י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הטייס הישראלי שהציל את איוונקה טראמפ מחרדת טיסות

צמרמורת, זיעה קרה, דפיקות לב מואצות וספירת הדקות עד לנחיתה עלולים לשבש את תחילת החופשה; האפליקציה שפיתח אלכס גרבש יכולה לסייע להתגבר על הפחד: "אנחנו יכולים לחזות משך טיסה יותר טוב מהקברניט"

אילוסטרציה (משה שי, פלאש 90)
אילוסטרציה (משה שי, פלאש 90)



חרדת טיסה היא אחד הפחדים האנושיים הנפוצים - ההצטופפות של 300-200 אנשים זרים בתוך קופסת פח שעולה לגובה של 30 אלף רגל, העדר החמצן והטלטלות הפתאומיות, תורמים לא מעט ללחץ. סקרים שנערכו על ידי חברות טיסה שונות ועל ידי ה-FAA (רשות התעופה הפדרלית בארה"ב), מראים כי 15%-20% מכלל האוכלוסייה סובלים מחרדת טיסה או פחד ממטוסים, אף שסטטיסטית - טיסה נחשבת לבטוחה יותר מנסיעה ברכב, רכיבה על אופניים ואפילו עקיצת דבורה מסוכנת יותר.

איוונקה טראמפ נמנית על אותו חלק באוכלוסייה, ואחד הפתרונות שמצאה על מנת להתמודד עם הפחד היה אפליקציה חדשה בשם סקיי גורו (SkyGuru) - כפי שצייצה על כך בטוויטר שלה: "האפליקציה, שמספקת הסבר על רעשים ומערבולות באמצעות מידע תעופתי מקצועי, תעזור לכם להתגבר על חרדת טיסה".

בעקבות הציוץ, מספר ההורדות של האפליקציה - אותה תיכנן טייס ישראלי בשם אלכס גרבש, עלה ביותר מ-220%, ומספר הכניסות לאתר החברה זינק ב-11,000%. לאפליקציה, שהושקה בספטמבר 2016, ישנם כ-20 אלף משתמשים. "כשחיפשתי הזדמנות עסקית, ראיתי שאף אחד לא מתעסק בפחד טיסה ושיש לזה קהל גדול", מספר גרבש בראיון ממוסקבה. "אז ניצלתי את העובדה שבמקביל להיותי טייס, יש לי השכלה של פסיכולוג".

בניית ותכנון האפליקציה לקחו לגרבש שנתיים וחצי, שכן היא פועלת כשהסמארטפון במצב טיסה. לפני הטיסה המשתמש מכניס מספר טיסה לאפליקציה, האלגוריתם אוסף נתונים מ-7 הטיסות האחרונות באותו הקו, מנתח נתונים היסטוריים ובונה מסלול לדוגמה. במהלך הטיסה האפליקציה מנגישה למשתמש מידע מקצועי על מה שמתרחש לפני ואחרי הטיסה, כמו מזג האוויר בנמל המוצא והיעד, משך הטיסה המדויק, מה יהיה מזג האוויר לאורך נתיב הטיסה ומתי יהיו מערבולות. האפליקציה שנמצאת כרגע רק באפסטור, משתמשת בחיישנים של האייפון כמו ג'ירו ו-GPS, והחל מאייפון 6 ישנו גם חיישן שינוי לחץ.

גרבש למד תעופה אזרחית ופסיכולוגיה, ועוסק בחרדת טיסות לצד עבודתו כטייס. לפני 9 שנים הוא פתח במוסקבה מרכז לטיפול בחרדת טיסות, שם הוא עוזר לאנשים מכל העולם להתמודד עם הפחד באמצעות קורסים וליווי בטיסות עצמן - וכך נולד הרעיון לאפליקציה. "אחרי אלפי טיסות שעשיתי עם הבוגרים שלי, שמתי לב שעל אף שאנשים רכשו ידע במסגרת הקורס - הם צריכים את התמיכה בזמן אמת", אומר גרבש.

לדבריו של גרבש, לתמיכה ישנן שלוש משמעויות: הסברים על המתרחש בזמן אמת, כמו למה יש צלילים מסוימים בזמן הטיסה או תנועות מסוימות של המטוס, אישור שמה שמתרחש באותו רגע הוא בסדר ותמיכה פסיכולוגית. "אם בנאדם עם פחד טיסה מגיע לאזור מערבולת - הוא תמיד יחשוב, אפילו שבקורס אמרו לו אחרת, שמשהו התקלקל במטוס", מסביר גרבש. "70% מהאנשים לא מרגישים כלום בזמן מערבולת - 30% ממש מפחדים ברמה כזאת או אחרת, ויש כאלה שנפרדים מהחיים באותו הרגע".

"אנחנו יודעים מה הקוארדינטות שאנחנו עוברים, ודבר נוסף שצריך לדעת הוא גובה הטיסה", מסביר גרבש. "זה חשוב כי בכל גובה יש רוח שונה ובהתאם לכך משתנה מהירות המטוס, ואז אנחנו יכולים לחשב את זמן הטיסה לפי חישוב של שינוי גובה ורוח. אנחנו עושים כמה חישובים ומחליטים באיזה גובה נטוס. אנחנו כבר יודעים מסלול, גובה, זמן ומהירות - זאת אומרת האייפון עושה חישובים שעושה הקברניט של המטוס".

"בשלב הבא אנחנו מורידים מידע על מזג אוויר תעופתי, וזה כולל תחזית של נמל מוצא, נמל יעד וגם תחזית מערבולות אוויר במסלול", ממשיך להסביר גרבש. "עכשיו התמונה קיימת ואנחנו יודעים למה לצפות: כמה זמן נטוס, מתי נגיע לאזורי מערבולות ובכלל מה מצפה לנו מבחינת מזג אוויר בטיסה. למעשה - אני לוקח מידע שיודע טייס ונותן אותו בזמן אמת לנוסע, ומה שמעניין פה זה שאנחנו יכולים לחזות משך טיסה יותר טוב מקברניט".

האפליקציה שולחת למשתמש הודעות פוש על מערבולות 10 דקות לפני ומתי המטוס נכנס למסלול נחיתה. היא גם מראה למשתמש סימולציה של המטוס בתלת מימד, כך המשתמש רואה את מצב המטוס בזמן אמת - מצב האף שהוא עולה או יורד, מצב הכנפיים, ומה שהכי חשוב למפוחדים הוא מד המערבולות. "כוח ג'י מראה את מצב הרעידות של המטוס. האפליקציה מראה וגם מסבירה שאם סתם לוקחים את הסמארטפון ומשקשקים אותו המד שלו זז שני ג'י בערך. במערבולת זה עולה ל-1.8 וכשמסתכלים על זה ועל הגרף שרץ מבינים שזה שום דבר. זה מרגיש כאילו השמים נופלים וזה מחזיר את המשתמש לפרופורציה".

לאפליקציה שתי גרסאות - חינמית ובתשלום. התשלום הוא לפי טיסה, במחיר של 4 דולר בכל פעם. "יש דאטה שעולה כסף, בשביל לקבל נקודות ספציפיות לטיסה אנחנו צריכים לשלם, ולכן אנחנו מבקשים גם מהמשתמש כסף. אפשר לקנות גם חבילות של 3 טיסות או 10 טיסות".

אמנם קיימות כבר כמה אפליקציות שמסייעות לבעלי חרדת טיסות להתמודד עם הפחד, אך סקיי גורו שונה בכך שהיא מספקת מידע על המתרחש בזמן אמת, לעומת אפליקציות מתחרות שבעיקר מספקות מידע ראשוני לפני הטיסה, ומציעות משחקים וסרטונים שיסיחו את הדעת בזמן מערבולות. כיום עובדים בחברה גרבש ועוד חמישה מתכנתים. ההשקעה הראשונה באפליקציה היתה של אחד מבוגרי הקורס של גרבש, והשבוע יצאה האפליקציה בקמפיין גיוס כספים בקיקסטארטר כדי להתחיל לפתח את האפליקציה גם למשתמשי אנדרואיד.
אלכס גרבש חרדת טיסה אפליקציה איוונקה טראמפ SkyGuru

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד