י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הדרך הנכונה להתמודד עם ירושה ועיזבון

דיני ירושה בישראל קבועים בחוק ומגדירים את האופן בו יחולק רכושו של אדם לאחר מותו • מרבית האנשים מכינים צוואה מראש אשר קובעת את אופי החלוקה אך במידה והאדם לא הספיק לעשות זאת תמיד ישנה האפשרות לעשות את החלוקה לפי דין המדינה

הדרך הנכונה להתמודד עם ירושה ועיזבון
אילוסטרציה צילום: ארכיון

הזכות לירושה מוזכרת ומושרשת במשפט העברי העתיק בו מופיעים דינים מפורטים באשר לאופן חלוקת הירושה. בחוק בישראל נקבע כי אדם הכשיר לרשת הוא אדם שנולד עד 300 ימים לאחר פטירת המנוח. אלה הפסולים מלרשת את המנוח הם אלה אשר על פי חוק הורשעו בגרימת מוות במתכוון למנוח או בניסיון לגרום לכך. כמו כן פסולים אלה אשר הציגו צוואה מזויפת או ניסו להשמיד ולהעלים את הצוואה המקורית.

במשפחות רבות עניין הירושה הוא נושא טעון, עורך דין ירושות יכול לפתור מחלוקות רבות הנוגעות לנושא. יש לזכור כי במקרה של חובות אשר הותיר אחריו המנוח, החוק מגדיר בצורה מדויקת באילו מקרים על היורשים לשלם את החובות ובאילו מקרים לא חלה עליהם החובה לשלם. הדבר מושפע מהצהרות היורשים, הנושים והתזמון של ההצהרות. מידה ויש חשש לחובות או עיקולים הקיימים לחובתו של המנוח ועל מנת להימנע מבעיות משפטיות - יש להיוועץ בגורם משפטי מוסמך לענייני ירושות.

יורשים על פי חוק
במידה ולא הוכנה ירושה מראש או במידה והירושה לא עמדה בקריטריונים שנקבעו בחוק ונפסלה בבית המשפט, ניתן לפנות לרשם הירושה על מנת לקבל צו ירושה צו הירושה הינו צו משפטי המסדיר את הסדר הירושה:

• ירושה על פי מעגלי קרבה – החוק קובע כי בת זוגתו וילדיו של המנוח הם הראשונים הזכאים לקבל את הירושה. לאחריהם באים הורי של המוריש וצאצאיהם ולבסוף הורי המוריש וצאצאיהם.
• בן זוגו של המנוח – לו זכות הראשונים לקבלת הירושה בתנאי שמדובר בבן זוג נוכחי ולא בגרוש או גרושה. בן הזוג אינו חייב להיות נשוי למנוח, מספיק כי מדובר בידוע בציבור. בן הזוג זכאי לקבת הרכב ולכל ציוד משק הבית שהותיר אחריו המנוח, כמו גם מחצית משאר העיזבון.
• ילדיו של המנוח – זכאים לחצי השני של העיזבון. במידה ואחד הילדים נפטר לפני המנוח הרי שילדיו, כלומר נכדי המנוח, זכאים לחלק שלו בירושה.
• שאר המשפחה – במידה ולמנוח אין ילדים הרי שהבאים בתור לזכאות לירושה הם הורי המנוח ואחיו.

ירושה בתכנון מראש
ללא עורך דין ירושה עשויה להיות נושא בעייתי הנתון לפרשנויות רבות. אחד הנושאים העולים באופן קבוע הוא עניין המס. בישראל לא קיים מס על ירושה או עיזבון, אך במהלך תהליך ירושה ללא תכנון נאות עשוי להיווצר מצב בו תידרשו לשלם מס. על מנת למנוע זאת יש לפנות לגורם משפטי מוסמך אשר ימנע מראש מיסים אלה. הדבר נכון על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתחום המקרקעין. מכירת דירת המנוח עשויה להוביל לחיובי מס משמעותיים, מיסים אשר ניתן למנוע על ידי תכנון מקצועי של הירושה.

ליצירת קשר עם עורך דין לענייני ירושה המתמחה בחלוקת עיזבון ובעריכת הסכמים בין היורשים פנו כעת לעורך דין אוהד שוהם.
דיני ירושה יעוץ נפטר ירושה ועיזבון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד