י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
הפרקליט והיועמ"ש במתקפה

"הטענה שרודפים ראש ממשלה משיקולים זרים - היא טענת כזב"

בכירי מערכת המשפט התייצבו על במת כנס לשכת עורכי הדין ונשאו נאומים חוצבי להבות בניסיון להגן על מערכת המשפט - שסובלת מחוסר אמון חריף • שרת המשפטים שקד, היועמ"ש מנדלבליט ופרקליט המדינה שי ניצן • "הטענה שרודפים רה"מ משיקולים זרים היא טענת כזב"

"הטענה שרודפים ראש ממשלה משיקולים זרים - היא טענת כזב"
ניצן ומנדלבליט בכנס, הבוקר צילום: ליאב פלד

בשעה זאת (שני) מתכנסים בכירי מערכת המשפט על במת כנס לשכת עורכי הדין ונושאים נאומים חוצבי להבות, בניסיונם להגן על כבודה של מערכת המשפט, שסובל משפל באמון הציבור בה. 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, תקף בחריפות את הרפורמות המתוכננות במערכת המשפט. לדבריו, "הטענה כאילו מערכות החוק והמשפט פוגעות כביכול בדמוקרטיה וברצון העם – מבטאת חוסר הבנה של מהות השיטה הדמוקרטית". הוא גם יצא נגד הניסיון לחוקק את חוק החסינות כדי להגן לכאורה על ראש הממשלה מ"החלטות לא ענייניות".

"הטענה כי תיקון לחוק החסינות נדרש כדי להגן כביכול על ראש הממשלה מפני החלטות לא ענייניות לגביו היא חסרת כל ביסוס. קשה שלא להתרשם שזו איננה המטרה האמיתית העומדת בבסיס הכוונה לקדם את התיקון לחוק החסינות, או כל דבר חקיקה אחר שנועד לשנות מהמצב המשפטי הקיים בהקשר זה".

לדבריו, "גם הטענה כי תיקון זה נדרש כדי להגן על חברי כנסת שמבקשים לקדם חקיקה שקשורה למערכות החוק והמשפט, היא מופרכת לחלוטין. אין כל קשר בין הדברים. האמת צריכה להיאמר - עבודת התביעה הכללית בקשר לתיקי ראש הממשלה היא מקצועית, עניינית ויסודית".

מנדלבליט בנאומו הבוקר. צילום: ליאב פלד

מנדלבליט הוסיף, "לאורך כל הדרך, עמדנו מול לחצים משני צידי המתרס, ולא נכנענו להם. לעולם לא ניכנע לשום לחץ שהוא. ככל שבאי-כוחו של ראש הממשלה יתייצבו לשימוע במועד שנקבע, טענותיהם יישמעו בלב פתוח ובנפש חפצה ויישקלו לעומקן כנהוג. אני מאמין גדול בחשיבותו של תהליך השימוע, ואינני אומר זאת מן השפה ולחוץ".

"הטענה כאילו מערכות החוק והמשפט פוגעות כביכול בדמוקרטיה וברצון העם - מבטאת חוסר הבנה של מהות השיטה הדמוקרטית, המבוססת על ביזור הכוח ועל הפרדת הרשויות. בדמוקרטיה אין לאף אחת מן הרשויות כוח אבסולוטי, לא לשליט וגם לא למחוקק, לא לשופט וגם לא ליועץ, לא לשוטר וגם לא לראש העיר.

"המתח בין גורמי הכוח של רשויות המדינה הוא חלק אינהרנטי, חיוני, ומאזן במשטר הדמוקרטי. מערכות החוק והמשפט משמשות, אפוא, אבני יסוד חשובות במבנה המשטרי של מדינת ישראל. הן ערובה לעוצמתה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

לא נקפח את ראש הממשלה. נתניהו. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מיד אחרי מנדלבליט נאם בכנס פרקליט המדינה שי ניצן, שהתייחס לשימוע הצפוי של ראש הממשלה נתניהו. "אין בכוונתנו לקפח את ראש הממשלה ולהקצות לבאי כוחו זמן קצר מדי להכנה. מנגד, אין כל מקום לדרוש ולצפות כי נתמהמה ונקצה פרקי זמן ארוכים יתר על המידה כאשר אין סיבה אמיתית לכך... פרק זמן של שישה חודשים הוא פרק זמן סביר לחלוטין להתכונן לשימוע".

ניצן התייחס להצעת החוק לתיקון חוק חסינות חברי הכנסת: "הטענה הנשמעת כאילו על הפוליטיקאים להתגונן באמצעות חקיקה שונה ומשונה, מפני מערכת אכיפת החוק, ש'תופרת תיקים' כביכול, היא טענת כזב. ואף על פי כן, לצערי, נדמה כי השקרים האלה לא נעלמים, אלא הולכים ומתפשטים. אך אל דאגה. סוף האמת לנצח".

הוא הוסיף: "איני יודע אילו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך בכוונתנו להמשיך ללא רתיעה למלא את תפקידנו, לסיים את מלאכתנו ולהציג בפני הציבור את עמדתנו המקצועית הסופית שתגובש אך ורק על פי הדין. איני יודע אלו חוקים יחוקקו כאן בעתיד. אך אני יודע כי שום חוק לא יוכל למנוע מהצדק והאמת לנצח".

שי ניצן בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד