י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הג'וב של כהן אורגד: נגיד האוניברסיטה היחיד בישראל משתכר 50 אלף ש' בחודש

המשכורות באוניברסיטת אריאל זינקו בעשרות אחוזים בתוך שנתיים - וכך גם שכרו של שר האוצר לשעבר, "העוסק בעיקר בפיתוח תחומי פעולה חדשים". אוניברסיטת אריאל: "שכר הבכירים עודכן בהתאם לטבלאות שכר הבכירים באוניברסיטאות"

יגאל כהן אורגד. צילום: אייל טואג
יגאל כהן אורגד. צילום: אייל טואג



כמו כל אוניברסיטה בישראל גם אוניברסיטת אריאל, שנהפכה ב-2011 ממכללה לאוניברסיטה, מנוהלת על ידי נשיא ורקטור מהצד האקדמי ועל ידי מנכ"ל מהצד התפעולי. ואולם, באריאל קיים תפקיד נוסף — נגיד. זהו המוסד האקדמי היחיד בישראל שבו קיים תפקיד זה. הנגיד באריאל הוא יגאל כהן אורגד, שהיה שר האוצר ב-1983-1984. הוא מכהן בתפקיד מ-2009, עוד בתקופה שהמוסד היה מכללה. שכרו של כהן אורגד — שיחגוג השנה 80 ונהנה גם מפנסיה תקציבית כחבר כנסת וכשר לשעבר — הוא 75% משכר הנשיא. מכיוון שששכר הנשיא זינק בשנים האחרונות, מזנק גם שכר הנגיד. כך, ב-2013 הוא השתכר 490 אלף שקל בשנה ברוטו, וב-2015 השתכר 100 אלף שקל נוספים — כ-590 אלף שקל.

כהן אורגד, שהתבקש לתת פירוט של התפקיד ותוצאותיו — כלומר, להסביר לשם מה נדרש נגיד במוסד מתוקצב על ידי משלם המסים — לא הסכים לפרט את סדר יומו או הישגיו. תשובת הדוברות גם היא מעורפלת: "הוא עוסק בעיקר בפיתוח תחומי פעולה חדשים של האוניברסיטה, תוך שימת דגש על נושאים יישומיים כגון מסחור בינלאומי של טכנולוגיה, וקשרי תעשייה בזיקות לתעשייה בישראל ובחו"ל".

ואולם, כהן אורגד אינו היחיד שנהנה באוניברסיטת אריאל מעלייה משמעותית בשכר. ב-2013 היה שכר הנשיא, פרופ' יהודה דנון, 691 אלף שקל, אך ב-2015 כבר הגיע ל–894 אלף שקל. גם הרקטור, פרופ' מיכאל זיניגרד, נהנה ממשכורת נאה — 703 אלף שקל, עלייה קטנה יחסית של כ-30 אלף שקל לעומת 2013. הזינוק בשכרו של מנכ"ל האוניברסיטה, עו"ד יורם שי, מרשים במיוחד. השכר השנתי ברוטו שהיה 612 אלף שקל ב-2011, הגיע ל-801 אלף שקל ב-2015.

מכיוון שתפקיד הנגיד אינו מוכר בישראל, ואינו קיים באוניברסיטאות אחרות, נשאלה השאלה אם אושר על ידי המל"ג. על פי דוברות אוניברסיטת אריאל, "תפקידו של יגאל כהן אורגד כנגיד נקבע על ידי חבר הנאמנים והוועד המנהל ומעוגן בתקנון האוניברסיטה שאושר על ידי המל"ג". במלים אחרות — בתקנון נכתבו שלל תפקידים שהאוניברסיטה יכולה למנות, ובהם נגיד. מכיוון שכל התקנון אושר על ידי המל"ג, אושר גם תפקיד הנגיד, אף שלא הופנתה בעניין זה שאלה או בקשה לרגולטור.

כהן אורגד היה במשך שנים בכותרות בשל עשייה פוליטית. ב-2001, כששימש יו"ר דירקטוריון חברת דקו ישראל, הוא נידון בבית המשפט ל-150 עבודות שירות ללא הרשעה. בכתב האישום המקורי הואשם שר האוצר לשעבר בעבירות מרמה, זיוף, קשירת קשר ורישום כוזב במסמכי תאגיד. הוא כפר באשמה, והודה בעקבות הסדר טיעון במסגרת כתב אישום מתוקן, שקבע כי לא קיים את חובתו כנושא התפקיד הבכיר בהיררכייה של החברה, ולא עקב בצורה מיומנת אחר הכפופים לו כדי לוודא שניהול חשבונות החברה יתנהל כראוי.

כאמור, כהן אורגד יחגוג השנה 80, אך הוא לא הוותיק ביותר במוסד. בניגוד לחוק חובת גיל פרישה, הקובע כי חברי סגל יפרשו בגיל 68, יו"ר חבר הנאמנים של המוסד הוא משה ארנס בן 92 (שאינו מקבל שכר בעבור פעילותו), הנשיא בן 77 והרקטור בן 72. כולם עבור מזמן את גיל הפרישה.

מאוניברסיטת אריאל נמסר: "שכר הבכירים באוניברסיטה עודכן במשך השנים, עם תהליך הפיכתה של המכללה לאוניברסיטה, על פי הכללים ובתיאום עם הוות"ת ובהתאם לטבלאות שכר הבכירים באוניברסיטאות".
יגאל כהן אורגד אוניברסיטת אריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד