י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
3 יממות למועד הסופי

שעון החול אוזל: התקפלות או בחירות חדשות? • כל התרחישים

שלוש יממות בלבד לתום המועד הסופי בו נתניהו יכול להרכיב את הממשלה, ובעוד שנראה כי אין כלל התקדמות באופק - אלו הם האופציות המנוחות בפני ראש הממשלה ומפלגות הימין בדרך להרכבת הממשלה או בחירות מחודשות • הכתב הפוליטי של 'בחדרי חרדים' עם כל התרחישים

שעון החול אוזל: התקפלות או בחירות חדשות? • כל התרחישים
ריבלין ונתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עד ליום רביעי הקרוב על ראש הממשלה נתניהו להציג בפני נשיא המדינה ריבלין דיווח על כך שהצליח להרכיב את ממשלתו החמישית; ומאז תוך שבעה ימים להגיע עם ממשלתו לכנסת ולקבל את אמונה ברוב של לפחות 61 ח"כים.

נכון לעת כתיבת שורות אלו, לנתניהו אין עדיין את הרוב הדרוש וככל הידוע אף מפלגה לא חתמה עם הליכוד במסגרת המו"מ הקואליציוני. כתבנו הפוליטי יצא לברר מה התרחישים האפשריים.

התקפלות - התרחיש הסביר

בפני מרכיבי מפלגות הימין עומדת האפשרות של התקפלות. על הפרק עומד חוק הגיוס; שנחשב למאבק המרכזי בין מפלגת ׳ישראל ביתנו׳ ובין הסיעות החרדיות - בדגש על אגודת ישראל.

מחד, דורש ליברמן להעביר את חוק הגיוס ככתבו וכלשונו; ומנגד, החרדים דורשים להכניס בו תיקונים קלים.

התרחיש ההגיוני ביותר הוא שאחד מהצדדים ירד מצמרת העץ עליו טיפס; כדי להקים את הממשלה אביגדור ליברמן יוכל לומר שמחשש מהקמת מפלגת שמאל הוא מסכים לשינויים קלים בחוק הגיוס או שהוא נכנס לקואליציה - אך לא יתמוך בחוק הגיוס באם יכונסו בו שינויים.

מנגד, אפשרות סבירה היא שדווקא המפלגות החרדיות יסכימו בשתיקה להעביר את חוק הגיוס; שכן, הסנקציות נכנסות לפועל רק בעוד שש שנים תוך הבטחה לשינויים שיוכנו לקראת תום הקדנציה או תיקון הבעיות בחוק דרך חוקים אחרים - כמו חוק יסוד ערך לימוד תורה או בפסקת ההתגברות.

הסיכויים: אפשריים ביותר; למרות שכרגע זה נראה תרחיש רחוק והפערים נראים כבלתי ניתנים לגישור - ההערכה היא שברגע האמת אחד מהצדדים 'ייכנע' כדי לא להפסיד את ההטבות של ממשלת הימין ולהסתכן בבחירות חוזרות.

סלע המחלוקת. הפגנה נגד גיוס חרדים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

***

קואליציה עם 60 מנדטים בלבד - צרה צרורה

זו האפשרות עליה סוכם במהלך ישיבת ראשי המפלגות בישיבה הלילית ביום חמישי; אולם אופציה זו קשה לביצוע - שכן ליברמן הודיע הוא כי יתנגד למהלך; בנוסף, ההיסטוריה מלמדת כי לחץ הוא לא הדבר המשפיע ביותר על ליברמן.

כמו כן, בכל הצבעה ייאלצו ראשי הקואליציה לתפור דילים עם הסיעות הערביות או יתר סיעות האופוזיציה; גם ישנו החשש שחברי קואליציה צרה שכזו ינסו לסחוט עד המקסימום; כל אחד ימשוך לכיוונו והאווירה בכנסת תהיה אנדרלמוסיה.

בהקשר זה, חשוב לציין כי נתניהו הלך לבחירות פעמיים בגלל קואליציות צרות של 61; שהיו תלויות בחסידיו של אורן חזן ושות׳.

בקואליציה הנוכחית יש להכניס לתוך המשוואה הזאת גם את המתנגד החריף של נתניהו מבית, גדעון סער, או מתנגדים עלומים נוספים שלא יקבלו תפקיד רצוי ויצאו לאור. 

הסיכויים: מדובר בהימור מסוכן. נתניהו לא ימהר ללכת על האופציה הזאת.

קואליצית סער. ח"כ גדעון סער עם תומך חרדי. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

***

הליכה לבחירות

התרחיש השלישי הוא שרה"מ מודיע על יציאה למערכת בחירות חוזרת. זו אמנם האפשרות המועדפת על התקשורת, אך היא נראית כעת כבלתי סבירה בעליל.

המטרה היא להחזיר את קולות הימין האבודים של בנט, שקד ופייגלין; אך יהיה קשה להוציא את העם לבחירות שלישיות באותה שנה (לאחר מערכת הבחירות הארצית והמוניציפלית).

בנוסף, ייתכן שלא ימצא הרוב הדרוש להעביר את החוק, שכן כחול לבן יסרבו לתמוך בבחירות חוזרות; כשהם יודעים שיהיה קשה לתרגם את ההצלחה שנית וכך גם העבודה וליברמן וכן הסיעות הערביות, כולנו וגם בצלאל סמוטריץ - שמעדיף ממשלה ללא בנט ושקד.

הסיכויים: תרחיש בלתי סביר בעליל. מהלך שאם ייעשה - רק בלית ברירה.

תרחיש בלתי סביר. חרדים בקלפי. צילום: דוד כהן, פלאש 90

***

הטלת הרכבה על חבר כנסת אחר

באם נתניהו לא יודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי הוא הצליח להרכיב ממשלה עד יום רביעי בחצות, הרי שהנשיא יפגוש בשנית את נציגי הסיעות בכנסת והוא עשוי לבקש מהם להמליץ על מועמד אחר להרכבת הממשלה; מועמד זה יכול להיות גם חבר כנסת אחר בתוך הליכוד.

באם אכן יקרה הדבר, הפתרון לא יבוא - שכן גם כחול לבן יצטרכו את הסיעות החרדיות והדתיות והדרא קושיא לדוכתיה - חוק הגיוס יחזור להיות סלע המחלוקת. מה שאומר שהאפשרות הראשונה היא הסבירה ביותר.

הסיכויים: תרחיש קיצוני. סיכויים קלושים שיתממש.

בחירות בחירות חוזרות בנימין נתניהו גיוס חרדים ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד