י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מדיניות המשטרה

מטרת העל: להשתיק את תקיפת הנער החרדי

כמה ימים חלפו מתחילת סערת סרטון האלימות המשטרתית המזעזעת כלפי נער חרדי שלוקה באוטיזם והמשטרה מסרבת לפרסם התנצלות כלשהי • המטרה: להשתיק את הסיפור המקומם שתועד במצלמות ולעבור על סדר היום • לנו אסור לסתום את הפה | שניאור ובר כותב מדם ליבו 

מטרת העל: להשתיק את תקיפת הנער החרדי
שוטרי מג"ב עוצרים את הנער צילום: באדיבות המצלם

מדיניות המשטרה ומשמר הגבול מאז פרוץ הסערה סביב סרטון התקיפה המזעזעת של השוטרים על נער חרדי בעל צרכים מיוחדים, מעוררת סימני שאלה נוקבים בכל הנוגע לטיפול הפנימי בטעויות ומחדלים שנעשים שם.

בכל ההודעות והתגובות לתקשורת המשטרה מטפטפת את הנרטיב ודף המסרים לפיו הנער הוא זה שתקף והשוטרים התנהגו כמצופה מהם, כאילו והעם כולו טועה והשוטרים שהתנפלו בחמת זעם על הנער, הם התנהגו למופת. אה ועוד משהו, הדם שמוכיח את עוצמת האלימות בכלל קרה בגלל שהוא פצע את עצמו. כך, לא פחות.

הם מסרבים לקבל כל ביקורת וטענה כלפי התנהלות השוטרים השערורייתית וכמובן נמנעים מלהתנצל או להזכיר נימה שכזו במסרים שמעבירים. מבחינתם הכל כשורה וכולנו מטומטמים. אין כל פגם בהתנפלות המג"בניקים, המערכת ניצבת מאחוריהם במלוא העוצמה.

שאריות האימון שעוד נותרו במשטרה ובמג"בניקים ואבדו בעקבות התיעוד שמחריד כל לב, לא מונעים מלובשי המדים לקבור במעשיהם את האפשרות האחרונה לשיקום כלשהו והללו מגבירים בימים האחרונים את תחושת הבוז כלפיהם, בין היתר בסירובם העיקש לעסוק בחשבון נפש, להנמיך את גובה הלהבות או חלילה וחס להביע סוג של הבנה והתנצלות.

המטרה שלהם ברורה: להשתיק ככל שניתן את הסיפור הלא נעים מבחינתם, שמוצג על ידם כגבורה עילאית, עד כי לא אתפלא אם יעניקו לאותם שוטרים תעודת הוקרה וקידום לאור הצלחתם המרשימה.

למען השגת מטרתם הם לא יבחלו באמצעים. יספרו לנו שנפגשו עם אנשי שיח סוד. יזכירו לנו שעשו טובה ואבטחו את ההילולא במירון. תודה באמת. יסבירו לנו שאנחנו לא היינו בסיטואציה ולכן אסור לנו לדבר. יטענו שיש דברים שלא ראינו. הכל יעשו בכדי להרחיק עצמם משמץ של ביקורת ולטפוח על שכמם.

אילו היה מדובר במקרה חד פעמי, חריג בנוף, כשל נקודתי, כזה שהיה מטופל באופן מיידי, בלי לגמגם - החרשנו. אך לא כך הדבר. כמעט כל היתקלות של שוטרי מג״ב בחרדים מסתיימת באלימות חסרת רסן כלפינו. דמנו הותר בעיניהם ומגבלות כוח אינן קיימות כשמדובר באדם חרדי.

עשרות, אם לא מאות, מקרים של אלימות מזעזעת, גרועה בהרבה לעיתים מזו שנעשתה לנער האוטיסט, לא ידועות לציבור מסיבה אחת פשוטה: לא היתה מצלמה שתתעד את הפשע. במצבים רבים, השוטרים - הם שמנעו בכוח את אפשרות הצילום. 

ואם חשבנו שיש מי שמדבר על חשבון נפש, על אפשרות לתיקון העוול - המצב הפוך. הקרבן החרדי בעיניהם תמיד אשם. תירוצים לא חסר. כך למשל, במקרים רבים הם מאשימים את העצור החרדי בלא פחות מ״תקיפת שוטר״, בו בזמן שהוא סופג תקיפה אלימה מצד חבורת גברתנים במדים.

לנו כעיתונאים, אסור חלילה לשחק לידיהם ולשתף פעולה עם האיוולת, ולו בכדי למנוע את הפשע הבא. שוטר שיוצא לרחוב אמור להעניק תחושת ביטחון לאזרח, לא להיפך. אבוי לנו אם יקח לובש מדים או שוטר סמוי את החוק לידיו וינהג בבריונות כלפי אדם רק בשל השתייכותו למגזר החרדי, ואף יקבל גיבוי ממפקדיו ומהמערכת כולה.

אז נכון. מקומם לראות את היחס המזלזל בכלי התקשורת החילוניים, אשר על דברים פעוטים מכך פתחו מהדורות וזעקו בכותרות ענק והפעם כמעט נאלמים דום. דוחקים את הסיפור בשולי דיווחי החדשות בעיתון ומגמדים ככל שניתן את מימדי הזוועה. משתפים פעולה בסוג של קריצת עין עם כוונת המשטרה שהנושא יחלוף מעל סדר היום וכולנו נשכח מאלימות השוטרים עד למקרה הבא. לנו אסור להיות שאננים.

ממשטרת ישראל נמסר: במהלך פעילות המשטרה אתמול לאכיפה של הקמת מדורות העלולות לסכן חיי אדם בשטחים אסורים בשכונת מקור ברוך בירושלים, נתקלו השוטרים באלימות מצד עשרות מתפרעים שכללה זריקות אבנים, חפצים ותקיפת שוטרים.

מתחקור ראשוני של האירוע עולה שבמהלך הפעילות תקף צעיר את אחת השוטרות. במהלך המעצר החשוד התנגד, התפרע ונפצע בפניו. מיד לאחר מעצרו ועם בירור מוגבלותו החליט קצין המשטרה שנכח בשטח על שחרורו לאלתר והוא טופל במקום ע״י מד״א. יחד עם זאת, נסיבות האירוע נבדקות ויתוחקרו במלואן.

אלימות שוטרים משמר הגבול השתקה התנצלות יענקי רוזנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 78 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד