י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

אפליקציות המוניות בניו יורק הצליחו - והפקקים בעיר רק התארכו

דו"ח שהכין סגן הממונה על התחבורה בניו יורק לשעבר מצא זינוק דו־ספרתי במספר המשתמשים באפליקציות שיתוף נסיעות כמו אובר ב2016-2012 • התוצאה: ירידה בשימוש בתחבורה הציבורית ההמונית, הגברת הגודש בכבישים וגידול בזיהום האוויר

אפליקציות המוניות בניו יורק הצליחו - והפקקים בעיר רק התארכו





הפופולריות הגואה של אפליקציות המוניות בניו יורק הביאה לשאיבת לקוחות מהתחבורה הציבורית ההמונית, להגדלת הנסועה בכבישים, להגברת הגודש והפקקים ולהחרפת זיהום האוויר — כך עולה מדו"ח שהכין סגן הממונה על התחבורה בניו יורק לשעבר, ברוס שולר.

הדו"ח, שתוצאותיו פורסמו בשבוע שעבר, מתעד את השפעת אפליקציות ההסעות, דוגמת אובר, על מצב התנועה בכרך האמריקאי. הדו"ח בחן את שירותי התחבורה בניו יורק ב–2012–2016, והשווה נתונים ושינויים לאורך התקופה בהיקף השימוש באוטובוסים, רכבות, מוניות ואפליקציות ההסעות.

הממצא הבולט ביותר הוא עלייה ניכרת בשימוש במוניות ובאפליקציות המתחרות בהן, שמעניקות שירות הסעה לפי קריאה. הצלחה זו באה על חשבון ירידה בשימוש באוטובוסים וברכבות.

לפי הדו"ח, ב–2013 נרשמה בניו יורק ירידה של 2 מיליון נסיעות בשירותי הסעה אישיים בהשוואה ל–2012 — ככל הנראה בשל עלייה גדולה בשימוש באופניים, שהתחילה עם הפעלת שירות ההשכרה הציבורי סיטיבייק. בשנה זו עלה גם מספר המשתמשים באוטובוסים ב–15 מיליון, ומספר המשתמשים ברכבת התחתית גדל ב–55 מיליון.



ואולם ב–2014 התהפך הגלגל. בראשונה, נרשמה ירידה של 10 מיליון בנסיעות באוטובוסים, לעומת שירותי ההסעה שעלו ב–5 מיליון נוסעים. ברכבות עדיין נרשמה עלייה בשימוש, אם כי מתונה ביחס לשנה הקודמת (40 מיליון נוסעים נוספים) — וכך גם עלה מספר הנסיעות באופניים ב–15 מיליון.

ב–2015 שוב נרשמה ירידה במספר הנסיעות באוטובוסים — של 17 מיליון נסיעות — לעומת עלייה חופפת של 17 מיליון נסיעות בשירותי ההסעה האישיים, עלייה של 11 מיליון נסיעות בלבד ברכבת ועלייה של 11 מיליון נסיעות באופניים.

אשתקד נרשמה ירידה גם בשימוש ברכבות — 6 מיליון פחות בשנה לעומת 2015, שהצטרפה לעוד ירידה בשימוש באוטובוסים — 12 מיליון נוסעים פחות בהשוואה לשנה הקודמת. באופניים עדיין נרשמה עלייה של 7 מיליון נוסעים. אבל ההסעות האישיות היכו את כל שירותי התחבורה, כשמספרן צמח ב–2016 ביותר מ–31 מיליון נסיעות נוספות בהשוואה לשנה הקודמת.

בסך הכל נסעו בניו יורק ב–2016, 133 מיליון נוסעים ב–80 מיליון נסיעות שהוזמנו באפליקציות הסעות. כמות הנסיעות הכפילה את עצמה כל שנה מאז 2013. בד בבד עם התפתחות זו גדלה הנסועה בעיר: בתוך שלוש שנים נוספו לקילומטראז' הכולל כמיליארד ק"מ (600 מיליון מייל) שמשמעותם הכפלת סך הנסועה העירונית.

אובר מחזיקה ב–72% משוק שירותי ההסעות

לפני שנתיים החלו לפעול בניו יורק שירותי הסעות שיתופיים, שבהם נוסעים במסלול דומה חולקים את מחיר הנסיעה ביניהם. שירות זה הוזיל את המחיר להסעה מותאמת אישית, שאינה כרוכה בהליכה לתחנה והמתנה והנגיש שירות מפתה במחיר נוח, שמשך אליו קהל משתמשים נוסף. נסיעות אישיות, גם שיתופיות, לא מתבססות על תחנות קבועות שאליהן מגיע הנוסע, שממשיך ברגל בתחנת הירידה. כלי הרכב עדיין צריך להגיע למקומות שבהם מחכה כל נוסע, ולהוריד כל אחד בנקודה שאליו הוא מבקש להגיע, ולכן בסך הכל גדלה הנסועה בהשוואה לתחבורה מבוססת קווים ותחנות.



בניו יורק פועלות חמש אפליקציות להסעות: אובר, ליפט, ג'ונו, ויה וגט. את רוב השוק תופסת אובר, אך חלקה ירדה מ–91% באביב 2015 ל–72% בסתיו 2016. ליפט מסן פרנסיסקו, שהחזיקה רק ב–4% משוק ההסעות בניו יורק באביב 2015 עלתה ל–12% בסוף 2016, 14% נחלקים שווה ושווה בין החברות ויה וג'ונו, וגט הישראלית מחזיקה ב–2%.

כשהתחילו שירותי ההסעה באפליקציות לפעול בניו יורק, המוניות הצהובות סבלו מירידה בביקוש, שנדד לשירות הנוח שהציעה אובר. בלחץ בעלי הרישיונות שונתה המדיניות שאסרה על מוניות צהובות לקבל הזמנה טלפונית וחייבה אותן לאסוף נוסעים רק ברחוב. מקיץ 2015 גם המוניות הצהובות הורשו להתחיל לעבוד בהזמנה טלפונית ודרך אפליקציה ייעודית. השינוי הוכיח את עצמו בהגדלת השוק: הצטרפות ספקים נוספים ועדכון מודל המוניות הרחיב מאוד את היקף השימוש בשירות הנסיעות אישיות בניו יורק, שעלתה ב–52 מיליון נסיעות בתוך שלוש שנים, ואלה מייצגות הרחבה של נתח שוק ההסעות האישיות מ–14% ל–19% מעוגת כל שירותי התחבורה בעיר.

מחצית מהנסיעות בשירותי הסעות שאינן מוניות נעשית במנהטן, הרובע המרכזי והצפוף של ניו יורק, ומחצית נעשות בברונקס, קווינס וברוקלין, שבהן המוניות הצהובות לא רשאיות לאסוף נוסעים. בשכונות אלה גם נרשמת הצמיחה המהירה ביותר בשימוש באפליקציות ההסעות. כמו כן נמצא בדו"ח כי הדרישה לאפליקציות עולה בשעות החלפת המשמרות של המוניות, שבהן קשה להשיג מונית. כלומר, אם בעבר אנשים עלו על אוטובוס או נכנסו לתחתית — הרי שמאז חדירת האפליקציות יש להם תחליף זמין ונגיש.
שיתוף נסיעות תחבורה ציבורית זיהום אוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד