י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מלון בפסח; יכול להיות כשר?

בתי מלון רבים מתהדרים בכשרות מהדרין • מה עלינו לבדוק? מה המכשלה הנפוצה בחו"ל ואיך הופך המשגיח ל'בלש'? • ואת עמלנו

צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90
צילום אילוסטרציה: הדס פרוש, פלאש 90

בחג הפסח מקפידים כולם על כשרות מהודרת יותר מאשר בכל שאר ימות השנה, וזאת בעקבות הבעיות הרבות שעלולות לצוץ באיסורי חמץ. בעקבות בדיקת 'בחדרי חרדים' שגילתה את היקף תופעת יציאת החרדים לנופש פסח, שוחחנו עם מומחה הכשרות הרב יוסף דורפמן שבמשך שנים רבות עוסק בתחום הכשרת המטבחים ומומחה לבעיות חרקים, וביקשנו לשמוע על בעיות הכשרות שעלולות להיות בעת חופשה בחג הפסח.

"הדבר שונה בין מלון מהדרין כל השנה, לבין מלון שבהשגחת רבנות לאורך ימות השנה ומוכשר למהדרין רק לפסח, כמובן ששונה התמונה גם במלונות בחו"ל" הוא מסביר בפתח שיחתנו.

"בעיות רבות עלולות להיות ובהן; בשר בחלב – כגון סירי קיטור, מדיחי כלים, תערובת כלים וכו'. הנושא השני הוא חרקים – כגון בדיקה נכונה ובכלל צריך לדעת מה לחפש. בחו"ל למשל כמעט שלא שייך להשיג ירקות עלים ללא חרקים ולהביא מהארץ ירקות עלים שיחזיקו מעמד למשך כל הפסח, גם זה יותר קשה, ולכן לא הייתי ממליץ בכלל לאכול ירקות עלים בחופשה בחו"ל.

הנושא השלישי הוא בשולי עכו"ם, שנפוץ מאד בחו"ל מאחר שהצוות במלון הוא גוי, ולהביא צוות שלם מישראל היא עלות יקרה, ויש רבים שחוסכים בכך ועלולות להיות בעיות. הנושא הרביעי הוא שבת –חימום אוכל בשבת, בישול בשבת וכדומה".

הרב דורפמן מוסיף ומסביר "כשאנו מגיעים להכשיר בית מלון שהוא כל השנה רבנות או כשזה בחו"ל, הבעיה קשה יותר מאחר שאין לנו למעשה 'איום' על הבעלים כי מייד אחרי פסח הוא לא צריך אותנו והצוות יודע שגם אם לא יקשיב לי לא יקרה להם כלום, וזו בעיה שמצריכה לכן עוד יותר פיקוח ומדובר כמובן בעלות לא מועטה".

עוד אומר מומחה הכשרות כי "המשגיח שאמור להשגיח, צריך להגיע למקום - רצוי שבוע ויותר - לפני ההשגחה במקום. רצוי לבוא באופן אקראי כדי שהמקום לא יהיה מוכן ויסתיר דברים. המשגיח צריך לעבור ולראות את המוצרים שמשתמשים במקום, את מבנה המטבח היכן החלבי והיכן הבשרי, את סוגי המכשירים החשמליים שמשתמשים, לראות האם יש תערובות בכלים וכו' ולהכין שאלות - במידה ויש - לרבנים שליט"א. יש לעשות רישום לכלים כדי להכין מראש את כל הדברים שצריכים להכשרה במקום. אני רוצה להתחיל דווקא בבעיות שיכולות להיות בבשר וחלב".

ואי אפשר בלי סיפור. "לפני מספר שנים" מספר הרב יוסף דורפמן "הגעתי להשגחה מטעם אחד הרבנים בנופש למשפחות. עברתי על המטבח ושאלתי על סירי הקיטור שהיו שם, היכן דודי המים שמשם נוצר הקיטור. לקחו אותי לקומה שמתחת, ושם היה דוד בגודל של חדר קטן, שמייצר את הקיטור לסירים. כמובן שהמקום מקבל הכשר קבוע ומערכת הכשרות הקבוע והמשגיח מטעמה לא חשבו לעשות שני דודים נפרדים לבשרי ולחלבי. ברגע שאותו קיטור עובר דרך סיר בשרי ובחלבי, הרי הוא מעביר את הבלוע מהסיר הבשרי לחלבי וכן להיפך".

סיפור נוסף שאוצר הרב דורפמן באמתחתו הוא חושף בפני 'בחדרי חרדים': "במקום אחר שהשגחתי הגיע עובד ערבי עם היד בבטן ואמר שמגרד לו מאד, נתתי לו לצאת מהמטבח ויצאתי מיד אחריו , ומה שגירד לו זה מוצר שלא ידע האם נאשר לו להשתמש בו".

"לאור זאת" מסביר הרב דורפמן חשוב לציבור לדקדק מאד, ובפרט בחג הפסח, ולבחון היטב מי הוא נותן הכשרות ועד כמה הוא באמת 'מבין' בכשרות.

הרב משה נחשוני הוא אחד מנותני הכשרות הידועים בתחום המלונות, אבל אפילו הוא לא היה יוצא לנופש. בראיון שהעניק בעבר לעיתון משפחה אמר "אם תשאלו אותי, אני נגד ההליכה לנופש. באשר לי עצמי, אני לא זוכר מתי הייתי בנופש. אני הולך לכנס רבנים שנתי וזה הנופש שלי" לשאלת המראיין על מתן הכשרות על ידו השיב הרב נחשוני: "אני מודע לכך שיש אנשים שצריכים לנפוש. בגלל המתח הרב שיש היום, אנשים צריכים את זה, מבחינה נפשית ורפואית. רבים מגדולי ישראל הולכים, ומצינו שהלכו גם בדור שלפני השואה. עבור כל אלה, אני נמצא בחזית. אני לא מוצא את עצמי בן חורין להיפטר מהמשימה הזו".




מלון בפסח הרב נחשוני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד