י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

פרשת ניפוח משכנתאות: 50 חרדים בדרך לחקירה

בעקבות הפיקוח והלחץ על הבנקים הם החלו להקפיד, וחלקם אף להתלונן במשטרה, נגד תופעת זיוף המסמכים בדרך לקבלת משכנתא גדולה - עשרות ייחקרו • העצור האשדודי שוחרר היום, לירושלמי הוארך המעצר בשלושה ימים, והבניברקי שוחרר

חרדים בבנק. אילוסטרציה. צילום: קובי הר צבי
חרדים בבנק. אילוסטרציה. צילום: קובי הר צבי



פרשת ניפוח המשכנתאות: יממה לאחר מעצר יועץ המשכנתאות הירושלמי הוא הובא בפני בית המשפט שם התגלו פרטים נוספים על החשדות והשופט החליט להאריך את מעצרו בשלושה ימים. העצור 'הבניברקי' לא הובא להארכת מעצר וכפי הנראה שוחרר לאחר חקירה, זאת למרות הודעת המשטרה כי השניים יובאו היום להארכת המעצר. החשוד הירושלמי, תושב שכונת מאה שערים בן 38, חשוד בהונאת בנקים באמצעות זיוף מסמכים להוצאת משכנתאות.

השיטה מוכרת וידועה - יועצי משכנתאות דואגים לניפוח הכנסות ממשכורות או תמיכות על ידי זיוף מסמכים שמוצגים לבנק, וכך מצליחים לחלץ סכומים גדולים ואחוזים גבוהים מערך הנכסים, כהלוואות למשכנתאות. כפי שדווח אתמול ב'בחדרי', בתקופה האחרונה הפיקוח על הבנקים בנוגע לשיחרור משכנתאות הפך קפדני יותר. בעקבות כך, חלק מהבנקים מקשיחים את הבדיקות. בתיק המדובר מוזכרים שמות הבנקים 'לאומי' ו'איגוד'. החשוד, על פי החקירה, זייף והונה על מנת לקבל משכנתאות עבור לקוחותיו ועבורו.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי חוקרי המשטרה יצרו קשר עד כה עם 14 מעורבים, וזימנו אותם לחקירה. רק ארבעה או חמישה, ענו לשיחות הטלפון והתייצבו בחקירה. "יהיו עוד הרבה מוזמנים" אמרה נציגת המשטרה בדיון. נציג רשות המסים אמר כי "יש חקירה של לפחות 50 עדים" ששמם הופיע במסמכים שנתפסו, בחיפוש שנערך אתמול בבית החשוד עם מעצרו.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בעשרה ימים. לטענתם, הוא משמש כיועץ משכנתאות במשך שנים והגיש עשרות תיקי לקוחות לבנקים שונים. כאשר כאמור, המסמכים שהוגשו ובעקבותיהם הוצאו משכנתאות במיליוני שקלים, נמצאו במקרים מסויימים, מזוייפים. בנוסף, החשוד מעולם לא דיווח על עצמו כשכיר ולא דיווח על הכנסותיו. ל'בחדרי חרדים' נודע כי עד כה סירב החשוד לשתף פעולה והוא שומר על זכות השתיקה. אולם נחקרים אחרים, שיתפו פעולה בחקירה ויתכן שמסרו מידע שעלול להפלילו, לכאורה.

עו"ד אריאל עטרי, פרקליטו של החשוד ביקש לדחות את בקשת המשטרה להאריך את מעצרו בעשרה ימים. "המידע הגיע למשטרה לפני חצי שנה, וכל המסמכים הרלוונטיים הגיעו עד תחילת אוקטובר. זה מלמד שגם מבחינת המשטרה אין הכרח שהמשיב יימצא במעצר".

השופטת מיקה בנקי אמרה כי חומר החקירה הטוען לעבירות על פי הסעיפים הבאים: זיוף, הסתרת מקור הכנסה, קשירת קשר לביצוע פשע, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזוייף בנסיבות מחמירות ומרמה/תחבולה - "מקים חשד סביר בעוצמה גבוהה מאוד למיוחס למשיב". השופטת בנקי הוסיפה, "מדובר בזיוף והונאה בהיקף של מיליוני שקלים, וכן העלמת הכנסות בהיקף לא מבוטל. ניכר שהמשיב פעל בתחכום ובשיטתיות לאורך זמן וגרם להונאה ונזקים בהיקפים ניכרים". היא האריכה את מעצרו עד ליום שישי.

בשבוע שעבר דווח ב'בחדרי חרדים' כי חרדי תושב אשדוד העוסק בתחום המשכנתאות, זייף עבור לקוחות תלושי שכר ופלטי עו"ש, וכך הם הצליחו לקבל הלוואות בסכומים של מיליוני שקלים. הוא נעצר ומעצרו הוארך. היום (שלישי) הוא שוחרר למעצר בית של 18 ימים בביתו, תוך הפקדה של 29,000 ש"ח בקופת בית המשפט וערבויות בסך 79,000 ש"ח.

על פי החשד, מדובר בהיקף מרמה של יותר מ 10 מיליון ש"ח שבוצעו עוד לפני שנת 2016, עבור לקוחות שלא היו זכאים לקבל משכנתא. מדובר בפרשיה עם עשרות מעורבים ועד כה נחקרו, גם בפרשה זו על ידי המשטרה - עשרות חרדים.

למעשה מאז הוריד בנק ישראל את אישורי ההלוואות למשכנתאות באחוזים רבים, ולמעשה קבע הגבלות חדשות על אחוזי מימון המשכנתאות החלה סחרחורת של ממש בענף.

בעוד בעבר ניתן היה להשיג באופן רשמי הלוואה עד לערך של כ-75 אחוזים מערך הנכס הנרכש, ולעיתים אף להגיע ל-90 אחוזים - גם למשקיעים, בשנים האחרונות הקשיח בנק ישראל והמפקח על הבנקים את הפיקוח. עתה, קשה מאוד להשיג משכנתא בהיקף של יותר מחמישים אחוזים מערך הנכס מבלי להוכיח בוודאות אפשרויות החזר הלוואה בטוחות.

הקשחת הכללים והאישורים למתן ההלוואות הביאו למצב שיועצי משכנתאות רבים השתמשו בקיצורי דרך, וכאמור כעת, אף בעבירות של זיוף ומצגי שווא - כדי להשיג הלוואות בהיקף אחוזים גדול, גם כשהדבר מנוגד לכללים ולהוראות. הבנקים מצידם, שהפיקוח עליהם הוגבר, משתפים פעולה עם החקירות.
ניפוח משכנתאות בנקים יועצי משכנתאות בית משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד