י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

פרשת וילר מסתבכת: חשודים ירדו למחתרת ומי עשה תרגיל - עד המדינה למשטרה או להיפך

החשוד המרכזי בפרשת וילר הובא היום לדיון בבית המשפט - במהלכו התגלו פרטים חדשים • בעיקר נסב הדיון סביב חשיפת 'בחדרי חרדים' על עניין עד המדינה • התעלומה: האם חתם הנאשם על הסכם והפליל אחרים או הפיל את המשטרה בתרגיל

מעצר בני הזוג וילר באוקראינה. צילום: censor.net.ua
מעצר בני הזוג וילר באוקראינה. צילום: censor.net.ua

מעצר החשוד המרכזי ב'פרשת וילר' הוארך בעשרה ימים נוספים - במהלך הדיון התגלו פרטים נוספים בפרשה המסעירה ש'בחדרי חרדים' מסקר בהרחבה בשבועות האחרונים והפכה כמעט לסיפור השווה לעיבוד לסרט או לספר. מאז הפירסום ב'בחדרי', כלי תקשורת מרכזיים בישראל דיווחו גם הם על הפרשה.

למעשה הפרשה נמצאת בשלב הנוכחי עם חשוד אחד במעצר, כלפיו המשטרה טוענת כי הוא חתם עמם הסכם, הפיל אחרים, אך אלו לא היו כלל חשודים - ולמעשה הוא החשוד המרכזי. השאלות בפרשה - אם אכן נחתם עמו הסכם, מדוע הופכת המשטרה אותו לחשוד. מהדיון עולה כי המשטרה חזרה בה מההסכם כי לטענתם החשוד היתל בהם.

לאחר שמונה ימים במעצר, הובא הבוקר לבית משפט השלום בירושלים חשוד בן 25 שהואשם לפני כשנה בחלק אחר בפרשה. זוהי הארכת מעצר בפעם השניה, וכאמור אחר שכבר הוגש נגדו כתב אישום בפרשה זו, אבל על אישומים אחרים.

בפני בית המשפט התייצב רונן מזרחי חוקר מהיחידה מרכזית (ימ"ר) ירושלים. הוא ביקש בתחילת הדיון לפרט לפרוטוקול מי הנוכחים באולם וציין "יש לזה אפשרות להשפעה אולי אחר מכן".

מזרחי שמפקד על החקירה ציין כי החשוד הוא "איש מבצעים" והחל לגולל את תמונת המצב בתיק, תחילה בעניין בני הזוג המעוכבים באוקראינה, "הם מנהלים שם משפט על עניין השתלת הסמים, כאשר הם טוענים שהושתלו הסמים. המשפט בשלבים אחרונים של הוכחות" סיפר.

"צוות חקירה נסע לאוקראינה וגבה מהם עדות, מהעדות עלתה מסכת הייסורים וההתעללויות שהם עברו, וגם התקיפות והסחיטות שהיו בשווייץ ובארץ. לאחר מכן צוות החקירה הצליח לגבש ראיות בכתבי אישום באותם 4 תיקים (נאשמים שכנגדם כבר הוגשו כתבי אישום).

בבית המשפט חשף החוקר התפתחות נוספת, צדדית לפרשה, בה חשוד הנאשם המרכזי שהובא היום להארכת מעצר. "אחד החשודים זה המשיב דנן שניצל את ההזדמנות שהוא במעצר בית, רכש דרכון מזויף וטס ביולי 2016 לאירופה ולארה"ב למשך חודש וחצי בזהות בדויה. כשחזר לארץ, נעצר בשדה התעופה כאשר הוא מתחבא בשירותים לאחר שנמלט מהסלקטורים של שדה התעופה".

בבית המשפט אף הציג החוקר את השתלשלות העניינים האחרונה, כולל עיסקת עד המדינה, כפי שנחשפה ב'בחדרי חרדים' לראשונה. החשוד לאחר מעצרו הציע הצעה לחוקרי משטרת ירושלים; "הוא הבין כי אם הוא יציע את ההצעה הזו, אולי תהיה לו אפשרות נוספת לברוח. הוא אמר שהוא יודע שהושתלו להם סמים, שהוא יודע מי השתיל ושהוא מוכן להיות עד מדינה ולתת עדות ולעשות פעולות חקירה". לדברי החשוד יש לו ראיה משמעותית - הקלטת שיחה בזמן השתלת סמים בינו לבין מבצע ההשתלה, תושב חיפה שנעצר לפני כשבועיים, והוא מוכן למסור אותה.

לאחר התדיינות, הגיע עו"ד שלום בן שבת שייצג את החשוד בתיק התקיפה בשוויץ למשרדי ימ"ר ירושלים, והתבקש על ידי החשוד לבדות את הראיה. "המשיב קיבל טלפון, התקשר בוואטסאפ לעבריין באוקראינה שזהותו ידועה, ואמר לו כי יחפש נרקומן או סוכן סמים אוקראינים שתמורת סכום כסף רב יהיה מוכן להודות שהוא השתיל את הסמים. בכך, הוא ישיג את הראיה שטען שיש לו בצורת בדיה שלה". עו"ד בן שבת סירב והחשוד, כך לטענת המשטרה, פנה לעורכי דין נוספים שגם הם סירבו לעשות כן. לכן, ההסכם הראשון להחתמתו כעד מדינה נפל.

כאן לא תם הסיפור: "המשיב לא נח, ומצא בעת מעצר עו"ד בשם אביעד חייט. הוא גייס אותו לעניין הסכם עם המשטרה ועם הפרקליטות. אכן, לאחר זמן קצר התחילו המגעים וביום 14.12.16 נחתם הסכם עד מדינה בין המשטרה לבין המשיב". ל'בחדרי חרדים' נודע כי בזמן שהחוקר ציין את הסכם עד המדינה, החשוד התפרץ והתרעם בבית המשפט בניסיון לטעון שהדברים אינם נכונים, אך הושתק. יחד עם זאת התרעמותו, גם בהמשך הדיונים צויינה בהוראת השופט בפרוטוקול.

לדברי החוקר, על פי הסכם עד המדינה, החשוד התחייב לפעול ולהביא ראיות "שטען שיש לו ושקשה לו לעשות אותן כאשר הוא במעצר בבית המעצר". בעקבות כך שוחרר באופן חסוי למעצר בית באיזוק אלקטרוני. "כאשר בדיעבד התברר כי עשה "מאמצים" לבצע את חובתו - מדבר עם אנשים, אנשים מעליו גם, שירדו למחתרת כרגע". מתברר כי חוקרי המשטרה היו חלוקים בעמדתם כבר אז, האם החשוד עושה מאמצים רבים לאתר עבורם את הראיות או בכלל לא.

בתחילה, שוחרר עד המדינה ממעצר בית למשך 45 יום תחת איזוק אלקטרוני, לאחר מכן הוארך השיחרור ב-30 יום. כשהתקרב תאריך סיום השחרור, היה עד המדינה צריך לעשות לפחות פעולה אחת בתיק, פעולה שתביא את הראיה המרכזית – הקלטת השיחה בינו לבין תושב חיפה - "הוא טען שזה נמצא אצל עו"ד שלום בן שבת".

לאחר שהתקבל האישור לחיפוש אצל עורך דין ולאחר שהמשטרה קיבלה את אישור 'עד המדינה' להסרת חיסיון עו"ד-לקוח, הציג עורך הדין "ראיה חזקה שלמעשה מצביעה על כך שהחשוד שהפנה אותנו לחיפוש אצל העו"ד התקשר קודם כל ממשרדנו לעו"ד כדי לוודא שההקלטה אצלו, (אחר כך) התקשר שוב - לאחר שעזב את משרדי הימ"ר לעו"ד באמצעות גורם שלישי, ואמר לו לרדת למחתרת כי עומדים לעשות לו חיפוש".

המשטרה הצהירה בבית המשפט כי יש בידיהם הקלטה מאדם אובייקטיבי, חבר של עד המדינה "שלא היה מוכן לסבול את זה שהחשוד מנסה להפליל אדם ישר בשם ח' בהשתלת סמים". למעשה, מאותו רגע חלה התפתחות דרמטית.

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי', עד המדינה שהפך לחשוד נעצר למחרת החיפוש לאחר שנעשה חיפוש בביתו ונמצאו ממצאים שונים, בין השאר חומרים רבים, כולל הקלטות סתר של בני הזוג. גם בשלב זה של הצגת הדברים בפני בית המשפט, החשוד התרעם והתפרץ בפני בית המשפט בהכחשת הטיעון.

בין החומרים שנתפסו בביתו היה טלפון, אך החשוד סירב לתת את קוד הפתיחה על מנת לבדוק את תוכנו, "זה עניין שולי, למרות שבהסכם אנחנו אמורים לקבל שיתוף פעולה מלא". המשטרה הציגה לבית המשפט ממצאים מהם עולה לכאורה כי עד המדינה מודה בהשתלת הסמים.

המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו בעשרה ימים, כאשר הם מציינים שמעבר לעבירות שבמהותם יש עילת מעצר של מסוכנות, יש עילות מעצר של שיבוש הליכי חקירה. "החשוד באופן מעשי שיבש מהלכי חקירה בניסיון לבדות ראיות, בזה שהוא הביא עבריין מאוקראינה שייתן פה עדות שקר במימונו, 'לעזור' לחקירה, הוא נתן עדות שקר".

אם לא די בכך, יש גם חשד של הימלטות מאימת הדין שפי שצויין קודם על כך שעזב את הארץ. "הוא בעצם פעל נגד החלטה של בית משפט העליון - הפר את מעצר הבית שלו והלך לחתונה של חבר, בזה שהוא זייף דרכון וטס לחוץ לארץ לחודש וחצי בזמן מעצר בי,ת ובאחת העדויות עולה גם מה הייתה כוונה שלו. הוא מנסה להשיג שחרור כדי לברוח מפה ואחרי זה איכשהוא, מי שהפליל - יצא מהתיק הזה".

בעניין הסכם עד המדינה שנחתם איתו ציין מזרחי, "החשוד לא עמד בתנאי ההסכם המינימליים ובכוונת פרקליטות המחוז להגיש בקשה לעיון חוזר בתיק סחיטה ואיומים בתיק של שווייץ כך ש-10 ימים שאנו מבקשים כרגע, לא פוגעים בחירותו של החשוד - מלבד זה שלא יזכה בטלפונים ועדיף שלא יהיו.

"החקירה מורכבת מאוד" הודה החוקר מזרחי והרחיב: "היא מתפרסת על פני שתי מדינות, הרבה גורמים מעורבים בסיפור הזה. יש הרבה פעולות חקירה שמורכבות בעצמן. לכן מספר הימים מתאים להארכת מעצר זו". בסיום דבריו המפורטים והארוכים הוא ציין כי הוצא צו מעצר על אדם נוסף, שאתמול (א') הגיע לחקירה ושוחרר לאחר שלא היה מעורב ישירות.

לטענת פרקליט החשוד, עו"ד צבי רוזנטל, בזמן הטמנת הסמים אצל בני הזוג וילר באוקראינה, עד המדינה בכלל שהה בניו יורק. "טענת שהחשוד הטמין את הסמים, איך זה מתיישב?" שאל, ונענה כי ב-15 בדצמבר 2015 החשוד טס עם אדם נוסף לאוקראינה והכין את השטח "נפגש עם אנשים כולל עבריינים מאוקראינה, משלם כסף למטמין הסמים, ביום חמישי לפני ההשתלה שהייתה ביום ראשון - טס לניו יורק כדי שיגידו שלא היה שם, אחרי שעשה את כל ההכנות שלו.

"יש השתלה, האנשים נעצרו הוא חוזר מניו יורק לאוקראינה. לאחר ההשתלה נפגש עם האנשים שהשתילו וחוזר לארץ. יש לו שותפות מלאה. הוא המנהיג. הוא זה שתכנן ויזם בפועל. הוא לא זה שהטמין אבל הוא זה ששילם, יזם, פעל, תכנן יחד עם אנשים נוספים שכרגע במחתרת" הבהיר החוקר רונן מזרחי.

לשאלתו של רוזנטל האם מרשו ידע מראש על החיפוש שצפוי להיערך בבית עו"ד, ענה החוקר "הוא ידע את זה, בקשנו ממנו כתובת, הוא הבין את זה. (גם בשלב זה החשוד התפרץ א.ש). החשוד לא טיפש. הוא אמר לנו שהראיה נמצאת אצל עורך הדין. אנו מבקשים מהחשוד כתובת. לא צריך להיות חכם גדול להבין. יש לנו גם הקלטה שהוא אומר למישהו שילך לעו"ד כי הולכים לעשות היום או מחר חיפוש".

לגבי הסכם עד המדינה שנחתם, ביקש פרקליטו לשחררו למעצר בית באיזוק אלקטרוני, כאן החוקר הבהיר "אין הסכמים כאלה". לדברי החוקר, עד המדינה התחייב להביא ראיה ולבצע פעולות חקירה כולל מפגשים סמויים עם האנשים שנעצרו בהמשך, "החשוד הלך, הפליל אנשים שלא עשו שום דבר על לא עוול בכפם. היו עצורים מספר ימים רק בגלל שהוא שיקר ומסר הודעה כוזבת, הם שוחררו כולם". החוקר הוסיף "הוא לא עמד בהסכם. הוא שיבש בזה שהתחייב לבצע פעולות חקירה והוא בעצמו סיכל אותן".

השופטת מיקה בנקי מבית משפט בשלום ירושלים סיכמה כי "חומר החקירה מקים חשד סביר בעוצמה גבוהה למיוחס למשיב". בעניין מסוכנתו אמרה כי "המשיב שלכאורה ביצע סדרת פעולות מתוחכמות, פעל להפללת אנשים אחרים, עסק בבידוי ראיות ועוד. גם מתקיים חשש כבד להימלטות מאימת הדין, וזאת כאשר המשיב יצא בעבר מהארץ למשך חודש וחצי, כאשר היה במעצר בית". בעקבות דברים אלה קיבלה את בקשת המשטרה במלואה והאריכה את מעצרו של 'עד המדינה' בעשרה ימים עד ליום רביעי הבא.

בדבריה גם התייחסה לבקשת עורך עדין בעניין מצבו הרפואי של החשוד, וציינה "לדיון הקודם הגיע המשיב עם הפניה רפואית, בה צוין כי מיוזמתו ועל דעת עצמו חדל לקחת תרופות כשבוע לפני מעצרו והדבר הוביל להידרדרות במצבו".

הרקע לסיפור: כפי שסוקר בהרחבה ב'בחדרי חרדים', אישה בשם חנה ברנסופר החליטה להתגרש מבעלה מסיבות שונות ובקרב המשפחה והקהילה לא היו מוכנים לקבל החלטה זו והם פעלו בדרכים שונות החל מנובמבר 2013 כדי להניא אותה תחילה מגירושין. כשלא הצליחו, החלה מסכת התעללויות וייסורים שהיא עברה במשך תקופה ארוכה, כאשר בעניין זה כבר הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה על תקיפות וסחיטות בכוח ובאיומים.

כאשר כל הניסיונות להרחיק את חנה מילדיה כשלו, כולל סחיטה באיומים ובכוח בשווייץ, ואז הגו המתנגדים רעיון - לפתות את פנחס וילר וחנה לצאת לאוקראינה. על פי חשד המשטרה, מי שיזם ופיקד על המבצע הוא החשוד בן ה-25 מירושלים שגם הואשם בתקיפה ואיומים כלפי בני הזוג. פנחס וחנה וילר עברו לאוקראינה כדי לגדל את ילדיהם הרחק מישראל, וגם שיהיה להם מקום עבודה. כאשר בני הזוג ניסו לחזור לישראל, נמצאו סמים במזוודתיהם. בני הזוג נעצרו והיו עצורים 17 ימים באוקראינה ולאחר מכן, שוחררו ממעצר אך אסור להם לעזוב את אוקראינה עד עתה.

פרשת וילר עד מדינה ירדו למחתרת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד