י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

יום ההתנצלות הבינלאומי - יש לכם מושג על מה מתנצלים פה?

באופן די מפתיע, מזכיר "הדור הגנוב" את אחת התופעות המדוברות ביותר בישראל Iההבדל: באוסטרליה מקדישים לו יום התנצלות בינלאומי

יום ההתנצלות הבינלאומי - יש לכם מושג על מה מתנצלים פה?
התנצלות צילום: pixabay

יום ההתנצלות הלאומי – כן, יש דבר כזה. מסתבר כי יש אנשים, או אפילו מדינות שלמות שיודעות להתנצל באופן רשמי ואף מייחדות לכך יום 'חגיגי'.

יום ההתנצלות הלאומי שחל בתאריך 26 במאי, למניינם, מצוין מדי שנה באוסטרליה החל משנת 1998.

ודאי אתם שואלים את עצמכם על מה מצאה אוסטרליה להתנצל בכזו פומביות ורשמיות? ובכן, התשובה היא התנצלות לזכר העוולות שהקולוניה הבריטית בצעה כלפי אוכלוסיית הילידים האבוריג'ינית. מדובר בפרשת "הדור הגנוב", אז הוצאו רבבות ילדים מבתיהם בכח הזרוע, על ידי הלבנים, והם נשלחו לאימות או לבתי יתומים, כשהכל במסגרת ממשלתית. תופעה זו נמשכה בין השנים 1900-1972.

בשנת 1997 הגישה ועדת חקירה לפרלמנט הפדרלי את מסקנותיה על הדור הגנוב, ואחת מההמלצות היתה לקבוע יום שנתי לזכר מאורעות אלו והשפעתם, בעיקר על מנת להתחיל בתהליך ריפוי וניסיון לאחות את הקרעים.

כשנה לאחר מכן, ב- 26 במאי 1998, קיימו האוסטרלים לראשונה את ציון היום המיוחד. הם ערכו עצרות פומביות, חתמו בספרי התנצלות שפורסמו במדינה, ולבסוף הגישו את התוצר למנהיגים אבוריג'ינים החיים ביניהם.

במשך שנים היה יום זה בלתי רשמי, מאחר וראש ממשלת אוסטרליה, ג'ון הווארד, סירב להתנצל ובכך הפך את האישיו לפוליטי. בניגוד לפוליטיקאים אחרים, הוא סירב להשתתף בעצרות או באירועים פומביים, וכך נותר היום הזה מצוין אך בלתי רשמי.

בשנת 2008 כאשר קווין ראד, ממפלגת הלייבור החליף את הווארד, נסללה הדרך להתנצלות רשמית מצד אוסטרליה.

האם תופעת הדור הגנוב מזכירה לנו בישראל תופעה זהה? יש אנשים שיעשו הקשר מיידי. האם ישראל תצא בהתנצלות רשמית פומבית? האם תתקן פשעים ועוולות? ימים יגידו.

התנצלות יום ההתנצלות הבינלאומי אוסטרליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד