י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

אין תקשורת: מי מחליט את מי חוסמים ב'ועדת הרבנים'?

אישיות מוכרת במגזר גילתה לאחרונה שמספר הסלולר שלה נחסם לשיחות ממכשירים כשרים, כך גם יו"ר משמרת הקודש שנחסם בעבר וקציני משטרה שעסקו בחקירה פנים מגזרית • 'בחדרי חרדים' ניסה להבין מה הקריטריונים של ועדת הרבנים

טלפון כשר. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
טלפון כשר. צילום: נתי שוחט, פלאש 90 צילום: נתי שוחט פלאש 90


מי מפקח על ועדת הרבנים לענייני תקשורת, והאם הועדה חוסמת בצורה שרירותית מספרי טלפון של אנשים פרטיים, בלי בדיקה ובלי תשאול, רק כי מישהו העביר את המספר ל'מלשינון' ? ל'בחדרי חרדים' נודע כי לא אחת, מספרי טלפון נחסמו על ידי הועדה ללא כל סיבה נראית לעין.

בשנת תשס"ה הוקמה לראשונה 'ועדת הרבנים לענייני תקשורת', במטרה להביא ליצירת טלפון סלולרי המשמש לשיחות בלבד, ללא מצלמה, אינטרנט והודעות sms. לצורך המטרה הוקצתה קומת מספרים כשרה, ותוך מספר שנים - כמעט ואין חרדי מן המניין אשר הסלולרי שלו אינו כשר. יחד עם זאת, ישנם לא מעט חרדים המחזיקים שני מכשירים, וישנם המחזיקים מכשיר לא כשר.

לועדה יש מוקד פניות במספר 02-5381858 אליו יכול לפנות כל אחד, אנשי חינוך ואזרחים מן השורה, ולשם מעבירים מספרים על מנת לחסום אותם. עקרונית, פעולת המלשינון מבורכת וראויה, כיוון שכך הציבור יכול לדווח על קו תועבה. ישנם מספרים המוגדרים מראש (סדרת מספרים) לצרכים שאינם ראויים או לקווי נייעס, ואלו נחסמים סדרתית בידי 'הועדה', אולם ישנם גם מספרים רגילים ופרטיים הנחסמים מעת לעת בעקבות פניות.

"גיסי פנה אלי, שכבר שבוע וחצי הוא לא מצליח לחייג אלי ממכשיר הטלפון הכשר שלו", מספר ל'בחדרי חרדים' אישיות ידועה במגזר החרדי. לדבריו, רק לאחר בירור שביצע גיסו התברר לו כי המספר נחסם על ידי ועדת הרבנים. למה? לא ברור.

מנגנון פעולת ועדת הרבנים באמצעות ה'מלשינון', הוא כך: לאחר שנאספו המספרים שעליהם הגיעו תלונות, הרשימה נבדקת, או לפחות כך אמור היה להיות, ומשם - היא מועברת לחברות הסלולאר השונות - על מנת לעדכן אצלם את רשימת המספרים החסומים לחיוג מטלפונים כשרים. חברות הסלולר כפופות להסכם עם 'ועדת הרבנים' לפיו הם מחויבים לחסום מספרי תועבה לגישה מצד מחזיקי המכשירים הכשרים.

השאלות הקשות: האם יכולה הועדה, ובעקבותיה חברת הסלולר לבצע חסימה של לקוח פרטי, רק כי מישהו החליט 'לסגור עמו חשבון' ולהעביר את מספרו למלשינון? ובכלל, איזה מנגנון פיקוח מפעילות חברות הסלולר על אותה רשימה של 'הועדה' - האם הם אכן בודקים שאותם מספרים שנחסמים מספקים תוכן שאינו ראוי לציבור חרדי, או שמא למעשה החברות הופכות לכלי בסכסוכים פנימיים או חיסולי חשבונות, באמצעות חסימה שרירותית וללא יכולת המנוי לדעת על כך מראש ולכל הפחות לתת לו את האפשרות למנוע זאת.

כך, לפני כחצי שנה נחסמו מספרי הטלפון של יו"ר משמרת הקודש והחינוך הרב מרדכי בלוי, ולא היה ניתן לחייג אליו ממספרים כשרים. במקרה אחר, בתקופה האחרונה אף נחסמו לחיוג מספריהם של קצינים ממשטרת ישראל, שעסקו בחקירות פנים מגזריות.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה לפניית 'בחדרי חרדים' כי הסדרת ה'קומות הכשרות', ובכלל כך המספרים אשר יהיו חסומים להתקשרות במסגרת קומות אלו, מבוצעת באופן עצמאי על ידי מפעילי התקשורת, ולא על ידי משרד התקשורת. "משרד התקשורת לא בודק את המניעים לחסימת המספרים", נמסר לפניית 'בחדרי חרדים'.

תגובת חברות הסלולר טרם התקבלה עד לשעת פרסום הידיעה, ולכשתתקבל - תפורסם.

גורם בועדת הרבנים לענייני תקשורת הגיב ל'בחדרי חרדים': "א. פעילות רבת היקף בת למעלה מעשור, יתכן ועלולה הייתה להתרחש 'תקלת אנוש' אקראית באופן נדיר, אולם בוודאי שכל מידע שכזה - ככל שהגיע למוקד הוועדה - הדבר טופל מיידית. ב. כל רוכש 'טלפון כשר' בוחר מיוזמתו להכפיף לטלפון זה על כל המשתמע מכך, כאשר אופיו ותפעולו מעת ייסודו מונחים ומונהגים על ידי גדולי ישראל מכל העדות והחוגים".

לשאלת 'בחדרי חרדים' מדוע לא נערכת בדיקה לבעל קו טרם חסימתו, ובנוסף, האם יש מי שמפקח ומבקר את עבודת 'ועדת הרבנים' הפועלת למעשה כגוף יחיד עם סמכויות בלעדיות. בוועדת הרבנים מסבירים, כי בהחלט יש מערך פיקוח, ולפני כל חסימה עורכים בירור מוקדם ויוצרים קשר עם בעל מנוי. עם זאת, עלולות להתרחש תקלות אנוש - ועם היוודע הדבר, המספר משוחרר מיידית מרשימת החסומים.

חזרנו לבדוק עם אחד הנחסמים, ושאלנו אותו האם יצרו עמך קשר בטרם נחסמת? "לא. אם לא התלונה מבני משפחתי שלא מצליחים לחייג אלי, לא הייתי מודע לתופעה".

נתקלתם בתופעה דומה? נחסמתם? אתם מוזמנים לפנות ל'בחדרי חרדים' ולשתף אותנו - [email protected]

עודכן: 21:41
סלולר קווים חסימה תקשורת רבנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד