ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

הדרכה להורים: עידוד למידה ומשחק

תינוקות לומדים במהירות וביעילות • קיימות מספר דרכים פשוטות בהן תוכלו לסייע לתינוקכם לפתח את כישוריו ויכולותיו

הדרכה להורים: עידוד למידה ומשחק

הדרך הפשוטה ביותר לגרות את תינוקכם ולפתח את מוחו היא באמצעות שיחה.

ככל שתשוחחו יותר עם ילדכם בשפה עשירה וברורה כך תעשירו את אוצר המילים שלהם ותתרמו לפיתוח תקשורת שפתית טובה יותר. תינוקות בני פחות משנה מסוגלים לקלוט את הטון והרגש שבקול ובדיבור וכך מבינים את מהות הדברים. לאחר גיל שנה מתחיל התינוק להבין גם את המשמעות המילולית של השיחה.

אדם בוגר שמשחק עם תינוק רך, הוא למעשה הצעצוע הטוב ביותר עבור התינוק.

חפצים פשוטים שזמינים בכל בית יכולים להיות כלי משחק מצוינים, כל עוד יש מי שמשחק עם התינוק.

המשחק המתוחכם ביותר אינו שווה מאום אם התינוק צריך לשחק בו לבדו כל העת. חשוב להגיב על פעולותיו של התינוק תוך כדי משחק ולגרות את דמיונו.

הדרך הפשוטה ביותר לגרות את תינוקכם ולפתח את מוחו, היא באמצעות שיחה.

משחקים מומלצים
• תינוקות בגיל שנה לערך, אוהבים במיוחד משחקים שחוזרים על עצמם כגון 'קו-קו' או הסתרת חפץ ומציאתו.

דרך המשחק ילמד התינוק מילים, מספרים ומושגים רבים ולכן חשוב לא רק לשחק אלא גם לדבר עם התינוק תוך כדי ולהסביר לו את הנעשה. תוך כדי משחק 'קו-קו', למשל, שאלו את תינוקכם: 'היכן אתה?' או 'איפה הקובייה?' בדרך זו ילמד תינוקכם שמות של עצמים ומושגים מופשטים (במקרה זה, מיקום במרחב).

• לאחר גיל שנה הציעו לתינוק משחקי התאמת צורות (למשל, דלי עם צורות או פאזל פשוט). תוך כדי משחק הדגישו בפניו את הצורה ואת הצבע שבחר.

• ניתן להקריא ספרים לתינוקכם כבר מגיל רך מאד. קריאת ספרים תורמת להתפתחות השפה והתקשורת. כשמקריאים סיפור לתינוק קטן אין צורך לקרוא את הכתוב אלא ניתן פשוט לספר את הסיפור ולהסביר את שרואים בתמונות. הדרך בה תקריאו ותספרו לתינוקכם ספרים, סיפורים, דקלומים ושירים תגרה את מוחו ותפתח אותו.

שימו לב להעדפותיו של תינוקכם לגבי ספרים מסוימים. בגילאי שנה עד שלוש רצוי לבחור בסיפורים פשוטים, נטולי שפה מורכבת מדי עבור הילד. ספרים שמכילים ביטיים חוזרים (לדוגמה, 'בים בם בם, תירס חם..') מתאימים במיוחד לגילאים אלו וכך גם ספרים שכתובים בחרוזים.

מחקרים מדעיים מצביעים על כך שילדים בני שלוש בעלי כושר ביטוי ודיבור מפותחים במיוחד מטמיעים את יכולת הקריאה טוב יותר בגילאי 5-6 שנים.

• שירים אף הם אמצעי מצוין לגרות את מוחו ודמיונו של תינוקכם. בחרו שירים שאתם אוהבים. שירו שירי ילדים אך גם שירים 'בוגרים' בעלי מקצבים ואופי מגוון. חשפו את תינוקכם למגוון רחב של סגנונות מוזיקליים.

אפשרו לתינוקכם 'לנגן' וליצור מוזיקה בעצמו. הציעו לו קסילופון פשוט או תוף. אם אין לכם כלי נגינה של ממש גם סיר הפוך הוא תוף מצוין ומיכל פלסטיק שבתוכו מעט גרגירי אורז או שעועית, ישמש כקשקשן נפלא.

קישורים:
לכתבה המלאה באתר מכבי שירותי בריאות>>
תינוק משחק ילד מוזיקה תוף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד