י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

מתעלות וינציה למוזיאון בירושלים

סוכת עץ בת 200 שנה מוונציה וכלים עתיקים משולחן החג מוצגים בימים אלו במוזיאון יהדות איטליה בירושלים

ציור סוכה עתיקה מאמסטרדם
ציור סוכה עתיקה מאמסטרדם

סוכת עץ עתיקה בת כ-200 שנה, שנשתמרה באחד הבתים בוונציה ונתגלתה לפני כ-20 שנה על-ידי משפחת סולם, דייריו הנוכחיים של הבית, הועברה לישראל ומוצגת בימים אלו במוזיאון יהדות איטליה ברחוב הלל בירושלים.

בנוסף לסוכה המעוטרת והמצויירת יוצגו בתערוכה המתקיימת בימים אלו כלים מהודרים עתיקים אשר עיטרו את שולחן החג של יהודי איטליה לפני מאות שנים.

יהודי ונציה בנו לקראת החג סוכה במרפסת ביתם, שצפתה בדרך-כלל אל התעלות הצרות המתפתלות בהן שטו הגונדולות. בין הבניינים שמצידי התעלות נתלו חבלי כביסה, כך שכאשר ישבו יהודי ונציה בסוכתם השתלטה הכביסה על מרבית הנוף. אלה לא אמרו נואש והחליטו לשנות את הנוף הנשקף אליהם מסוכתם. על דפנות סוכת העץ צוירו חלונות רחבים, שמבעדם נשקפו מראות הקשורים לסיפור יציאת מצרים.

שיני הזמן נתנו את אותותיהן בסוכה העתיקה וחרף מצבה הועברה למוזיאון יהדות איטליה. לאחר תהליך של שימור מספרת הסוכה על חג הסוכות שנחוג בונציה לפני 200 שנה.

על אחד מכותלי הסוכה המצויירת, בצבעי שמן, דמותו של משה מקבל את לוחות הברית. תמונה נוספת מתארת את משה מכה בסלע ומפיק ממנו מים על מנת להרוות את צמאונם של בני ישראל במדבר, כשפניו קורנות בקרני אור לבנות. על קיר אחר של הסוכה צוירו בני ישראל מלקטים מאדמת המדבר את המן הנופל עליהם משמים.

בני ישראל 'הולבשו' בציורים אלו בתלבושות המאפיינות את סגנון הלבוש שהיה נהוג בונציה לפני 200 שנה. על קיר נוסף נראים המצרים טובעים בין גלי ים סוף הממוקם בתוך הלגונה של ונציה ובין בתים ונציאניים טיפוסיים. הדקלים שבציור אינם דומים כלל לדקלים המוכרים לנו. מעטר קירות הסוכה לא ראה עץ זה מימיו ופשוט צייר אותו לפי מיטב הבנתו או, אם נרצה, כמיטב דמיונו.

התערוכה תתקיים עד אחרי החגים.

מוזיאון יהדות איטליה, רח‘ הלל 27, ירושלים. 02-6241610
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד