודרת לאורך כל השנה וגם ברמה של 5 כוכבים. בחודשים האחרונים אנחנו עדים לזרם חדש: נוסעים שנמצאים בדרכם לקברי צדיקים במזרח אירופה ומעדיפים לשהות בפראג, בשל היותה בטוחה במיוחד ליהודים".

כשלוי מצביע על בטיחותה של פראג הוא מכוון לסקרים ומחקרים שונים שנערכו בשנים האחרונות והעמידו את פראג על אפס תקריות אנטישמיות, זאת בניגוד לתמונת המצב המדאיגה מאוד בערים מרכזיות אחרות באירופה.

"הרבה מהנופשים שלנו מדגישים כי הבחירה שלהם בנו נובעת גם מתחושת הביטחון בעיר שמאפשרת להם להסתובב בעיר מבלי להסתתר ולהחביא את הסממנים היהודיים החיצוניים שלהם".

"בכל מקרה", כך לוי, "אין ספק שבניגוד לעבר ניכר שהמודעות לנושא גברה מאוד ואנו מברכים על כך וגם מייחלים ליום שבו המצב בכל אירופה יהיה כמו אצלנו".

פראג קברי צדיקים אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד