י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"אנחנו מגיעים מוכנים לחטוף מכות"

כולם מתכוננים לקראת שבת • פפנהיים: "אברכים ייצאו להפגין בידיעה שייעצרו" • הוועדה למען השבת: "אם לא יתקפל - תיתכן פרישה של החרדים" • וברקת? הוא יקים ועדה • וידאו: הפגנות במאה שערים גם היום

אלימות משטרתית. צילום: צלמת נכרית
אלימות משטרתית. צילום: צלמת נכרית



"זה לא קרתא ולא ברתא, זה עיקרון השבת" - אומר בשיחה מיוחדת לאתר 'בחדרי חרדים' אחד מחברי 'הוועדה למען השבת'.

מסתבר שפרשת החניונים הולכת ומסתעפת, ועתידה הקואליציוני של מפלגת 'יהדות התורה' הירושלמית תלוי על כרעי התרנגולת.



ההפגנות היום (ה') צילום:אלי שקד


מה עומד לקרות השבת? - דובר 'העדה החרדית', שמואל חיים פפנהיים, אומר בשיחה עם אתר 'בחדרי חרדים': "השבת הקרובה תהיה חמה. חמה מאוד. הבד"ץ הוציא הוראה לצאת לחניון קרתא בשעה 17:30 ואפילו על מנת להיעצר ולחטוף מכות".

• אנחנו נראה שוב את המחזות של ילדים עצורים, הסובלים מנחת זרועם של השוטרים?

"הפעם קיימת הוראה חד משמעית: היציאה להפגנות היא אך ורק לאברכים ולמבוגרים. כולנו נצא בראשות המו"צים, רבני השכונות וקהל רב לכיוון החניון, אך ללא ילדים. במודעות שיצאו לקראת ההפגנה מתבקשים ההורים ואנשי החינוך מפורשות לדאוג לכך שילדים לא יצאו להפגין. מי שכן ייצא יעשה זאת מתוך ידיעה ברורה שיש סיכוי גדול להיעצר ולחטוף מכות ועל מנת כן".

• מה יקרה אם יחסמו את דרככם לחניון?

"יש לנו כל מיני שיטות לעקוף את השוטרים, ולהגיע לחניון. כשיש מוכנות לחטוף אין שום בעיה להגיע לחניון ולהפסיק אחת ולתמיד את חילול השבת".

ניר ברקת עם הגריצילום: ניר ברקת עם הגרי
ניר ברקת עם הגרי''ש אלישיבץ בינתיים לא פורשים

"ברקת הוא בן סורר ומורה"

חברי הוועדה למען השבת נועדו היום (ה) עם הנציגים החרדים בעירייה, ודנו בדרכי המאבק ובהמשך שותפות הסיעות החרדיות בקואליציה של ברקת.

בתשובה לשאלת כתב אתר 'בחדרי חרדים' איזה מסר משדרים הנציגים בכך שבעוד הציבור נקרא למחאה - הם נשארים צמודים למושבי העור המרופדים וסמוכים על שולחן הקואליציה של ברקת? אומר חבר בוועדת השבת:

"לא תמיד פרשו מהקואליציה בגלל חילולי שבת. צריך לזכור שגם בזמן אולמרט היו חילולי שבת, ונשארו בקואליציה. תמיד צריך לעשות חשבון של רווח מול הפסד. אם יפרשו מהקואליציה כעת, עלול הציבור החרדי בירושלים להפסיד במישורים רבים. נכון לעכשיו, במאזן הכללי עדיף להשארבקואליציה ולהאבק גם מבפנים.

"תמיד יהדות התורה הייתה יותר אקטיבית מש"ס בעניינים האלה. בש"ס סבורים שצריך להציל את מה שניתן להציל. אנחנו אמנם חושבים שזה עלול להתפרש כנתינת יד לחילולי שבת, אבל בשלב הזה גם אנחנו לא בעד פרישה. עדיין לא הגענו למצב כמו בזמנו של קולק שרצה לפתוח את האמפי-תיאטרון מול הכותל. אז פרשה 'יהדות התורה' מיד מהקואליציה, אבל כעת לא זה הסיפור".

• אתם, בעצם, אומרים שנושא החניון הוא לא בנפשנו?

"כל חילול שבת הוא חמור, אבל לא פתיחת החניון יוצרת את הבעיה. במקום שאנשים יחנו על המדרכה, פותחים להם חניון. הנושא כאן הוא יותר עקרוני ואם לא נמחה על זה יווצר מצב של פריצת הסטטוס קוו, שתלך ותחריף. לכן אנחנו יוצאים למלחמה. זה מעין בן סורר ומורה שנידון על שם סופו".

• אם לא על פרישה מהקואליציה - על מה דנתם עם הנציגים החרדים?

"רצינו להציב חזית אחת מול ראש העיר. ברור לכולם שאם הנציגים היו מוחים על ההחלטה מהתחלה הרי שברקת לא היה פותח את החניון. זה לא נעשה. בפגישה דיברנו על החשיבות שיש להתלכד בנושא זה ולומר לברקת: אם זה הקו שלך היה לא תהיה. הנציגים אמרו שיש להם הבטחה מברקת, והוא מוכן להתחייב על כך משפטית, שהוא לא יפרוץ פרצות בחומת השבת. זה מהלך ראוי שצריך לשקול אותו במלוא הרצינות. את פתיחת החניון הוא מתרץ בתקדים חניון עין כרם שנפתח בזמן לופוליאנסקי".

• היו סיכומים מעשיים?

"היום הם יושבים עם ראש העיר בשעה 17:00, הם יסבירו לו את חומרת העניין. אם אחרי זה הוא לא יראה סימני ריכוך, יכול להיות שנאלץ לפרוש מהקואליציה".

ראש העיר יקים פורום בין-מגזרי

ואכן, בעקבות בקשת 'ועדת הרבנים למען השבת', נפגשו חברי הסיעות החרדיות עם ראש העיר, ניר ברקת, והביעו בפניו את עמדתם הנחרצת והמשותפת, כנגד פתיחת חניון קרתא בשבת.

חברי הסיעות דרשו באופן חד משמעי מראש העיר, בשם אלפי בני ישראל שומרי תורת ישראל, לסגור את חניון קרתא כבר בשבת הקרובה.

ראש העיר הביע בפני חברי הסיעות את מחויבותו לשמירה על הסטטוס קוו בעיר ירושלים, ואמר כי יפעל כנגד כל פירצה בסטטוס קוו.

ראש העיר הודיע כי למען השלום והאחדות בירושלים הוא מתכוון להקים פורום בין מגזרי – דוגמת פורומים וועדות שהוקמו בעבר. הפורום ימליץ על פתרונות ודרכים להשיב את השקט לירושלים, ויעלה רעיונות למציאת פתרון לסוגיות שהביאו למתח בין המגזרים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד