י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אפל נגד החלטת האיחוד: "עשה טעויות מהותיות"

הענקית האמריקאית הגישה ערעור נגד החלטת הנציבות האירופית, המחייבת אותה בתשלום מס של 13 מיליארד יורו לאירלנד

  • כ"ז שבט התשע"ז
צילום: נתי שוחט, פלאש 90
צילום: נתי שוחט, פלאש 90



אפל האשימה את הנציבות האירופית בכך שעשתה "טעויות מהותיות" כאשר פסקה בשנה שעברה כי היא חייבת לאירלנד 13 מיליארד יורו במס, כולל ריבית.

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית, שעירערה על החלטת הנציבות ב-19 בדצמבר, הסתמכה על 14 סעיפים בחוק כדי לגבות את מעשיה, לפי תיאור כללי של העתירה שפורסם ביום שני במגזין הרשמי של האיחוד האירופי.

הנציבות טוענת כי רשות המסים נתנה לאפל יתרון לא הוגן וסלקטיבי בפסיקותיה ב-1991 וב-2007, בכך שהתירה לחברה לנתב את רוב הכנסותיה באירופה באמצעות המטות של שתי חברות בנות באירלנד.

אפל וממשלת אירלנד, שעירערה גם היא על ההחלטה שהתקבלה בבריסל, טוענות כי משום שמוצריה של אפל ושירותיה נוצרים, מעוצבים ומהונדסים בארה"ב, הנתח המשמעותי של ההכנסות צריך להיות נתון למס בצדו השני של האוקיאנוס האטלנטי.

"הנציבות עשתה טעויות מהותיות בכך שלא הכירה בעובדה שהפעילות המניבות של החברה, במיוחד פיתוח ומסחור הקניין הרוחני, נמצאות בשליטה ובניהול בארה"ב", טוענת אפל, לפי המגזין. "הרווחים מפעילויות אלה מיוחסים לארה"ב ולא לאירלנד".

אפל היתה ב-1980 אחת החברות האמריקאיות הראשונות שהעבירה את רוב רווחיה לאירלנד, מה שאיפשר לחברה לשלם מס חברות הרבה יותר נמוך לאורך שנים, בשנים מסוימות כ-2% בלבד, לעומת 35% בארה״ב.

מבנה מס המכונה ״האירי הכפול״ איפשר לחברה להעביר רווחים למקלטי מס. אפל הקימה בשנות ה-80 שתי חברות באירלנד, בתמורה להטבות מס. ההסדר איפשר לאפל לשלוח תמלוגים ממכירת פטנטים שפותחו בקליפורניה לאירלנד. ההעברה היתה פנימית, וכתוצאה ממנה שילמה אפל מס של 12.5%, במקום 35% בארה"ב.

כך יצא שב-2004 נרשמו באירלנד, שבה פחות מ-5 מיליון תושבים, שליש מהכנסות אפל בעולם. החברה האירית השנייה איפשרה לרווחים לזרום לחברות פטורות ממס באיים הקריביים. לחברה, שנקראת בולדווין הולדינגס (בולדווין הוא שם זן של תפוחים), אין משרדים או מספר טלפון, והדירקטור היחיד שלה הוא סמנכ"ל הכספים של אפל, שגר בקליפורניה.

דרישות המס של הנציבות האירופית הכעיסו גם את ארה"ב שטענה כי הנציבות דורשת כסף אמריקאי.
אפל הנציבות האירופית אירלנד תשלום מס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד