ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

מחפשת עבודה? - ליועצת הקריירה יש מה לומר לך

מחפשות רעיונות למסלולי לימוד ואפשרויות תעסוקה המתאימים לאישה החרדית? המדור 'לחם, עבודה', ידבר על הכול, מלבד השבלונה של 'מורה גננת' • והפעם: ראיון עם יועצת קריירה • כתבה שנייה בסדרה

מחפשת עבודה? - ליועצת הקריירה יש מה לומר לך
הסמסים שעולים טריליונים. תמונת אילוסטרציה



נתחיל מהסוף: מרים שפיר, יועצת קריירה, הקימה עסק הנקרא 'אבני דרך', אשר מסייע למחפשים/ות עבודה למצוא את המקצוע שיאהבו לעסוק בו, ולהעניק להם כלים לחיפוש עבודה.

כעת, נשוב להתחלה: התזה (MA) של מרים שפיר, שהוגשה בפקולטה ללימודי עבודה באוניברסיטת תל אביב, הייתה בנושא משלחי היד של מהגרים חרדים מישראל בשוק העבודה בארה"ב, אשר הושוו למשלחי היד של חרדים בישראל.

ממצאי המחקר של שפיר, שהתבססו על נתוני הלמ"ס משנת 1980, העלו כי נשים וגברים חרדים עוסקים בעיקר בתחומי הפקידות וההוראה, והגברים נמצאים גם בתחום המכירות והמסחר.

מאז ועד היום צעד המגזר החרדי כברת דרך, וכיום, אומרת מרים, "ההתייחסות להשתלבות בעבודה של נשים מהמגזר החרדי שונה במהותה. קיימת פתיחות גדולה יותר להשכלה גבוהה, בין אם מדובר בהשכלה אקדמאית ובין בהכשרות מקצועיות. נפתחו מוסדות לימוד מקצועיים ואקדמאיים, המאפשרים לימודים נפרדים למגזר החרדי".

מרים: "בנתונים שהוצגו בכנס, של משרד התמ"ת, בנושא תעסוקת חרדים שהתקיים לאחרונה ניתן לראות כי 42.6% מהנשים ו-56.5% מהגברים החרדים עבדו בעסקים בהם מרבית העובדים אינם חרדים. הסקרים גם הראו השתלבות בעבודה מוצלחת למדי של בוגרי ההכשרות החרדיות.

"הרחבת התחומים בהם עוסקות הנשים החרדיות מאפשרת לאישה יותר בחירה בכיוון המקצועי שלה.
האישה החרדית יכולה היום יותר מבעבר לרצות למצוא את המקום שבו היא מגלה יותר עניין ועשויה להרגיש ממומשת יותר. לא כל אחת רוצה ומתאימה להיות גננת או מורה.

"ואם בעבר זו הייתה ברירת המחדל, ונשים התפרנסו בעיקר מהוראה, על מנת לאפשר לבעליהן להמשיך ללמוד תורה, כיום אישה יכולה להתפרנס מתחומים מגוונים ולהרגיש שגם היא ממלאת את ייעודה בעולם, בנוסף, לכך שהיא מאפשרת לבעלה ללמוד תורה".

"אנשים מחפשים לא רק להתפרנס"

• מי קהל היעד שלך?

"אני בעיקר מייעצת לאנשים שמצויים בתקופת שינוי - צעירים המתלבטים לגבי עתידם בחיי העבודה או אנשים שכבר בחרו בקריירה, ורוצים לעשות שינוי ולבחור בקריירה שנייה. למעשה מרבית הלקוחות שלי הינן נשים ובמיוחד נשים דתיות, כנראה מכיוון שאני יועצת דתית".

• איך את עושה זאת?

"בין היתר על-ידי מיפוי הכישורים, הערכים ותחומי הידע שאהובים עליהם, בדיקת הנטיות המקצועיות של הפרט, בירור מה משפיע על הבחירות המקצועיות שלו ושקילת הזדמנויות, חסמים ואילוצים".

• מסר אותו תוכלי להעביר לקוראות-גולשות?

"מסר שאני תמיד אומרת למתייעצים איתי: היו מודעים למידת ההשפעה שלכם על הבחירות בכלל ועל הבחירות התעסוקתיות בפרט של ילדיכם. אפשרו לילדים לבחור לעצמם את החוגים והמגמות אליהם הם רוצים להירשם, במקום לנסות להגשים את החלומות האבודים של עצמכם באמצעות ילדיכם.

"חשוב מאוד לשוחח עם מתבגרים ולוודא כי הבחירות שלהם הן באמת שלהם ואינן מושפעות ממה שהם חושבים שאנחנו נרצה שהם יבחרו. זכרו - ככל שתהיו מודעים ותשוחחו על המיתוסים המשפחתיים שלכם, הבחירות שלכם ושל ילדיכם בתחום הקריירה יהיו יותר אמיתיות ופחות מושפעות מגורמים לא מודעים".

• איך מאפיינת התפיסה לעבודה בעידן בו אנו חיים?

"אם בעבר אנשים עבדו באותה עבודה רוב חייהם, כיום במאה ה-21 אנו מדברים יותר במושגים של מולטי קריירה. אנשים צפויים להחליף בין 3-5 מקומות עבודה, משום שאנשים כיום מחפשים גם לממש את עצמם ולעסוק בייעוד שלהם, ולא רק להתפרנס. ולכן כיום ישנה מודעות רבה יותר לפנות ליועצי קריירה, על מנת לברר ולמקד מהו הייעוד האמיתי שלנו, ואיזו סוג עבודה תענה על הצרכים הפנימיים שלנו ותיתן לנו תחושת סיפוק ורצון לקום בבוקר לעבודה עם חיוך על הפנים.

"אחד המסרים החשובים שלי כיועצת קריירה הוא לבחור את מה שנכון לנו כיום ובחירה זו אינה חייבת להיות לכל החיים. ייתכן ובעוד כמה שנים הצרכים שלנו ישתנו ונרצה לגוון, להוסיף, לשנות או לעשות את אותם הדברים אך בצורה קצת אחרת. מגוון עשיות הוא מאוד לגיטימי ואפילו כישור מבוקש.

"אם בעבר מעסיק הסתכל בעין צרה על אנשים שהחליפו מספר מקומות עבודה וחשש מהעדר יציבות של המועמד, היום מעסיק מתייחס בחיוב לשינויים במקומות עבודה. שינויים אלו מעידים על יכולתו של העובד להסתגל לטכנולוגיות חדשות וליכולתו להשתלב בתרבויות ארגוניות מגוונות".

למצוא דרכים יצירתיות להשלמת הכנסה"

• מה תוכלי לייעץ לנשים שהפכו לאימהות ורוצות לחזור למעגל העבודה?

"בעבודתי כיועצת קריירה, אני נפגשת עם הרבה מאוד נשים הרואות באמהות חלק משמעותי ונכבד מהמימוש האישי שלהן, ואינן מתביישות בכך כלל וכלל, ובוודאי שאינן רואות בבחירתן לגדל ילדים סוף לקריירה שלהן.

"גם אם אישה מחליטה לעכב או לדחות את פיתוח הקריירה שלה לשנים בהם ילדיה יתבגרו - ההחלטה נעשית מתוך בחירה מודעת, ומתוך הגדרתה האישית של מהו 'מימוש' עבורה.

"לא מעט נשים מוצאות את הדרך להישאר בתחום המקצועי שלהן, גם אם במשרה חלקית, בידיעה כי כך הן משמרות את ערכן המקצועי בתוך תחום העניין שלהן, ומתישהו בעתיד כשיהיה להן יותר מתאים תוכלנה להמשיך ולסלול את דרכן המקצועית.

"בחירה זו הינה בחירה במסלול המשלב קריירה ואמהות באופן המספק להן מימוש אישי. נכון שלא תמיד קיימת האפשרות הכלכלית למשרה וחצי במשפחה, אך אני מאמינה כי אם חשוב לבני הזוג שהאימא תעבוד במשרה חלקית, על מנת להיות יותר בבית, היא יכולה למצוא משרה חלקית בתחום הייעוד שלה, ולמצוא דרכים יצירתיות אחרות להשלמת הכנסה".

• מרים שפיר, יועצת קריירה עצמאית, הקימה את 'אבני דרך' - ייעוץ לניהול קריירה וחיפוש עבודה" - www.aderech.co.il

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד