י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

טראמפ "השמיט" את היהודים ועורר סערה

בהצהרה שפרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרגל יום השואה הבינלאומי התעלם הנשיא מששת מיליון היהודים שנרצחו בשואה • ראש הסגל של טראמפ: "לא מתחרטים שלא הזכרנו את היהודים"

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)

כעס ותדהמה בקהילה היהודית בארה"ב: בהצהרה שפרסם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרגל יום השואה הבינלאומי לא הוזכרו ששת מיליון היהודים שנרצחו ונטבחו ואף לא מילה על אנטישמיות.

מדובר בתקדים מאחר ונשיאי ארה"ב בעבר, כולל הנשיא ברק אובמה, הזכירו בהצהרותיהם ביום השואה הבינלאומי את הנרצחים היהודים. אפילו בהצהרת האו"ם הוזכרו ששת מיליון היהודים שנרצחו בשיטתיות.

כלי התקשורת בארה"ב חשבו תחילה כי מדובר היה בטעות תמימה, אך בבית הלבן הבהירו כי ההשמטה נעשתה בכוונה תחילה. "לא רק יהודים נרצחו בשואה, גם בני עדות אחרות נרצחו", אמרו.

ראש הסגל בבית הלבן, ריינס פריבס, אף הגדיל לעשות כשהודה בראיון כי השואה אכן הייתה מכוונת בראש ובראשונה נגד יהודים, אך הנשיא טראמפ לא מרגיש כי עליו להתנצל על כך.

בישראל מיהרו רבים ברשתות החבריות למחות על כך וציינו כי במידה ואובמה היה משמיט, אפילו בטעות, את רצח היהודים בשואה, אנשי הימין בארץ, בראשם ראש הממשלה בנימין נתניהו, היו יוצאים מיד בגינויים ודורשים התנצלות.

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה הוא יום זיכרון לזכר השואה המצוין ב-27 בינואר. תאריך זה נבחר משום שהוא היום שבו שוחרר מחנה ההשמדה אושוויץ בידי הצבא האדום, ושימש מדינות אחדות, ובהן גרמניה ובריטניה, כיום הזיכרון לשואה עוד קודם להחלטת האו"ם. לראשונה צוין יום זיכרון זה בשנת 2006, וההחלטה עליו התקבלה פה אחד. ההחלטה מציינת את רצח היהודים ומיעוטים נוספים בידי הנאצים.

מדי שנה, מאז אימוץ ההחלטה, מציין האו"ם באמצעות מרכזי האו"ם בעולם כולו את יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. ואכן ביום שישי האחרון התכנסה העצרת הכללית של האו"ם לטקס השנתי לציון יום השואה הבינלאומי בראשות מזכ"ל האו"ם.

נח קליגר, ניצול השואה ששרד את אושוויץ, היה הנואם המרכזי בטקס ונשא דברים בפני חברי העצרת הכללית של האו"ם.

כאמור, למרות שבאו"ם, שלא ידוע בחיבתו הגדולה לישראל, ציינו את רצח היהודים בשואה, טראמפ לא חש צורך לעשות זאת. בראיון שהעניקה דוברת הממשל הופ היקס לרשת CNN אמרה היקס: "לא רק היהודים נרצחו אלא גם נוצרים ובני דתות אחרות. גם חמישה מיליון בני קבוצות אחרות, בכלל זה כמרים, צוענים, בעלי מוגבלויות פיזיות ונפשיות ועוד".

לשאלתה של המראיינת האם הבית הלבן רוצה לומר שהנשיא טראמפ לא הזכיר את הקורבנות היהודים כדי לא לפגוע בבני הקבוצות האחרות שהיו יעד למתקפות הנאצים השיבה היקס: "היה לנו הכבוד לפרסם הודעה לרגל היום החשוב הזה".

ראש הליגה נגד השמצה, ג'ונתן גרינבלט, כתב בתגובה בטוויטר: "הצהרת הבית הלבן לרגל יום השואה מחמיצה את העובדה ששישה מיליון יהודים נרצחו, לא רק 'אנשים תמימים'. מטרידה העובדה שהבית הלבן לא הזכיר בהודעתו את היהודים כפי שעשו נשיאים בעבר".

לדבריו, "ניסיון להמעיט במידת היותם של היהודים מטרה להשמדה במהלך השואה הוא רעיון שכיח בקרב תנועות לאומניות כמו ברוסיה ובמזרח אירופה".
דונלד טראמפ שואה ריינס פריבס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד