י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

האריה שואג - אלי רועד • מיוחד

האירועים בצמרת ש"ס הפנו את הזרקור למלחמה ההולכת וקריבה • דרעי ניצח בנוק אאוט ברשימת האורחים: מה זה אומר? • איך מתייחס ישי לחזרתו הצפויה? • לאן הוא חוזר? • בכירי הפרשנים מדברים

האריה שואג - אלי רועד • מיוחד



שליחי הציבור בתנועה הש"סית, נמצאים בפגרה ארוכה מהכנסת, ואין זמן טוב מזה בכדי לחגוג עם בכירי התנועה בעבר בהווה ואולי בעתיד, את שמחת אירוסי וברמוצי ילדיהם.

אלא שאין ספק שאת הכותרות במדיה החרדית המקוונת, קטף די בקלות, היו"ר לשעבר אריה דרעי בחגיגת בר המצווה לבנו. ולא בפעם הראשונה. אמנם קל להאשים את סוג האירוע בהתעניינות התקשורתית, אחרי הכל כניסה למצוות היא אירוע משמעותי יותר משמחת אירוסין, ובפרט שמדובר בימי האלול, אבל ליבנו אומר לנו שלא זו הסיבה היחידה לבאזז התקשורתי שהקיף את השמחה של אריה דרעי. אירוסי בתו של אלי ישי נראו אמש (ד') חיוורים מתמיד.

האריה שואג - כולם מגיעים • גלריית ענק

האם זו תחושת בטן בעלמא או עובדה מוצקה?

פנינו לשאול את בכירי הפרשנים הפוליטיים, לאן נושבת הרוח בש"ס, האם מצעד הנבחרים שהגיע אתמול לבר המצווה של דרעי כבר צופה את העתיד, ואיפה אלי ישי בכל הסיפור?

הפרשנים, שהעדיפו להסתתר תחת שם הקוד 'פרשנים', ולא להיחשף בשמות האמיתיים, אולי רוצים להגן על המקורות העיתונאיים, ולא לשרוף אותם בשביל אריה שטרם סיים את שאגתו, אך הם מדברים בקול ברור על היום שאחרי, ועל האווירה הש"סית המתוחה.

קבלו את הנתונים. ש"ס 2009, על סיפה של תקופה חדשה.

אין כריזמה. אלי ישיצילום: אין כריזמה. אלי ישי
אין כריזמה. אלי ישי


מסור – כן. מנהיג - ?

את סידרת הפרשנויות נפתח בציטוט של אחד מבכירי פרשניה של התנועה הספרדית, אבישי בן חיים. לפני כשבועיים,בתוכניתו 'המילה האחרונה' בגלי צה"ל, דיבר בן חיים על המאבקים הפנימיים בש"ס. בהתיחסותו לאלי ישי הוא אמר: "בשנים האחרונות מחזק הרב עובדיה את מנהיגותו של אלי ישי. כשהרב עובדיה מפרגן לאלי הוא מדבר על העבודה שהוא עושה, על מסירותו, על נאמנותו, ועל הרבה דברים שאלי ישי עושה למענו. דבר אחד הוא לא אומר: אלי ישי חכם. זה אף פעם לא שמעו ממנו. וזה כל תורת ש"ס על רגל אחת. דרעי חכם. ישי פחות".

אין אנו חוקרי אי קיו, ועל כן קשה לנו להתייחס לדבריו של בן חיים, אבל עם הנתונים שהוא מביא קשה להתווכח. גם גדולי מפרגניו מדברים על מסירותו למען התנועה ולמען מרן, לא על אסטרטגיות אותם תכנן, ולא על טקטיקה. מסור – כן. מנהיג - ?.

פרשן נוסף איתו אנו מדברים על אלי ישי, בוחר למצוא זווית אחרת לסיפור: "אני חושב שעיקר הבעיה של אלי ישי היא חוסר כריזמה. הייתי בכנס שערך שלמה בניזרי. כשאלי ישי דיבר נשמעו מחיאות כפיים בסדר גודל של מחלק הבורקסים. לא נרשמה התלהבות, לא ראינו אש בעיניים. היה יבש. בן אדם שחסר לו כריזמה, יתקשה בהנהגה".

• אנחנו שואלים אותו, איך הוא הרגיש כשצפה בתמונות בר המצווה של דרעי, איך הוא מרגיש שהיו"ר לשעבר עוקף את היו"ר המכהן בסיבוב?

"זה לא סוד שכל קברניטי המדינה בעבר ובהווה, חושבים שדרעי הוא האיש המתאים להנהיג את הציבור הספרדי. ואני מדבר על כולם. ביני לבינך, גם אלי ישי יודע את זה. לא פלא שכולם מגיעים אליו, הוא הצליח ליצור סביבו הילה של מציל, ואנשים אוהבים את זה. אלי ישי מכהן יותר שנים כיו"ר ש"ס ממה שכיהן אריה דרעי, ועדיין מסביב לדרעי יש את ההילה, לאלי ישי אין כלום. הוא כאילו לא נדבק לש"ס".

הגרצילום: הגר
הגר''ע יוסף בבר מצווה של דרעי. צילום: צעירי ש''ס




• מהו סוד כוחו של אלי ישי? איך הוא מצליח לשרוד באווירה כל-כך עוינת? אנחנו שואלים פרשן שלישי.

"סוד כוחו היחיד הוא בית הרב עובדיה. זה מה שנותן לו את הכח. הוא יודע את יחסי הכוחות, ונותן פייט יפה לכולם. הרב עובדיה אוהב אותו אהבת נפש, הוא מסור אליו בלב ונפש, ועושה בשבילו הכל. כנראה שדרעי פחות עשה את הכל בשביל הרב. מי שזוכר את התקופות יודע שאריה דרעי היה הבוס בעצמו, וכנראה אלי ישי ממלא פונקציה שיותר מתאימה לרב. זהו סוד כוחו. מה שניתן להוסיף שבבר המצווה של דרעי, הגיע גם אריאל אטיאס, מה שמרמז אולי על יחסי הכוחות העתידיים בסיעה".

• דרעי חוזר בגדול? או שהכל דיבורים?

"הוא רעב לחזור. הוא מדבר על זה הרבה זמן, וכנראה שעכשיו הגיע הזמן. הוא גם מבין שאם הוא לא יחזור לפעילות ציבורית כבר לא יאמינו לו. הוא ייראה כמי שצועק זאב זאב בחינם. ולכן אני מאמין שהוא ימצא איזו מסגרת לפעילות, שתלך ותצבור תאוצה לקראת הבחירות. אלי ישי מדחיק את הנושא הנקרא דרעי במשך שנים, מעדיף לא לדבר על זה. אבל היום בו הוא יהיה חייב להתיחס הולך ומתקרב. יהיה מעניין".

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד