י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מוצרי איפור - שימוש בטוח וטיפים לתחזוקה

מורה נבוכים לחיי המדף של מוצרי איפור: כיצד שומרים על ההיגיינה שלהם ולמה אסור להשתמש בכחל • וגם: מהו הסיפור מאחורי האיפור המינרלי? • אריאל אשל, וירין שחף (מאפר ומנהל מקצועי של בית הספר לאיפור)

מוצרי איפור - שימוש בטוח וטיפים לתחזוקה


כדאי להיות ערים לכך ששיתוף מוצר איפור (לרבות מייקאפ, שפתון או מסקרה) עם חברה, שימוש לא זהיר ב'טסטרים', חשיפת המוצר לשמש או לחום וכן שימוש בעת שיש דלקת בעין עלולים לגרום לבעיות עור וליצור או להחמיר דלקות עיניים.

לא נרדמים עם איפור עיניים. מסקרה עלולה להחליק לתוך העין בשעת השינה, דבר שעלול לגרום לגירוי, אדמומיות ואף לדלקת. יש להסיר את האיפור לפני השינה.

שיתוף - מוצרים וכלי איפור אוספים חיידקים מהעור (בפרט מברשות, ספוגיות ופדים רב פעמיים) ולכן שיתוף עם עוד אדם אומר שיתוף חיידקים, כאשר לחלוח מברשת ברוק יחמיר את הבעיה.

טסטרים - סביר להניח שנשים רבות לפניך השתמשו בטסטרים הקיימים בנקודות המכירה. אל תנסי על שפתייך את טסטר השפתון כי הוא עובר מפה לפה וצובר חיידקים. נסי אותו על גב כף ידך ואגב מבט במראה קרבי את היד אל השפתיים. כך תוכלי לראות אם את אוהבת את הגוון.

עיפרון עיניים - כאשר בוחנים עיפרון לעיניים (על היד) כדאי לוודא שהוא 'מצייר' בקלות. עיפרון שאינו מצייר בקלות עלול לגרום לשריטות באזור העין, מה שעלול להוביל להיווצרות דלקת.

חום וקרינת שמש - חשיפה לחום או לקרינת השמש עלולה לפגוע בחומרי השימור שמונעים התפתחות חיידקים ולעודד התפתחות חיידקים, בייחוד במוצרים שאינם אבקתיים. לפיכך, אין להשאיר מוצרי איפור ברכב (בפרט לא בתא הכפפות) או בארון באמבטיה. ככלל, מומלץ לאחסן מוצרי איפור במקום קריר ויבש.

החוצץ הפלסטי - לכל מוצרי האיפור האבקתיים (דוגמת פודרה וסומק) מצורף חוצץ פלסטי שקוף. אל תשליכי חוצץ זה, כי הוא מונע התייבשות לא רצויה וכן מבודד בין האבקה ובין הכרית, וכך תישאר האבקה נקייה מזיהומים.

עיניים אדומות - כאשר יש 'עיניים אדומות' (מגורות) או דלקתיות אסור להשתמש באיפור. עם חלוף הדלקת כדאי להחליף את החומרים בהם השתמשתם בעת גילוי הדלקת ולחטא את המברשות.

לא בעת נהיגה: בעניין העיניים נעיר שהפגיעה הנפוצה ביותר כתוצאה משימוש במוצרי איפור היא שריטה בעין על ידי מקלון למריחת מסקרה. לכן, אין לשים מסקרה בעת נהיגה או ישיבה ברכב נוסע. אם השריטה אינה מטופלת הדבר עלול להוביל לדלקת חמורה בעין.

ותרו על מוצרים עמידים למים: מומלץ להמעיט בשימוש או לא להשתמש כלל במוצרי איפור עמידים למים, כי לצורך הסרתם יש להשתמש בממיסים שיסירו גם את השומן הטבעי של העור וייבשו אותו.

לא זו בלבד שהשפתון השקוף-מבריק אינו מציע הגנה לשפתיים מקרני השמש, הוא אף עלול להעצים את הקרינה. מראה רטוב יכול להתקבל על ידי מריחת שפתון אטום ומעליו שכבה שקופה מבריקה. לשם הגנה מיובש, כדאי להשתמש בשפתון בעל מקדם הגנה 30 ומעלה.

• האם מוצרי איפור עלולים להכיל מתכות בכמות מסוכנת?

שפתונים עלולים להכיל מתכות אולם מדובר בכמות זעירה שנכון להיום, על פי ה-FDA (רשות התרופות האמריקאית) אינה מהווה בעיה, בפרט שמדובר בשימוש חיצוני והכמות שתיבלע, אם בכלל, היא זניחה. כול זאת בהנחה שהמוצר אושר לשיווק על ידי משרד הבריאות.

לעומת זאת, בכחל (איפור עיניים) מהסוג המסורתי יש מתכות בכמות מסוכנת והוא אסור לשיווק. עם זאת, ראוי לזכור שבמקרים רבים משתמשים במונח 'כחל' רק כדי לתאר את גוון הצבע הכחול, אולם המוצר אינו מכיל את רכיבי הכחל המתכתיים. שוב, כדאי לוודא אישור משרד הבריאות למוצר.

מומלץ להמעיט בשימוש או לא להשתמש כלל במוצרי איפור עמידים למים

,

חיי המדף של מוצרי איפור,
לכול תכשירי האיפור יש חיי מדף מוגבלים ומוצר איפור שפג תוקפו הוא מקור לבעיות עור. יש לבדוק את תוקף התכשיר טרם רכישתו ולהשליך מוצרים שפג תוקפם. מעבר לכך, מומלץ לרכוש רק מוצרים שאושרו על ידי משרד הבריאות. בישראל חלה חובה לאשר כול מוצר קוסמטי ומוצרי איפור הם מוצרים קוסמטיים לכול דבר ועניין. מוצרים שלא אושרו עלולים להיות פגי תוקף ואף להכיל חומרים רעילים.

מסקרה - את מרב הזהירות יש לנקוט לגבי מסקרה, לאור הסכנה לגירוי העין והיווצרות דלקת. מומלץ להשליך מסקרה כול שלושה חודשים. אם המסקרה מתייבשת אל תוסיפו מים או רוק. דבר זה יתרום להתפתחות חיידקים.

שפתון - בהנחה שהמוצר אוחסן כראוי במקום קריר ויבש, במקרים רבים אורך החיים של שפתון הוא עד שנה.

פודרה - עד שנה וחצי לכול היותר. הכוונה לתכשיר ששמים לשם הפחתת ברק (על המייקאפ במידה שמשתמשים בו, או ללא מייקאפ).

צלליות - עד שנה וחצי לכול היותר.

מייקאפ – לפי הנחיות היצרן. מייקאפ במרקם קרמי או נוזלי עלול לצבור חיידקים בקלות רבה יותר ממייקאפ במרקם אבקתי.

כאשר תוקפו של מוצר לא פג והוא תקין, אין צורך להחליפו. למרות שמבחינת חברות הקוסמטיקה את 'חייבת' להצטייד במוצרי העונה שאך יצאו לשוק, כדאי לזכור שהמיתוס שבחורף מתאפרים בגוונים כהים ובקיץ בבהירים כבר חלף מהעולם. את הצלליות כדאי להתאים לצבעי הבגד או לצבע העיניים. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שבקיץ מומלץ להשתמש באיפור קל יותר עקב החום והלחות.,

היגיינה של כלי איפור,
מברשות:

הדרך הנכונה לשמירה על ההיגיינה של מברשות האיפור היא באמצעות שטיפה וחיטוי. פעולות אלו מפחיתות סיכון להתפתחות מיקרואורגניזמים עליהן. שימוש בסבון אנטיספטי יחסל את אוכלוסיית החיידקים ובמקביל יסלק זיהומים וימיס שומנים. השומנים מפחיתים את יעילות המברשת ומהווים מצע נוח להתרבות חיידקים.

בעיקרון, כדאי להעדיף מברשות משיער טבעי. אורך החיים של מברשות העשויות מסיבים סינטטיים קצר והן מאבדות מהר מאד מצורתן. יתרון נוסף של המברשות העשויות שיער טבעי נעוץ ברכות וברמת הצפיפות. מברשות אלו יאפשרו לכידה טובה יותר של החומר ופיזורו באופן אחיד.

מכחולים:

על מנת לשמור על ניקיון מכחולי האיפור וצפיפות השיער המיטבית יש להקפיד על שטיפתם במים ושמפו אנטיספטי אחת לשבועיים - מומלץ על ידי השרייה בכלי עם מים ושמפו במשך 10 דקות. לאחר מכן שוטפים את השמפו בעזרת מי ברז זורמים (עם כיוון השיער), סוחטים בעדינות ומייבשים.

את המכחולים יש לייבש על ידי הנחתם ליבוש על מגבת או על נייר סופג, כאשר השיער סחוט ו'סגור'. לחילופין ניתן לייבש בעזרת הרוח הקרה של מייבש שיער, כשהאצבעות מהדקות את השיער ודואגת שיישאר צמוד בזמן הייבוש. ייבוש המברשת כשהשיער 'סגור' וצמוד מבטיח שמירה על צפיפותה, דבר שחשוב לשם פיזור אחיד של אבקת האיפור.

במידת הצורך, לאחר הרחיצה בשמפו ניתן לרכך את שיער המברשת בעזרת מרכך שיער ואז לשטוף שוב במים זורמים ולייבש.

מהו איפור מינרלי?

איפור מינרלי מוגדר כמוצר איפור המכיל חומרים טבעיים בלבד, ובמרבית המקרים הוא 'קל' יותר מחומרי האיפור האחרים. שיווקו המסחרי של איפור מינרלי החל בשנות ה-70 של המאה שחלפה. אין הדבר אומר שהוא לא יגרום במקרים מסוימים לתגובה אלרגית, כי מרבית התגובות האלרגיות נובעות ממגע עם חומרים טבעיים.

איפור מינרלי יכיל למשל צבענים דוגמת תחמוצות ברזל (תרכובות ברזל וחמצן), טלק, תחמוצת אבץ או דו-תחמוצת טיטניום. ה-FDA (רשות התרופות האמריקאית) אישר כי לתחמוצת אבץ יש תכונות הגנה על העור ולדו-תחמוצת טיטניום יש הגנה מסוימת מקרינת השמש. עם זאת, שום איפור מינרלי לא ייתן הגנה מספקת מקרינת השמש והשימוש בו אינו יכול להחליף תכשיר בעל מקדם הגנה מוכח.

המלחים הללו עוברים תהליך גריסה לחלקיקים זעירים שיוצרים על העור שכבת כיסוי קלה עד בינונית, תלוי בגודל החלקיקים. מוצרי איפור מינרלי אינם אמורים להכיל שמנים או שעווה, חומרי בישום וחומרים משמרים. לאור כול זאת, סביר שהאיפור הזה יכביד פחות על העור בהשוואה לאיפור רגיל. למרות שאיפור מינרלי קל יותר מאיפור רגיל, עדיין אין לישון איתו.

יש לאיפור המינרלי מספר חסרונות:

הוא יחזיק מעמד על הפנים פחות זמן מאשר איפור רגיל כי אין בו את חומרי ההצמדה לעור.
למרות משדובר במוצר יותר יבש מהמוצרים הרגילים, אורך חיי המדף שלו עדיין עלול להיות קצר כי הוא אינו מכיל חומרים משמרים המונעים התפתחות חיידקים או פטריות.
מטבע הדברים, קשת הצבעים שלו מוגבלת.

בניגוד לטענה רווחת, מוצרי האיפור המינרלי לא יסייעו לסילוק אקנה, אבל ייתכן שיזיקו פחות לפצעי האקנה בהשוואה לאיפור אחר. למעלה מזאת, אף כי הוא מכיל חומרים דוגמת תחמוצת אבץ ותחמוצת ברזל שמוכלים בתכשירים עוריים נוגדי דלקת או מיועדים להרגעת עור מגורה, לא ניתן לייחס לו תכונת ריפוי כלשהי. לו היו למוצר תכונות ריפוי מוכחות הרי הוא היה מוגדר כמוצר רפואי, במרשם או ללא מרשם, ולא מוצר קוסמטי.

בעניין זה נדגיש שאין תקינה בנושא וכול יצרן יכול לטעון שהוא מייצר איפור מינרלי. מומלץ לעיין ברשימת הרכיבים שלצערנו מופיעה פעמים רבות רק במינוח כימי (זה החוק). אם לא ברור לכם האמור ברשימת הרכיבים אל תתביישו ושאלו מה זה אומר.,

קישורים:
לכתבה המלאה באתר מכבי שירותי בריאות>>
איפור קוסמטיקה מכבי טיפוח חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד