ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

צפו: הדרמה שחולל השר נאמן לפני 7 שנים

הערב הלך לעולמו שר האוצר והמשפטים לשעבר יעקב נאמן. רבות עוד ידובר על יחסיו של נאמן לנושאים האקטואליים והפופולאריים שעוסקים בנושאי דת ומדינה, ובוודאי רבות גם ייכתב בנושא הביקורת שלו על המשטרה בעיקר בכל הקשור לחקירות נבחרי ציבור, אולם קשה לשכוח סערה משפטית – הלכתית שעורר בסוף שנת 2009 עת הוא שימש כשר המשפטים • צפו

(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

שר האוצר והמשפטים לשעבר יעקב נאמן הלך הערב (ראשון) לעולמו והוא בן 77. רבות עוד ידובר על יחסיו של נאמן לנושאים האקטואליים והפופולאריים שעוסקים בנושאי דת ומדינה, ובוודאי רבות גם ייכתב בנושא הביקורת שלו על המשטרה בעיקר בכל הקשור לחקירות נבחרי ציבור, אולם קשה לשכוח סערה משפטית – הלכתית שעורר בסוף שנת 2009 עת הוא שימש כשר המשפטים.

בכנס דיני ממונות במלון ריג'נסי בירושלים, מול קהל רב, דיינים ורבנים, התייחס נאמן לעולם המשפטי הישראלי ולהכרח שהתורה וההלכה היא זו שצריכה להנהיג ולחייב את המשפט בישראל, "להפוך את משפט התורה למחייב במדינת ישראל, זו באמת הדרך הראויה להנחיל לנו את משפט התורה - צעד אחר צעד", אמר שר המשפטים המנוח.

"יש להחזיר למדינת ישראל את מורשת האבות, את דברי התורה הראשונים והאחרונים שבהם יש פתרון מלא לכל השאלות שאנו עוסקים בהן. להחזיר עטרה ליושנה במהרה בימינו אמן", הוסיף ללא מורא.

(באדיבות שרלייב ואתר ישיבה)

בעקבות דבריו התחוללה סערה של ממש, וחברי הכנסת מהאופוזיציה תקפו אותו בחריפות. "הדברים צריכים להטריד כל אזרח שאכפת לו מה יקרה במדינת ישראל ובדמוקרטיה שלנו. הרעיון להחליף את החוק הישראלי בהלכות התורה, הוא רעיון שמחזיר אותנו לתקופות בהן דובר במונחים של מדינת הלכה", אמר ח"כ ציפי לבני ששימשה בתפקיד יו"ר האופוזיציה.

לבני הוסיפה כי "אני מכבדת מאוד את המסורת – המדינה הזו היא בית לאומי לעם היהודי. ישנה משמעות לאומית לנושא הזה – זה קשור לסמלים של מדינת ישראל, חוק השבות כסעיף ראשון בחוקה עתידית. אך בהחלט לא כפייה של ההלכה על אורח החיים בישראל. לא למונופול פוליטי לעניין היהודי למפלגות החרדיות והחלה של ההלכה על מערכת המשפט. המשמעות הינה הפקעת העניין היהודי מהרוב, שחשוב לו קיומה של ישראל כמדינה יהודית. אנחנו נחזור להיות קטבים הנאבקים זה בזה על מאפייניה של המדינה. ניתן לשלב הערכים והמסורת בלי כפייה דתית, בלי כפייה על מערכת המשפט, בלי פגיעה בנשים, עם הקלה בהליכי הגיור".

יו"ר מרצ דאז ח"כ לשעבר חיים אורן אמר בתגובה כי "מצער להיווכח ששר המשפטים עצמו מתנכר לערכים המכוננים של מדינת ישראל, והוא אינו נאמן לעקרונות של ממלכתיות ואזרחות. הצהרותיו מלמדות על תהליך מדאיג של טאליבניזציה של החברה הישראלית ועל מחוזות ההזיה שאליה גלשה".

חברו לסיעה, ח"כ לשעבר ניצן הורביץ הוסיף אש למדורה ואמר כי "זהו חזון מעורר חלחלה שיציב את ישראל בלב העולם השלישי. דבריו עומדים בניגוד מוחלט לערכי מדינת ישראל והציונות", לדבריו, "נאמן חושף את דעותיו האמיתיות על עתיד המדינה. רבנים יחליפו את השופטים, אישה תהיה פסולה לעדות, הדמוקרטיה תושלח לפח וישראל תהפוך למדינת הלכה".

גם פרופסור אמנון רובינשטיין שיגר דברים חריפים על ראשו של נאמן: "הדבר מנותק מרוב רובו של העם היהודי ולאוכלוסיית המדינה. גם ככה יש לנו כפייה מצפונית בדיני נישואין, עכשיו תהיה כפייה מצפונית בכל דיני המשפט. נצטרך להחליף את כל השופטים בארץ ברבנים שתוצאות הפסיקה שלהם יהיו איומות ונוראיות".

מנגד, יו"ר 'הבית היהודי', שר המדע והטכנולוגיה, פרופ' דניאל הרשקוביץ חיזק את נאמן: "אני מברך את השר נאמן על כוונתו לבסס את המערכת המשפטית בישראל על אדני המשפט העברי ולהכניס בה נשמה יהודית. אין לאף אחד סיבה לחשוש מהשר נאמן, שמשלב באישיותו את ערכי הדת והפלורליזם, אבל יש לחשוש ממערכת משפטית שאינה מייצגת כיום נאמנה את מגוון הדעות בעם ישראל".

בעקבות הסערה, משרד המשפטים הכחיש את דבריו של השר וטען כי "בהמשך לפרסומים בכלי התקשורת בנוגע להתבטאותו של שר המשפטים בכנס רבנים אמש, שר המשפטים פרופ' יעקב נאמן מבהיר כי אין בדבריו אלה משום קריאה להחליף את חוקי המדינה בחוקי ההלכה, לא במישרין ולא בעקיפין".

אך הנה, שבע שנים עברו מאז אותה סערה, והדיון סביב מעמדה של ההלכה בעולם המשפט הישראלי – עדיין עומד בראש שורת הדיונים. גם היום 'הבית היהודי' ובעיקר שרת המשפטים איילת שקד משמיעות קולות זהים לקולו של נאמן, וההיגיון אומר שעוד רבות בשנים נמשיך לעסוק בזה וביחסים בין המדינה לדת ובין ההלכה לעולם המשפט.

יהי זכרו ברוך.
יעקב נאמן הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד