י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הפתרון להדרכת העובדים הזרים: ניידת ההדרכה של המוסד לבטיחות ולגיהות

איך מלמדים בטיחות ב-6 שפות בתוך אתרי בנייה? המוסד לבטיחות ולגיהות, מפעיל ניידת הדרכה מיוחדת, המגיעה עד לאתר הבנייה

הפתרון להדרכת העובדים הזרים: ניידת ההדרכה של המוסד לבטיחות ולגיהות
המוסד לבטיחות וגהות

איך מלמדים בטיחות ב-6 שפות בתוך אתרי בנייה? המוסד לבטיחות ולגיהות בעזרת מימון של קרן מנוף שבביטוח הלאומי, הקימו ניידת הדרכה מיוחדת, המגיעה עד לאתר הבנייה עצמו, ובה יש מערכת מולטימדיה ממחושבת להדרכה יחידנית

ענף הבניה בישראל נשלט ברובו על ידי עובדים זרים ממדינות שונות בעולם. בהגיענו לאתר בניה אנחנו יכולים למצוא את בליל השפות. מה קורה במצב בו צריך ללמד את העובדים על בטיחות בעבודה, כיצד מעבירים את החומר בצורה הטובה ביותר כדי לשמור על בטיחותם?

על פי "חוק ארגון הפיקוח על העבודה", תקנות "מסירת מידע והדרכת עובדים": "מחזיק במקום עבודה יקיים הדרכה בדבר מניעת סיכונים והגנה מפניהם (להלן הדרכה), באמצעות בעל מקצוע מתאים ויוודא שכל עובד הבין את הסיכונים והוא בקיא דיו בנושאי ההדרכה, בהתאם לתפקידו ולסיכונים שלהם הוא חשוף; מחזיק במקום עבודה יחזור ויקיים הדרכה כאמור בהתאם לצורכי העובדים ולפחות אחת לשנה".

אם כן, מה עושים כאשר באתר הבנייה ישנם עובדים זרים המבינים שפות זרות בלבד, והעובדים אלו זמניים והמעסיק מתקשה להוציאם מהאתר ליום הדרכה? בעיות אלו יוצרות מצב בו האתרים מתקשים לעמוד בדרישות החוק, ולהקנות את ההדרכה הרצויה לעובדים.

בכדי לפתור את הבעיה הזו, ולהגביר את פעילות הדרכת הבטיחות באתרי בנייה, המוסד לבטיחות ולגיהות, בעזרת מימון של קרן מנוף שבביטוח הלאומי, הקימו ניידת ההדרכה מיוחדת, המגיעה עד לאתר הבנייה עצמו, ובה יש מערכת מולטימדיה ממחושבת להדרכה יחידנית, המשוכללת מסוגה בעולם, שמאפשרת הדרכת העובדים בנושאי בטיחות וגיהות בתוך אתר העבודה/ תחומי המפעל.

באדיבות המוסד לבטיחות וגהות

ההדרכה מתבצעת באמצעות מחשב ובתאי תצוגה בניידת, והתנסות בצורה אטרקטיבית ומהנה. ניידת ההדרכה אף זכתה בפרס בתחרות בינלאומית של ארגון העבודה הבינלאומי (ILO).

מטרת ההדרכה בניידות היא להגביר את המודעות בקרב העובדים לחשיבותם של כללי הבטיחות ולמניעת סכנות בתחומים הנ"ל, וכן הכרת הדרכים, אמצעי המגן והבטיחות למניעת תאונות עבודה בתחומים אלה.

לניידות המיועדות לאתרי הבנייה קיימת אפשרות להדרכה ב- 6 שפות: עברית, ערבית, רומנית, אנגלית, סינית וטורקית. למפעלים קיימת אפשרות להדרכה ב- 3 שפות: עברית, ערבית ורוסית.
ההדרכה מציעה כ-71 נושאים לעובדים ולמנהלים בהתאם לבחירת מזמין ההדרכה. המזמין קובע את נושאי הבטיחות והגהות בהם הוא מעוניין ובניידת מתאימים את נושאי ההדרכה הרלוונטיים.
מערכת ההדרכה כוללת הן את ההדרכה עצמה וכן סרטים נוספים ואף משחק בסגנון "מי רוצה להיות מיליונר". הכיתה בניידת ממוזגת. משך ההדרכה הינו קצר (העובדים נעדרים מעבודתם כשעה אחת בלבד) ויחד עם זאת, היא מאד אפקטיבית ואטרקטיבית. בניידת ניתן להדריך קבוצות של עד 9 איש מדי שעה.

בין הנושאים הנלמדים לדוגמא בניידת בנייה ניתן למצוא: הגנה מנפילה בגובה, פיגומים, עבודות עפר, חפירות ותעלות, בטיחות בחשמל, גיהות באתרי בנייה וציוד מגן אישי.
הדרישה לניידות הבטיחות של המוסד הולכת וגדלה עם הזמן וקרוב ל-50,000 עובדים מודרכים בניידות מדי שנה.

באדיבות המוסד לבטיחות וגהות


השירות מוצע ללא תשלום ואת הניידות ניתן להזמין עפ"י לוח תאריכי הקצאת הניידות בפריסה ארצית באמצעות המחוזות השונים של המוסד.

ההדרכה בניידות מוכרת ע"י מפקח עבודה ראשי כעמידה בדרישות התקנות למסירת מידע והדרכת עובדים על פי חוק ארגון הפיקוח על העבודה.

בעקבות הצלחת ניידות ההדרכה בתחום הבנייה, השיק לאחרונה המוסד לבטיחות ולגהות ניידות הדרכה נוספות בתחום החקלאות וניידת הדרכה למניעת נזקי רעש.

בשיתוף המוסד לבטיחות ולגיהות (המוס"ל) שהינו גוף ציבורי לאומי, מטרתו היא להטמיע תרבות של בטיחות בעבודה ובריאות תעסוקתית, בסביבת העבודה. המוס"ל מעניק סל שירותים, ללא תשלום, לטובת העובד והמעסיק (שירותים משלימים מוצעים בעלות ללא רווח). כמו כן, במוס"ל עוסקים בפעולות מניעה, הסברה, הדרכה ומחקר.

לכל שאלה בנושא בטיחות ובריאות בעבודה ניתן לפנות למרכז המידע בטלפון 9214*, באמצעות אתר האינטרנט, בפייסבוק או באפליקציה בנייד.




ניידת הדרכה תאונות המוסד לבטיחות וגהות קבלנים עובדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד