י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

כאן ניו יורק

ניו יורק הולכת לקלפי. רפי רוזינר מספר איזה פתקים קיבלו הילדים בת"תים, ומתי בלומברג חש כאדמו"ר

ראש העיר מייקל בלומברג בחברת מעריצים
ראש העיר מייקל בלומברג בחברת מעריצים



העיתון 'ניו יורק טיימס' שבר מסורת ארוכת שנים של העדפת מועמדים דמוקרטים על פני רפובליקנים. במאמר ראשי שפרסם, יצא העיתון היוקרתי בתמיכה נלהבת בראש העיר, מייקל בלומברג, המתמודד על תקופת כהונה שנייה לראשות העיר.

בבחירות, שיתקיימו היום, יתמודד מול בלומברג מועמד המפלגה הדמוקרטית, פרננדו פרר.

בלומברג היהודי, בן 63, נולד וגדל במדפורד שבמסצ'וסטס, אחד הפרברים של בוסטון. הוא עשה את הונו בבניית ערוץ טלוויזיה פיננסי לחברות הסוחרות בוול סטריט. הוא היה שותף בכיר בחברת האחים סלומון, והוא אחד מעשירי תבל. הונו מוערך ב-5 מיליארד דולר.

ה'טיימס' ביקר בכל זאת את הקמפיין של בלומברג, שבשנת 2001 החליף את רודולף ג'וליאני בראשות עיריית ניו-יורק, ואמר כי הוא אינו מוכן לספק 'קרב הוגן' מול יריבו הדמוקרט, בהתייחסו להוצאות המימון הגבוהות, אולי מעבר לכל פרופורציה, בקמפיין הבחירות שלו. בלומברג, השקיע עד כה בקמפיין 80 מיליוני דולרים, שבאו מכיסו הפרטי.

פרננדו פרר - ההיספאני הראשון שמתמודד על ראשות העיר ניו-יורק - השקיע עד כה רק שישה מיליון. העיתון מצא לנכון לתמוך בבלומברג בגלל הדו"ח השנתי האחרון מטעמו על ניהול העיר, דו"ח שהינו שיר הלל לשיפור איכות החיים בתקופת שלטונו. רמת הפשיעה ירדה ב-5%, האלימות בבתי הכלא ירדה ב-25%, ומספר מקרי המוות של אזרחים בדליקות הוא הנמוך ביותר מאז 1919.

ואכן אי-אפשר להתווכח עם המציאות. אחד הדברים שהיו חשובים באמת לתושבי ניו-יורק, לאחר ה-11 בספטמבר, היה החזרת החיים בעיר למסלולם. בלומברג עשה זאת בעזרת העלאת תשלומי המיסים ובשנתיים האחרונות לאחר שהקופה התמלאה דיה, הוא ידע גם להחזיר ולהוריד את נטל המס למצבו הקודם.

כן, גם הורדת מעשי הפשיעה היה מדד חשוב עבור התושבים. המלחמה בפשע, שהייתה גולת כותרת ההצלחה של ראש העיר הקודם, המשיכה להביא תוצאות. בלומברג הוכיח שהוא לא רק שמר על הסטאטוס הקודם, אלא הצליח להוריד אותו אף יותר.

ויש גם את נושא הוספת שעות הלימודים שארגון המורים לא אהב, בלשון המעטה. כחלק מניסיונו בניהול משא ומתן ידע בלומברג לעשות זאת בלי תקלות מיותרות. לאחרונה, לאחר שהעיר לבשה את ה'צבעים' של לפני פיגוע התאומים, הוא יזם מספר חינם - 311 - המספק לתושבים, כמו גם לתיירים, אינפורמציה כוללת על העיר.

האהדה לבלומברג מקיפה את כל הקהילות בעיר. גם בקהילה החרדית רוצים לראות אותו מנצח בבחירות המתקיימות היום. בעצרת בחירות שהתקיימה ביום ראשון בשדרה ה-13 של השכונה החרדית בורו-פארק (עצרת שגרמה לפקקים בלתי ניתנים לתיאור) ישב בלומברג והאזין לזמרים שלמה שמחה, מנדי ולד, ישראל וויליגר ותזמורת של שלומי דקס. במרכז חלקו בחינם בלונים, פופקורן ולקקני סוכר צמר גפן. לאחר מכן עמד וביקש את יד הציבור ביום הגורלי.

זו פעם ראשונה שהמוסדות הרשמיים החסידיים תומכים בגלוי בראש עיר. תמיכה זו נובעת אולי בגלל האהדה לה זוכה בלומברג מצד הציבור החרדי, אחרי סיום פרשיית המוהל. ואולי בגלל סיבות אחרות.

העצרת שארגן בשכונת ויליאמסבורג הייתה הצלחה מוכחת. הקהל, כמו גם רבנים ידועים, גדשו את הרחובות. ובלומברג? הוא בטח הרגיש עצמו כאדמו"ר לכל דבר – שכן מרבית הקהל עמד על פרנצעס חסידיים.

ילדים קבלו פתקים בתלמוד-תורה, והתבקשו למסור אותם להוריהם בשעת הבחירה. עבור חתימה והחזר הפתק לתלמוד-תורה הובטח למוסר הקטן פרסים. גם בכולל ספינקא, בו לומדים 200 אברכים, בקשה ההנהלה לבחור בראש העיר, בעקבות הבטחה לעזרה כספית בחגי פסח וסוכות הבאים. הדבר המעניין הוא שאף גורם לא ראה זאת כשוחד.

על מגש של כסף


את תמיכת תושבי ניו-יורק החרדים, שעד עתה לא התערבו בצורה ממשית בבחירות, אפשר להבין אולי בגלל 'פרשיית המוהל'. הפרשה התעוררה כאשר בלומברג הורה לפתוח בחקירה, בעקבות דיווח של העיתון 'ניוזוויק', אודות טקס ברית המילה שערך הרב יצחק פישר - מוהל, שבעקבות המציצה שביצע התינוק חלה. בעקבות תקרית זו אסרה עליו מחלקת הבריאות של העיר להופיע בטקסי ברית כמוהל, וכשראש העיר יצא חוצץ וטען ש"אני רק רוצה לוודא שכולם בידיים בטוחות" נחרדה הקהילה החרדית.

רק לאחר פגישה עם משלחת מכובדת של אדמו"רים ורבנים, הוא הבטיח לתקן את הטעות והחליט לחקור את הנושא על-מנת "לוודא שכולם בטוחים". בריאיון לרדיו סייג בלומברג, שהוכיח את כוחו כפוליטיקאי משופשף, את ההשלכות שיכולות לצמוח מנוסחת הפשרה שהתקבלה במעמד האדמו"רים ואמר שעם כל זה "זאת לא הייתה עסקה של הממשלה לקבוע לאנשים איך להתאמן בדת שלהם. יש כאן שני דברים שחשובים מאוד לכל אחד. ההתחייבות שיש לנו להגן על הבריאות של כל אחד, וההתחייבות לוודא שאנשים יכולים להתאמן בדת שלהם, בדרך שהם רוצים לעשות זאת".

עם כל זאת, ב'טיימס' חושבים שתהיה זו טרגדיה אם ייזכר בלומברג רק כסתם איש עשיר שקנה שתי מערכות בחירות. העיתון מסכם ש"תוך ציון ההסתייגות האחת הזו, אנו תומכים בהתלהבות בבחירתו של מר בלומברג".

ואם המועמד הדמוקרטי בניו-יורק לא יכול לקבל אפילו את תמיכת ה'טיימס' הליברלי, כנראה שבאמת בלומברג יקבל את המשרה שנית על מגש של כסף.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד