י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אחרי הנשיא ריבלין: גם שמעון פרס נגד חוק הלאום

נשיא המדינה לשעבר נאם נגד סערת החוק: "ויכוח דתי מיותר" • בשולי הטקס: נתניהו ופרס התקוטטו מהי מורשתו של בן גוריון

זועק מנהמת ליבו, שמעון פרס, פלאש90
זועק מנהמת ליבו, שמעון פרס, פלאש90

על רקע המשבר הקואליציוני תקף הצהריים (ה) הנשיא לשעבר שמעון פרס את חוק הלאום שעורר סערה.

פרס נאם בטקס האזכרה לראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, ואמר: "חוק הלאום הוא ניסיון לשעבד את מגילת העצמאות לצרכים פוליטיים חולפים. הצעות החוק המונחות על סדר יומה של הכנסת אין באפשרותן לקרב שלום שיבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

פרס הוסיף: "היום אנו פוקדים את קברו של בן גוריון בלב רועד, כי בימים אלה התגלעו, לחרדתי, סדקים העלולים לפלג את העם ולערער את מגילת העצמאות, מגילת העם, לזעזע את מעמדה הדמוקרטי מבית ומבחוץ. איך בכלל עלתה בישראל ההבחנה המופרכת בין יהודית לדמוקרטית?

"הפולמוס סביב מה שמכונה עתה חוק הלאום נראה בעיני רבים כספיח פוליטי שאינו דרוש, ושעלול לפגוע בערכים המאחדים את העם. ויכוח דתי מיותר, במקום הסכמה לאומית רחבה שעלולה להפוך סכסוך מדיני לזעזוע דתי שקשה יהיה לעוצרו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם אף הוא בטקס והתייחס לחוק הלאום. ראש הממשלה אמר בנאומו: "בן גוריון היה שליח ההיסטוריה. הכרזת העצמאות לא הייתה סוף פסוק אלא רק שלב בדרך להגשמת הציונות. הוא שם דגש חזק על היות ישראל מדינה יהודית. אם מישהו חושב בטעות שבמהלך ייסודה של מדינת ישראל הוא שינה את השקפתו, הנה דברים שאמר ב-48: "ואשר לדמוקרטיה מערבית, אני בעד דמוקרטיה יהודית. המערבית לא מספיקה. היות יהודי - אין זו רק עובדה ביולגית אלא מוסרית אתית'. בן גוריון לא היה נגוע בגזענות כלשהי. הוא היה דמוקרט. פטריוט יהודי".

נתניהו הוסיף: "בן גוריון עמד על שורש הסכסוך בין הערבים לבינינו. הוא נוכח אישית בסרבנות הערבים להכיר בזכות כלשהי על הארץ. גם ההסתה והטרור התקיימו אז לא פחות מהיום. תקוותו שיראו בישראל בית לאומי ליהודים נכזבה פעם אחר פעם. אבל הוא לא איבד תקווה. אנו שואפים להשיג שלום עם שכנינו אבל אנחנו רואים את מסכת האיומים, את חוסר היציבות. וגם בן גוריון ראה זאת. מסקנתו הייתה חד-משמעית: יש להבטיח את ביטחונה של ישראל לטווח ארוך בהתבסס על כוח הרתעה".
שמעון פרס חוק הלאום ריבלין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד