י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

עבריינים השתלטו על השוק?

"זו לא קניית לולבים", מתלוננים חרדים, "זו השקעה בבורסה". עיתון 'הארץ' על שוק הלולבים

שוק ארבעת המינים. צילום: עזרא לנדאו
שוק ארבעת המינים. צילום: עזרא לנדאו



אתמול בערב קיבל כתריאל שיינפלד הודעת טקסט מרגיעה למכשיר הסלולרי: יש לולבים. הסוחר משכונת גאולה לא ביזבז רגע, וחייג למשווק. "כמה יעלה? עשרה שקלים, זה הכל? אפשר להזמין?" שאל בחשדנות. כך נגמר יום נוסף של חוסר ודאות ושמועות בשוק ארבעת המינים בירושלים, שהחל השנה לפעול מוקדם מהרגיל.

כמה שעות לפני כן, עצרו במחסום קרני שלוש משאיות עמוסות ב-60 אלף לולבים שנקטפו בדיר אל-בלח. משבר הלולבים, שהוביל למחסור של יותר מ-400 אלף, גרם אפילו לשר הביטחון, שאול מופז, להתערב ולהורות על פתיחת מעבר הגבול. בסיום המשימה, הכריז סגן שר הרווחה, אברהם רביץ, שניהל בימים האחרונים את המגעים עם הפלשתינאים, כי מחירי הלולבים יוזלו באופן משמעותי.

ואולם, מתברר שהכרזתו החגיגית של רביץ היתה מוקדמת מדי. הלולבים הפלשתיניים עדיין טעוני בדיקת כשרות של הרבנים; ובכל מקרה, מחירם השנה יהיה גבוה פי חמישה מהשנים הקודמות. אבי פוקס, מנהל "המרכז הגדול לארבעת המינים המהודרים" ברחוב גאולה בירושלים, סיפר על "מתח גדול בשוק". רבים הקדימו את הקניות, חוששים שהמחירים ימשיכו להאמיר, או - גרוע מכך - שהמדפים יתרוקנו.

"מי שיסבול זה ההמון", אמר פוקס ביחס לתרחיש הראשון, "החרדים הם עם שנדרש ונותן, אין לו ברירה. מי שיסבול זה המסורתיים והחילונים שיחפשו כמו כל שנה לולב ב-45 שקלים, וימצאו אותו ב-150-100 שקלים. הצרכנים לחוצים, אבל הלחץ הגדול יותר נמצא אצל הסוחרים עצמם. אנחנו לא בנויים להימורים במחירים כל כך גבוהים. זה נהיה כמו השקעה בבורסה".

חנותו של פוקס פעלה אמש עד שעה מאוחרת, כמו גם שני המרכזים הסמוכים ברחוב. תנועת הקונים היתה ערה. אם בשנה רגילה המחיר לצרכן של לולב כשר הגיע ל-30 שקלים ולעתים ל-50 שקלים, הסוחרים מעריכים כי השנה ייאלץ הצרכן לשלם עד 150 שקלים בעד לולב כשר. לולב בודד שמקורו בעמק בית שאן הגיע אתמול לשיא של כל הזמנים: 300-250 שקלים. לולב באיכות דומה נמכר בשנה שעברה ב-150-130 שקלים. לעומת זאת, לולבים באיכות בינונית, מיריחו, נמכרו ב-100 שקלים - התייקרות של 30 שקלים מהשנה שעברה.

כך פרצה הבהלה ללולב

בישראל נמצאים כיום 235 אלף לולבים, אך הכמות השנתית אמורה להגיע ל-700 אלף. רוב החוסרים מגיעים ממצרים ומירדן. כבר יותר מ-20 שנה מייבאת ישראל את הלולבים ממטעי הדקלים בחופי אל-עריש שבצפון סיני.

הדקלים באל-עריש מבודדים, כך שהלולבים אינם נושאים מחלות ונגעים, שעלולים לסכן את מטעי התמרים בישראל. הייבוא נעשה דרך מסוף הגבול בניצנה, שם נבדקו הלולבים על ידי פקחי השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות.

בשנה שעברה החלו להגיע איתותים ממשרד החקלאות המצרי כי צפון סיני לא תמשיך להיות אסם הלולבים של ישראל. "הסוחרים המצרים החלו להשתולל ולכסח את העצים", מסביר בכיר במשרד החקלאות. השינוי בעמדת המצרים הביא לאיסור כולל על מחירת לולבים לישראל. כך פרצה הבהלה ללולב.

גם משרד החוץ נאלץ להתערב במגעים עם המצרים, ולפני כחודש הושגה פשרה: המצרים הסכימו לספק לולבים מאל-עריש אבל רק דרך הים ולא, כמקובל, דרך מסוף ניצנה.

הסדר אחר שישראל קיבלה על עצמה יצר בעיה נוספת. בשנים הקודמות הורשו פקחי משרד החקלאות להיכנס למטעי הדקלים באל-עריש, אך השנה הם ייאלצו להסתפק ברישום על תעודות המשלוח. שגרירות ישראל בקהיר אמורה לוודא שעל תעודות המשלוח יירשם כי מקור הלולבים הוא מאל-עריש. שלא לציטוט, מודים הגורמים המקצועיים במשרד החקלאות שאין להם כל אפשרות לאשר בוודאות את מקור הלולבים. עד כה הגיעו רק 350 אלף לולבים ממצרים, אך 175 אלף מהם נפסלו בגלל בעיות כשרות.

"שיחדו מישהו במצרים"

הסוחרים בשכונת גאולה משוכנעים שהסיבה להגבלות המצריות היא קרטל של יבואני הלולבים הישראלים ש"שיחדו מישהו במצרים כדי שלא יאפשר לאף אחד אחר לייבא לולבים". היבואנים, שברשותם כמות מוגבלת של לולבים מאל-עריש, הציעו אותם לסוחרים במחיר של שמונה דולרים ליחידה. בשנה שעברה הם מכרו אותם בשני שקלים וחצי.

המשווקים עומדים בסירובם לרכוש את הלולבים במחירים המופקעים, והרבנים התכנסו לדון באפשרות להורות לכל קהילה לרכוש לולב בודד, שבו יחלקו כל חברי הקהילה. עם זאת, לא סביר שהוראה כזאת תצא לפועל, משום שהיא תמוטט את שוק ארבעת המינים.

במקביל למו"מ עם המצרים, נבדקו מקורות אספקה נוספים. מדרום ספרד אושר יבוא של 60 אלף לולבים, אולם הספרדים מכרו אותם לקהילות היהודיות בארה"ב.

150 אלף יחידות היו אמורות להגיע מירדן, אבל מנכ"ל משרד החקלאות, יוסי ישי, חושף מאבק נוסף: "סוחרי הלולבים הישראלים ניסו למנוע בשיטות מסחריות את כניסת הלולבים מירדן כדי להעלות את מחירי הלולבים בשווקי ארבעת המינים".

בלית ברירה, פנה משרד החקלאות למגדלי התמרים בישראל. מאיר מזרחי, מנהל השירות להסגר צמחים במשרד, טוען כי החקלאים הישראלים - המגדלים 350 אלף עצי דקל - לא שיתפו פעולה. "זו שערוריה", הוא אומר, "הסכמנו לתנאים שלהם ולפיהם הם יקבלו 15-12 שקלים ללולב, ויקטפו בעצמם את הלולבים. אבל בפועל אף לולב לא הגיע עד כה, לפי מיטב ידיעתנו".

שי שטרן, רכז ענף גידול התמרים בעמק בית שאן, מכחיש. "למרות שהמגדלים נמצאים בשיא העונה וצריכים לקטוף את התמרים ולספק סכך לסוכות, אנחנו עושים מאמצים יותר מכל השנים לקטוף לולבים".

כעסם של אנשי המשרד לא נעצר בחקלאים. עובדים במשרד החקלאות ציינו לשלילה את פעילותה המאומצת ביותר של סגנית השר גילה גמליאל, שפעלה לדבריהם לאשר יבוא לולבים ממקורות שהגורמים המקצועיים במשרד הסתייגו מהם. "סגנית השר אכן פעלה בשיתוף פעלה מלא עם כל הגורמים המקצועיים במשרד, וזאת כדי לוודא שלא יחסרו לולבים לקראת החג", הגיב דוברה של גמליאל.

"מבחינתי למהר ולקנות", ייעץ פוקס, "ייתכן שהמחיר יירד, אבל אם הוא יעלה הוא יעלה הרבה". שיינפלד, לעומתו, הציע להתאזר בסבלנות, שכן המחירים עשויים לרדת אם אמנם יגיעו משלוחי לולבים ממצרים.


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד