י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

גם הבוקר: פקחים פסלו כולל • מוזס: "הביקורות לא יוכרו"

הפקחים פשטו על מוסדות וביצעו ביקורת טרם הספיקו האברכים לפתוח גמרות • לשכת מוזס: "הביקורות שנערכו אתמול לא יוכרו" • תגובת הפקחים: הבוקר נפסל כולל

ביקורות בישיבית מיר. צילום ארכיון: יואל קוריץ
ביקורות בישיבית מיר. צילום ארכיון: יואל קוריץ

פתיחת 'זמן קיץ' בהיכלי הישיבות והכוללים לוותה הפעם באקורד צורם. אתמול (ב'), ר"ח אייר, עם פתיחת הזמן, התייצבו פקחים מטעם משרד החינוך ומשרד האוצר (החשכ"ל), במטרה לערוך ביקורות נוכחות.

הביקורת הראשונה שנערכה הייתה בכולל של חסידי קרלין-סטולין בעיר ביתר עילית. הפקחים הגיעו למקום בשעה 9:45 בבוקר, בזמן שהאברכים טרם הספיקו לפתוח את הגמרות. הכולל נפסל, למרות התפילה הארוכה של ראש חודש, ולמרות שמדובר ביום הראשון של ה'זמן'.

לישיבה חסידית בשכונת רמות בירושלים, (שמה שמור במערכת - מ.ו.) הגיעו הפקחים בשעות אחר הצהריים והפגינו קשיחות מרשימה: הם איפשרו רק חצי שעה להתארגן. מדובר בישיבה בה לומדים 80 בחורים, וכאשר הפקחים ביקשו לסגור את הרשימה היו כולם כבר בבית המדרש, אך הפקחים טענו שזה לקח זמן רב מדי, ופסלו את הישיבה על אתר, בגין אחוזים בודדים.

ביקורת נוספת נערכה בישיבה שבשכונת רמת אשכול בירושלים. הישיבה מיועדת לבחורים אמריקנים שרובם ככולם שבים ארצה רק מחר. הפקחים הגיעו בשעה 15:40, השעה המדויקת בה נפתח סדר ב'. משראו שאיש לא נמצא - פסלו את הישיבה.

אחד מאברכי הכוללים שנכח בביקורות אומר ל'בחדרי חרדים': "הפעם הם עברו את כל גבולות החוצפה, והתנהגו בקשיחות יתירה.

"יש להבין", מדגיש האברך, "שהם הלכו והתנהלו על פי הרשימות של זמן החורף, ולא ברשימות שצריכות להתעדכן לזמן הקיץ, זאת מלבד עצם העובדה שהם הגיעו ביום הראשון, דבר שלא מקובל בשום מקום".

חשוב לציין כי דיווחי התלמידים נשלחים ב-1 לחודש ועדכונם מסתיים ב-10 לחודש. מוסכמה בלתי רשמית ובלתי כתובה קבעה במשך שנים, כי הביקורות לא נערכות קודם לסיום עריכת רישומי התלמידים, כולל שינויים במצבת הלומדים בכל תחילת זמן. לא ברור למה הפעם שונה הנוהג, ומדוע הגיעו הפקחים כמעט "בדקה הראשונה" של ה'זמן'.

לטענת מבקרי משרד החינוך נעשה הדבר בכוונה תחילה, ומתוך רצון לפסול ישיבות וכוללים. ממשרד החינוך טרם התקבלה תגובה לאירוע, אך גם בעבר כשאירעו אירועים דומים הבהירו כי הפקחים מקבלים הוראות מהחשכ"ל שבמשרד האוצר ולא ממשרד החינוך, כך שלמעשה להם עצמם אין קשר לכך.

בלשכת סגן שר החינוך מוזס מיהרו "ליטול פיקוד" ולהגיב. לדבריהם, "הביקורות אתמול בישיבות לא יוכרו במשרד החינוך".

לדבריהם, אמש התקבלו בלשכת סגן השר פניות רבות ממנהלי המוסדות, ומהן עולה כי "בעוד שהתלמידים עדיין לא הסתדרו והתאקלמו לאחר חופשת חג הפסח כבר נערכו ביקורות".

בלשכת מוזס תמהו כמובן "על ההחלטה המוזרה". זאת לאחר שבשיחות שנערכו בחורף בין בכירי אגף הישיבות לבין בכירי החשכ"ל, האחראים על הביקורות, הוסכם כי לא יערכו ביקורות בפתיחת זמן לימודים עד למועדי הקליטה והדיווח הרבעוניים, "היות ותלמידים רבים עוברים ממוסד בהם למדו אל מוסד אחר".

"בירור שנעשה העלה כי משרדי רואי החשבון מטעם החשכ"ל לא היו מודעים לנוהל זה. והתבססו על לוחות הזמנים בהם מתקיימים לימודים. כשמבחינתם היום הראשון והיום השלושים ללימודים - שווים.

"לאור כך הגיעו אנשי החשכ"ל ומשרד החינוך להבנות כי הביקורות שנערכו אמש לא יוכרו במשרד החינוך"

אלא שמדיווח שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה, כי גם הבוקר (ג) הגיעו הפקחים מטעם משרד החינוך ומשרד החשב הכללי לכולל ברמת בית שמש, ולאחר ביצוע הביקורת פסלו את הכולל.

פסילת הכולל לא נבעה ממחסור באברכים, שהיו כולם במקום, אלא בשל העובדה שהפקחים הגיעו עם רשימות אברכים של הכולל מ'זמן חורף', זאת לאחר שכבר בתחילת השבוע דיווח הכולל על עזיבתם של אברכים. כאמור, הפקחים הגיעו עם הרשימה הישנה ופסלו את הכולל.

אחד האברכים שנכח בביקורת מספר ל'בחדרי חרדים': "הפקחים הגיעו עם רשימות ישנות. כל האברכים שלומדים בכולל היו שם, למעט אברך אחד שהיה לו אישור לצאת. חבל שכך קורה, אני מקווה שיסדרו ויתקנו את המעוות".
ביקורות ישיבות כוללים ירושלים אברכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד