י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

משרד התחבורה יזמן לחקירה את בכירי ווייז

הבכירים בווייז יזומנו לתשאול על שירות הנסיעות המשותפות (קארפול) • ברקע מתרחבת החקירה נגד אובר בגין הפעלת שירותי הסעה בשכר בניגוד לחוק לכאורה

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



החקירה שמנהל משרד התחבורה נגד אובר (Uber), בחשד להפעלת שירותי הסעה בשכר תוך הפרת החוק — מתרחבת לחברות אחרות שמפעילות שירותי תחבורה שיתופית בישראל: ל–TheMarker נודע כי בכירים בהנהלת ווייז (Waze) יזומנו בקרוב לתשאול במחלקה המשפטית של משרד התחבורה, ויתבקשו למסור מידע על שירות הנסיעות המשותפות (קארפול).

ווייז, המוכרת יותר לציבור הנהגים כאפליקציית ניווט, מציעה בשנה האחרונה גם שירות "טרמפים", שמחבר בין אנשים המבקשים לנסוע במסלולים דומים. השירות מאפשר לכל נהג פרטי לאסוף נוסעים ולגבות מהם השתתפות כספית בהוצאות הנסיעה, המחושבות לפי המסלול. שירות דומה מוצע בארץ על ידי אפליקציית מוביט (Moovit).

עמדת משרד התחבורה גורסת שברמה העובדתית, אין הבדל בין הפעילות של אובר לזו של ווייז ומוביט. עם זאת, החקירה מבחינה מהותית בין שירותי הקארפול של ווייז ומוביט לשירות אובר נייט (Uber Night), שעורר את החקירה. בעוד הראשונות מחברות בין אנשים שנוסעים בכל מקרה באותו הכיוון, באובר הנהג מקבל קריאה מהמוקד ויוצא לאסוף את הנוסע, שלא לצורכי "קארפול".

בווייז סירבו להגיב לדברים.

"אובר לא בהכרח זולה ממונית"

שלוש החברות דאגו להדגיש פעמים רבות כי הנהגים בשירותי ההסעות השיתופיות אינם יכולים להרוויח מהפעילות, אלא רק לקבל החזרים חלקיים על הוצאות הנסיעה — מכיוון שתקנות התעבורה אוסרות על נהג פרטי לקבל שכר על הסעת נוסעים.

למרות ההצהרות הרשמיות, עולה השאלה מדוע שנהג בשירות אובר נייט יתיישב מאחורי ההגה במכוניתו הפרטית כשמטרתו היחידה היא להסיע נוסעים ליעדים על פי בחירתם, ללא רווח. כיום פעיל השירות של אובר כניסוי (פיילוט), רק בשעות החשכה בסופי שבוע, ובתל אביב בלבד.

לפי הערכות, למחלקה המשפטית של משרד התחבורה נדרשות עדיין השלמות לא מעטות לפני מיצוי החקירה הפנימית נגד אובר והעברתה להליך פלילי.

אובר נייט מחקה, תחת הגבלות מסוימות, את המודל התפעולי של אובר X — השירות המפורסם של החברה בחו"ל, שמאפשר להזמין באפליקציה הסעה במכונית של הנהגים הרשומים, בעלות נמוכה מנסיעה במונית. שירות זה חסום רגולטורית בישראל. מאמצי החברה בשנתיים האחרונות לשכנע את משרד התחבורה בדבר התועלות התחבורתיות והכלכליות שבשירות עלו בתוהו — אף שעמדת אובר זכתה לרוח גבית ממשרד האוצר, רשות ההגבלים העסקיים ופוליטיקאים ממפלגות שונות, ובראשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהתעמת בנושא לפני שנה עם שר התחבורה, ישראל כ"ץ.

לא פעם עלו טענות נגד כ"ץ כי התנגדותו לשירות של אובר נובעת מהתייצבותו לצד נהגי המוניות, החוששים מהתחרות החדשה. צמרת איגודי המוניות מחזיקה בכוח לא מבוטל במרכז הליכוד. עם זאת, במשרד התחבורה שוטחים גם טענות ענייניות מול אובר, בהתבססות על פעילות החברה בחו"ל.

למשל, במשרד טוענים כי במקרים רבים הנסיעה באובר אינה זולה יותר ממונית מורשית. אובר משתמשת במנגנון תמחור המשתנה על פי רמות הביקוש בכל אזור. לפי שיטה זו, מחירי הנסיעה באובר עשויים לזנק בשעות ביקוש השיא עד כדי פי 9.9 ממחיר נסיעה בשעות השפל. לעמדת משרד התחבורה, התמחור המשתנה אינו מגדיל את היצע המוניות בשעות השיא באופן מספק, והופך אותן בשעות הביקוש העיקריות למוצר "פרימיום".

"אובר היא הפתרון - לא הבעיה"

התנועה הליברלית הגיבה ביום חמישי על חקירת ראשי אובר ישראל במשרד התחבורה. "החקירה היא שערורייה מקוממת", אמר בועז ארד, ממייסדי התנועה. "במקום ששר התחבורה יפעל לקידום פתרונות ראויים לתחום התחבורה בישראל, אנו רואים פעם נוספת כיצד בוחר השר להמשיך ולהיכנע לאינטרסים מפלגתיים וקבוצות לחץ. סעיף התחבורה נמצא זה שנים ארוכות במקום השני בסעיף ההוצאות של כל משק בית בישראל, ודווקא חברות כמו אובר, המקדמות את פתרון התחבורה השיתופית, זוכות ליחס מחפיר מצד הרגולטור בכל הנוגע לשילובן הטבעי והמתבקש בישראל. אובר היא הפתרון - לא הבעיה".

באובר מסרו בסוף השבוע: "אובר נייט הוא פיילוט שנבנה בהתאם לרגולציה, בדומה לאפליקציות נוספות שכבר פועלות בישראל למטרת החזר הוצאות. שירותים אלה מציעים מענה תחבורתי זול, זמין ונוח, במיוחד בזמנים שבהם אלטרנטיבות התחבורה מוגבלות. אנו מחויבים להורדת מחירי הנסיעה ומקווים שמשרד התחבורה ינצל את ההזדמנות ויאמץ את הפתרונות הטכנולוגיים, כפי שקורה בשאר העולם".
ווייז קארפול אובר נסיעות משותפות משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד