י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הפגנות ענק נגד צו הגירוש החדש של טראמפ: צו ביניים לאיסור של טראמפ על 7 המדינות המוסלמיות

הפגנות, בלבול ובלגן בשדות התעופה האמריקאים בעקבות צו הגבלות ההגירה של טראמפ • בית המשפט הטיל צו מניעה על ביצוע ההחלטה

טראמפ מציג את הצו החדש, רויטרס
טראמפ מציג את הצו החדש, רויטרס

ארה"ב בסחרור - הפגנות ענק הלילה (ראשון) בהשתתפות אלפי בני אדם בכל נמלי שדות התעופה ברחבי ארה"ב, בעקבות הצו האוסר כניסת אזרחי שבע מדינות מוסלמיות לארה"ב, עליו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביום שישי האחרון. לפנות בוקר הוציא בית המשפט בניו יורק צו ביניים המונע מהרשויות לגרש פליטים ונוסעים מוסלמים מנמלי תעופה בארצות הברית.

על פי הוראת טראמפ, אין לאפשר כניסה לארה"ב משבע ארצות מוסלמיות הקשורות לטרור. לפחות 12 בני אדם, שכבר היו בדרכם לארה"ב כשההוראה נחתמה, עוכבו בנמל JFK במטרה להחזירם לארצות המוצא. בנוסף, טראמפ חתם על צו נשיאותי הדורש הצגת תכנית לחיסול דאע"ש בחודש הקרוב. בהתייחסות ראשונה לצו ההגירה החדש אמר טראמפ כי "הוא עובד בצורה טובה מאוד".

בשבת אחר הצהריים התאספו מאות מפגינים מחוץ לטרמינל הנחיתה בשדה התעופה הבינלאומי קנדי בניו יורק. המפגינים צעקו: "גזענים החוצה, פליטים פנימה!". בשעות הערב כבר גדל מספרם לאלפים, וחלקם טיפסו אל הגג של בניין חניה סמוך. חלק מהמפגינים נשאו דגלי אש"ף. איגוד נהגי המוניות של ניו יורק, המאגד כ-19,000 נהגים, הודיע על הפסקת עבודה בת שעה אחת ב-JFK במחאה על ההוראה הנשיאותית. מחאות אחרות אירעו בנמלי תעופה בינלאומיים ברחבי ארה"ב.

הצו שפרסם טראמפ ביום שישי ימנע בשלושת החודשים הקרובים את כניסת בעלי דרכונים של המדינות סוריה, איראן, סודן, לוב, סומליה, תימן ועיראק. לבעלי אשרות כניסה מסוגים מסוימים יותר באופן חריג להיכנס, בכלל זה דיפלומטים באו"ם. הצו של טראמפ קובע כי למשך ארבעת החודשים הקרובים תיעצר זמנית כניסת פליטים, כדי שהממשל האמריקני יבדוק אם יש צורך בשינוי תהליך הסינון שלהם. הרשויות בארה"ב יוכלו להכריז על מקרים ספציפיים של פליטים כמקרים חריגים.

הצו הכניס את כולם לסחרור - כולל את רשויות שדות התעופה, סוכני הנסיעות, אזרחים, ועוד. כלי התקשורת המקומיים דיווחו על מבוכה רבה וחוסר תיאום בקרב אנשי ההגירה בשדות התעופה הבינלאומיים. כשמונה שעות אחרי שטראמפ חתם על הצו נעצר אזרח איראני המחזיק גם באזרחות קנדית בנמל התעופה בסיאטל, שאליו הגיע מוונקובר, והוא נשלח בחזרה לקנדה. כשעה וחצי אחר כך בניו-יורק הגיע אזרח איראני לנמל התעופה JFK כשברשותו אשרת כניסה בתוקף – ונכנס לארה"ב בלי בעיה.

אמש דווח ב'קול ישראל' כי משפחה סורית לא הורשתה לעלות לטיסה מפריז לאטלנטה אף שיש ברשותה אשרות כניסה תקפות לארצות הברית. גם נוסעים מעיראק ומתימן לא הורשו לעלות לטיסה מקהיר לארצות הברית.

אחד העיראקים שנעצרו ב-JFK הוא חמיד חאלד דרוויש, כורדי בן 53 שעבד כמתרגם בשירות צבא ארה"ב בעיראק, וספג שם איומים משום שסייע לאמריקנים. לפי עורכי דינו, ב-20 בינואר קיבלו סוף סוף הוא ומשפחתו אשרות כניסה, אבל כשהגיע לארה"ב הוא נעצר ונאסר עליו לדבר עם עורכי דינו, שהם אנשי פרויקט הסיוע הבינלאומי לפליטים. עורכי הדין טענו שכששאלו את אנשי האבטחה שעצרו אותו עם מי הם יכולים לדבר, אלה השיבו להם: "מר טראמפ. תתקשרו לנשיא טראמפ". בסופו של דבר הותר לדרוויש לפגוש את עורכי דינו וחברי הקונגרס, והוא בכה מאושר. גם לעיראקי השני שנעצר ב-JFK, חיידר סמיר עבד אל-חאלק א-שאווי, הותר לבסוף להיכנס, אבל לעשרות אחרים היה הרבה פחות מזל.

נוסעים רבים שיש להם ויזה בתוקף לארה"ב סיפרו כי הותר להם להיכנס לארה"ב בלי בעיה על אף הצו של טראמפ, ואילו אחרים – תושבי קבע שומרי חוק שמחזיקים בגרין קארד, קיבלו הודעה שהם אינם יכולים להיכנס לארה"ב, זאת על אף שחברת התעופה שהביאה אותם הבינה מהרשויות האמריקניות שמותר להם להיכנס.

במחלקת המדינה, שהיא מהגורמים המרכזיים ביותר המטפלים בענייני אשרות כניסה ומהגרים, רוב הפקידים שמעו על הצו של טראמפ בתקשורת. שני בכירים במחלקת המדינה אמרו כי אף שבכמה משרדים היו מודעים לכך שטראמפ עומד לחתום על צו כזה, "הבית הלבן" לא שלח הודעה מסודרת בנושא. "לא היו שום תיאום או התייעצות בין-משרדית" אמרו שם.

בתוך כך, בית משפט פדרלי בניו יורק הוציא הלילה צו מניעה האוסר על הרשויות האמריקניות לגרש אנשים שנחתו בארצות הברית ומחזיקים באשרות כניסה תקפות, גם אם הם מגיעים מהמדינות שנאסרות בצו הנשיאותי החדש. השופטת הפדרלית אָן דוֹנֶלִי, שמונתה לתפקידה בידי הנשיא הקודם ברק אובמה, פסקה כי גירושם של האזרחים הזרים המוסלמים אל ארצותיהם עלול להעמידם בסכנה של ממש. בית המשפט יקיים דיון נוסף בנושא בחודש הבא.

גם אנשי צוות בחברות תעופה בינלאומית מוצאים עצמם כעת ברשימת מסורבי הכניסה, וחברות תעופה מנסות להתמודד עם האתגר המפתיע. בחברות התעופה מודאגים גם מההפסדים הצפויים להן - כך למשל 35 אלף נוסעים מאיראן ביקרו בארה"ב בשנת 2015, ואם האיסור יישאר בתוקף יהיה זה עבורן אובדן של עשרות אלפי נוסעים.

בתוך כך, שלוש מדינות בארצות הברית שוקלות להגיש ערעור משפטי על האיסור שהטיל הנשיא טראמפ. התובעים הכלליים בפֶּנסילבניה, בוושינגטון ובהוואי דנים בעילה המשפטית להגשת הערעור ובודקים לאיזו ערכאה לפנות.
טראמפ צו נשיאותי ארהב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד