י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

בית המשפט עושה סדר בחב"ד

פסק שהאסיפה הכללית של אגו"ח הייתה חוקית. אבל כעת ממתינים במתח לפסק דין עקרוני הרבה יותר

ניצחון בסיבוב הראשון. הרב יוסף יצחק אהרונוב. צילום: COL
ניצחון בסיבוב הראשון. הרב יוסף יצחק אהרונוב. צילום: COL



בית המשפט המחוזי בתל-אביב פסק בשבוע שעבר כי האסיפה הכללית שקיימה אגודת חסידי חב"ד בכ"ד תמוז תשס"ד (13.7.04) - שרירה וקיימת וכל החלטותיה תקפות. האסיפה דנה ביישום החלטות בית-דין רבני חב"ד בדבר הרכב חדש לאגודת חסידי חב"ד, לאחר פטירתו של הרב שלמה מיידנצ'יק ז"ל, היו"ר המנוח של אגו"ח.

באותה אסיפה גם נבחר הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב לתפקיד יו"ר ואושר תקנון חדש.

הדיון על חוקיות האסיפה הגיע לבית המשפט בעקבות תביעה שהגיש הרב יוסף בלוי נגד אגודת חסידי חב"ד, בדרישה לפסול את האסיפה הכללית ואת ההחלטות שהתקבלו באותה ישיבה. הרב בלוי טען בכתב התביעה, כי הגיע להשתתף באסיפה, אך שומר שהוצב בפתח מנע ממנו את הכניסה לאסיפה. בלוי טען כי הינו חבר העמותה של אגודת חסידי חב"ד, למן הקמתה ועד היום הזה, וכי מניעת כניסתו לאסיפה פוסלת את כל האסיפה.

האסיפה הכללית של העמותה התקיימה בכ"ד תמוז תשס"ד במשרדו של חבר העמותה, הרב שמואל חפר, בכפר חב"ד ב'. הרב חפר ישב בראש האסיפה וניהל אותה. שעה קלה לאחר שהחלה, הופיעו בפתח הרב בלוי, מלווה בעורך-דינו, וביקש להיכנס. מאבטח שהיה במקום לא התיר את כניסתו, לאחר שלא מצא את שמו בפנקס חברי העמותה.

בעקבות כך הגיש הרב בלוי תביעה לבית המשפט בדרישה שיוציא צו-זמני להקפאת ההחלטות שהתקבלו באותה אסיפה, עד שייתן פסק דין סופי. בית המשפט דחה, כבר לפני למעלה משנה, את הבקשה למתן צו מניעה זמני.

למרות זאת, הרב בלוי עמד על קיום המשפט, וכן עתר בדרישה להוציא צו זמני האוסר על התכנסויות נוספות של העמותה. בית המשפט דחה את כל בקשותיו במהלך השנה וחצי שחלפו, עד למתן פסק הדין הסופי בשבוע שעבר.

בפסק הדין קבע בית המשפט כי לא נמצא כל בסיס ראייתי לטענותיו של בלוי כי הינו חבר עמותת אגודת חסידי חב"ד. השופטת ציינה, כי "לו היה המבקש מוכיח כי הוא חבר בעמותה, אני סבורה כי די היה בעובדה שנמנעה ממנו האפשרות להשתתף באסיפת העמותה מיום 13.7.04, כדי לשלול את תוקפה של האסיפה ואת תוקפן של ההחלטות שהתקבלו בה".

השפעה מכרעת על השליטה

אולם פסק דין זה ניתן רק במשפט אחד מתוך שניים המונחים בפני השופטת רות רונן בנושא אגודת חסידי חב"ד. שכן, בג' בתשרי התקיימו שני משפטים, בפני אותה שופטת, בהפסקה של שעה בין משפט למשפט.

וכך, בקרוב צפויה השופטת רונן להוציא פסק-דין נוסף.

פסק דין זה – שלו תהיה השפעה מכרעת על השליטה באגודת חסידי חב"ד ועל הנעשה בתנועת חב"ד בישראל – ידון בשאלת מעמדם של הרב יוסף יצחק ווילשנסקי והרב שלמה רסקין מצפת והרב יוסף גינזבורג מתל-אביב, שלושתם נציגי הפלג המשיחי, ופסילת פרוטוקול מזויף, לפי טענת אגודת חסידי חב"ד, שהגישו אלה לרשם העמותות, בדבר הרכב שונה של הנהלת אגודת חסידי חב"ד.

באותו פרוטוקול, מתאריך י' מנחם-אב תשס"ד, נרשם כי ליו"ר העמותה נבחר הרב שמואל גרייזמן, כאשר הוא, השלושה שהוזכרו למעלה ועוד כמה אנשים הנמנים על הפלג המשיחי, נבחרו, כביכול, לנהל את העמותה.

בצו מניעה זמני שהוציא בית המשפט בתל-אביב, עוד לפני כשנה, הורה בית המשפט כי אגודת חסידי חב"ד תתנהל על-ידי ההנהלה שנבחרה בכ"ד בתמוז תשס"ד (13.7.04), בראשות הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב, וכי לא תיעשה פעולה כלשהי על-פי ההחלטות המופיעות בפרוטוקול אודותיו נטען כי הוא מזויף, ולפיו הרב שמואל גרייזמן הינו יו"ר העמותה.

בעקבות צו המניעה ניתן להנהלת אגודת חסידי חב"ד, בראשות הרב אהרונוב, לנהל את ענייני העמותה באין מפריע.

בקרוב צפוי, אפוא, פסק-דין גם בתיק זה, ובקרב חסידי חב"ד ממתינים להחלטה זו במתח רב.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד