י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עליית מדרגה חמורה בחילולי השבת ב'מתחם התחנה' בירושלים

החל מהשבת: סדרת 'אירועי נגינה' במתחם התחנה בירושלים, תוך חילול שבת • במקביל, חילול שבת חדש במתחם, בשטח השייך לחברה העירונית 'אריאל' • עסקני שבת: החלק הצפוני במתחם אושר למסחר בלבד ופעילות התרבות בו אינה חוקית

מתחם התחנה. צילום: קובי הר צבי
מתחם התחנה. צילום: קובי הר צבי

מאבק השבת בירושלים שנחשף ב'בחדרי חרדים': 'מתחם התחנה' בעיר שהפך לסמל של חילולי השבת בירושלים, מרחיב את פעילותיו תוך חילול השבת, והחל מהשבת, כך לפי פרסומי הנהלת המקום, יקיים סדרת 'אירועי נגינה' תחת השם המיתמם - 'חווית פורים'.

במקביל, פורסם כי 'מתקן שעשועים' הפועל בחלקו הדרומי של המתחם, בחלק השייך לחברה העירונית 'אריאל', מקיים הפעלות בשבת.

אחד מפעילי השבת בירושלים התקשר אמש כדי לבדוק האם אכן אמת הדבר, ונדהם לגלות כי מנהלי המקום אכן מתכננים הפעלות, גם בליל שבת וגם בשבת ביום. הדבר חמור במיוחד, לאור העובדה שחברת 'אריאל' הינה גוף עירוני על כל המשתמע מכך.

חבר מועצת העיר, יוחנן וייצמן, פנה במכתב למנכ"ל העירייה, עו"ד אמנון מרחב ומחה על חילולי השבת המתרחבים ב'מתחם התחנה', לאור הפרסומים הנ"ל, אך תגובת המנכ"ל לא התקבלה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'.

לצד זאת, מציינים הנציגים החרדים, כי החלק הצפוני במתחם אושר עבור פעילות מסחרית בלבד - גם כדי למנוע מצב של אירועים שגוררים חילולי שבת - ולמרות זאת, עיריית ירושלים התעלמה וקבעה כי המתחם ישמש גם לפעילות תרבות, מה שמביא את הידרדרות המצב במתחם בשבתות.

המדובר הוא בדיון שהתקיים לפני קצת יותר משנה בוועדה לתכנון ובנייה, בו נידונו סדרה של עבירות בנייה שהתגלו בהקמת המתחם, וזאת לאור שורה של ערעורים והתנגדויות שהגישו תושבי האזור, כשבמהלך העיון בתיק התגלה חוסר תיאום בולט בין השימוש החורג שאישרה הוועדה לתכנון ובנייה ב- 10.7.13 לבין מה שהגישה העיירה בפועל בתכניותיה ובהיתר הבניה מ-05.07.15.

כאמור, 'מתחם התחנה', כשמו כן הוא, יושב על מה ששימש בעבר את מתחם הרכבת, וככזה מיועד היה המקום לפסים מסילות ותחנה בלבד. בכדי לשנות את ייעוד המקום הוצרכו היזמים והעירייה את אישורה של וועדת התכנון והבנייה ל'שימוש חורג'. עיון בתמלילי הוועדה, כפי שהוקלטו ונרשמו על ידי חברת 'ספידי קול', מגלה כי הבקשה אושרה 'פה אחד' תחת הסתייגות שקבעה כי השימוש החורג ניתן עבור 'מסחר בלבד ולא למסעדות ובילוי'.

אם כן, כל הנעשה בחלק הצפוני של המתחם נוגד את החלטת הוועדה, ומעלה סתירה חמורה וחריפה בין האישור לבין היתר הבנייה שהונפק, כנראה בשוגג.

עיון מקביל בהיתר הבניה, כפי שהנפיקה עיריית ירושלים באישור משרד התחבורה, מגלה כי אכן ישנו פער משמעותי בין האישור בוועדה לבין הרשום בהיתר. בעוד שבוועדה סוכם במפורש כי לא יתקבל אישור להקמת מסעדות, היתר הבנייה מאשר פעילות תרבות על כל המשתמע. ברישומים העירוניים הדברים מקבלים אישור גלוי עוד יותר, כשהכותב מונה את השימושים השונים ביניהם את כל צרכי התרבות והבילוי, כולל מסעדות כמובן.

עסקני השבת מבקשים להדגיש כי היתר הבנייה ו'החלטת הוועדה', כפי שמופיעה ברישומים העירוניים, מעולם לא הוצגו בפני חברי הוועדה, כך שלכאורה הם נעדרי תוקף חוקי.

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: לעיריה אין כל קשר לנושא. אין כל שינוי במדיניות העיריה באשר לשמירת הסטטוס קוו בירושלים.

גורם בחברת אריאל מסר, כי בניגוד גמור לנאמר, בשטח אריאל במתחם התחנה לא מתבצעת פעילות כזו.

גורם בהנהלת מתחם התחנה מסר כי החברה נזהרת מכל פעילות מסחרית וחילול שבת וכי אין כל פעילות חדשה במקום. משחקי הילדים אינם מחללי שבת. האמנים שתוארו כמחללי שבת נמצאים בשטח מזה שנים והוזהרו שלא לחלל שבת על פי מתווה שנקבע בידי עו״ד אביעד הכהן בשעתו.

הגורם מסר עוד, כי נציגי מתחם התחנה קיימו סיור משותף עם נציגי העיריה וקבעו יחד את הכללים כדי למנוע חילול שבת בפעילות שאינה חוקית. באם יש שינוי בכך, נשמח לדעת על כך ונבחון זאת.
מתחם התנה מאבק השבת חברת אריאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד