י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מחקר: הדלקת אור בלילה מסוכנת

ממצאי מחקר חדש של קבוצת חוקרים מבריטניה וישראל מעלה כי, שימוש באור מלאכותי, ולו לזמן קצר במהלך הלילה, עלול לגרום להבעת יתר של תאים, בהם כאלו הקשורים למחלת הסרטן. "כבו אורות" אומרים המדענים

כבו אורות!
כבו אורות!

חוזרים לתקופת החושך?: במחקר שביצעו קבוצת מדענים אנגלים וישראלים, העלו החוקרים כי אור מלאכותי המודלק בלילה עלול לגרום לתופעה שנקראת "הבעת-יתר", של תאים, בהם כאלו הידועים כקשורים להיווצרות סרטן. תוצאת מחקר זו מתאימה לתוצאותיהם של מחקרים קודמים בהם גילו החוקרים כי עובדי משמרות לילה, החשופים מטבע עבודתם, לאור מלאכותי, נמצאים בסיכון גדול יותר לחלות בסרטן השד ובסרטן הערמונית מעובדים שעובדים בשעות היום.

לטענת החוקרים, המחקר הנוכחי הינו הראשון שמוכיח כי אפילו לחשיפה לזמן קצר מאוד יכול להיות קשר לסכנה מוגברת להיווצרות סרטן.

המחקרים המדוברים נערכו בעכברים על ידי הפרופ' כאראלמבוס קיריאקו, גנטיקאי מאוניברסיטת לסטר שבבריטניה.

בזמן הניסויים נחשפה קבוצת עכברים לאור למשך שעה. מאוחר יותר הם נבדקו והושוו לעכברים שהוחזקו בחשכה, אז התברר שנוצרו אצלם שינויים בתאי המוח, האחראים לשעון המפקח על התהליכים הביולוגיים המתרחשים בגוף במשך היממה.

אחת ממשתתפות המחקר, ד"ר רחל בן שלמה מאוניברסיטת חיפה, כתבה בכתב העת הרפואי Cancer Genetics and Cytogenetics, כי עדיף שאנשים שערים בלילה לא ידליקו אורות. לדבריה, "אנחנו סבורים כי הדלקת אור מלאכותי בלילה משפיעה על השעון של הגוף, שהוא מנגנון רגיש מאוד. אם תרצו ללכת לשירותים, עדיף שלא תושיטו יד למתג האור. יש מנורות שאותן מכניסים לשקעי החשמל והאור שלהן רק זוהר, אבל הן בטוחות ואפשר להשתמש בהן בתור חלופה".

"הממצאים האחרונים האלה הם תוצאה של מחקר ראשוני בלבד, וכעת אנחנו בודקים את התחום הזה בצורה מפורטת יותר", הוסיפה ד"ר בן שלמה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד