י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

דומא 2: האם העצור ישוחרר למעצר בית?

בית המשפט העליון קיבל חלקית את ערר הקטין שנעצר בפרשת דומא 2, והורה לשקול את האפשרות, לשחררו בתנאים מגבילים

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

בית המשפט העליון, קיבל הערב חלקית את הערר של הקטין שהוגש נגדו כתב אישום בעבירות של הצתת כנסיית דור מציון, שלוש הצתות נוספות וניקובי צמיגים במסגרת פעולות "תג מחיר".

הצעיר נעצר בעקבות חקירת השב"כ על הרצח בדומא, אך לא נטען נגדו שהיה מעורב ברצח.

יחד עם זאת בחקירה בשב"כ הוא הודה במיוחס לו וכתב אישום הוגש נגדו בגין ארבעה מעשי הצתה, שני אירועים של ניקובי צמיגים בבית צפאפה וכן חברות בארגון טרור.

השופטת דנה מרשק מרום מבית המשפט המחוזי מרכז הורתה לעצור את הקטין עד לתום ההליכים נגדו אך שופט בית המשפט העליון חנן מלצר קיבל הערב את הערר וקבע בין היתר; "לאחר שעיינתי בערר ובנספחיו, ושמעתי את טיעוני ב"כ הצדדים, הגעתי לאחר התלבטות, לכלל מסקנה, כי דין הערר – להתקבל בחלקו, במובן זה שהתיק יוחזר לבית המשפט המחוזי מרכז הנכבד כדי שיבחן את האפשרות לשחרר את העורר ל"מעצר בית מלא" בתנאי פיקוח אלקטרוני, ובתנאים נוספים.

השופט מלצר קיבל טענותיו של עורך הדין בן גביר באשר לרגישות המיוחדת למעצר של קטינים והעובדה כי מעצרו של קטין יעשה רק כחלופה אחרונה וקבע כי "בשונה מנאשמים בגירים, כאשר עסקינן בעניינם של קטינים – על בית-המשפט ליתן משקל נכבד גם לשאלת סיכויי שיקומם, כבר בשלב הבקשה למעצר עד לתום ההליכים, וזאת מאחר שעתידם עוד לפניהם, ושהות בבית המעצר עלול לפגוע בהם מעבר למתחייב. ואכן, בית משפט זה הורה לא אחת, במקרה המתאים לכך, על בחינת חלופה הולמת בעניינם של קטינים אף מקום שבו מדובר היה על עבירות קשות שבוצעו על רקע אידיאולוגי.במקרה דנן, התסקיר בעניינו של העורר – חיובי בעיקרו. ההתרשמות של שירות המבחן הינה, בין היתר, מנער בעל עורף משפחתי יציב, שנראה כי "עשה שינוי בהתנהלותו" מאז ביצוע העבירות המיוחסות לו בכתב האישום, מושא בקשה זו עוד עולה מהתסקיר כי החל מחודש מאי 2015 ועד מעצרו בתיק הנוכחי – העורר למד באופן סדיר ושמר על כללי המסגרת הלימודית בה שהה כנדרש. דומה כי העורר אף הביע התנצלות וחרטה על המעשים בהם נטל חלק לכאורה עם זאת, רואה אני לציין כי העורר הביע גם עמדות אחרות ונוקשות בחקירתו"

השופט גם התייחס לתנאים בהם נתון העורר בהוראות השב"כ וקבע כי "יתר על כן תנאי מעצרו לעת הזו – קשים הם, בשל היותו בהפרדה מטעמים ביטחוניים (עקב כך הוא מנוע שיחות טלפון, הוא מצוי כיום ב"הפרדה זוגית" ושוהה בתא עם עצור בודד נוסף וביקורי המשפחה הניתנים לו מצומצמים (ראו גם פרוטוקול הדיון מתאריך 31.03.2016, בעמ' 8)), ואף לכך יש ליתן משקל במכלול "באשר לתרגילי החקירה וללחץ והאיומים על העורר קבע השופט מלצר כי ראוי לבחון את הדברים במסגרת התיק העיקרי, ובסופו של יום קבע כי נוכח כל האמור לעיל, ובשים לב לכך שהערכאה הדיונית היא המתאימה לקיום הבירור המקדים הנדרש בנושא האיזוק האלקטרוני נקבע כי העורר יציג בפני בית המשפט המחוזי הנכבד אפשרות ל"מקום פיקוח", בו העורר יוכל לשהות במעצר בתנאי איזוק אלקטרוני. וישוחרר בתנאי פיקוח וערבויות כספיות.

עורכי הדין איתמר בן גביר ואלדן דנינו שייצגו את העורר אמרו כי "טוב עשה כבוד השופט מלצר שהבהיר שהמעצר איננו מקדמה על חשבון העונש וכי גם באשר לעצורי תג מחיר יש לנהוג כלפיהם כמו שקיונו שנוהגים בכל העצורים. יחד עם זאת קיווינו שבית המשפט העליון יתייחס גם בהליך המעצר לפגמים הקשים שהיו במהלך חקירתו של הקטין ובכלל זה שימוש פסול במדובבים בגירים שאיימו על העורר וגרמו לו להודות בדברים שלא עשה".
פרשת דומא קטין תג מחיר בית המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד