י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

חותם מימי בית שני נחשף בחפירות ב'עיר דוד' בירושלים

החוקרים שינו כיוון בפיענוח הטקסט על החותמת, בעקבות תגובות טוקבקיסטים באינטרנט. ד"ר אילת מזר: "מדהים ומרגש לגלות כיצד מתבררת אמיתותו של התנ"ך פעם אחר פעם".

חותם מימי בית שני נחשף בחפירות ב'עיר דוד' בירושלים


חותם עתיק, בן כ-2500 שנה, נחשף בשבוע שעבר בחפירות ארכיאולוגיות בעיר דוד בירושלים העתיקה. על החותם מופיעה מילה הכתובה בעברית עתיקה, מתחת לציורים וסמלים בבליים האופייניים לתקופה זו.

החוקרים קישרו בתחילה את החותמת למשפחת 'הנתינים' (צאצאי הגבעונים שהתגיירו בימי יהושע בן נון בערמה ושמשו כשואבי המים וחוטבי העצים בתקופת בית ראשון), שבשם זה המופיעים בספר נחמיה: "אֵלֶּה בְּנֵי הַמְּדִינָה , הָעֹלִים מִשְּׁבִי הַגּוֹלָה , אֲשֶׁר הֶגְלָה , נְבוּכַדְנֶצַּר מֶלֶךְ בָּבֶל ; וַיָּשׁוּבוּ לִירוּשָׁלִַם וְלִיהוּדָה , אִישׁ לְעִירוֹ" (פרק ז' פסוק ו') ובהמשך: "בְּנֵי בַרְקוֹס בְּנֵי סִיסְרָא בְּנֵי תָמַח" (שם, נ"ה).

משפחת תמח עלתה לירושלים מבבל, כך שנתוני החותמת ומאפייניה הבבליים תואמים את הפירוש לממצא.

כתב 'בחדרי חרדים' שוחח היום עם הארכיאולוגית ד"ר אילת מזר, המנהלת את החפירות במקום. במהלך השיחה היא הפתיעה באומרה, כי החוקרים שינו כיוון בפיענוח הטקסט על החותמת, בעקבות תגובות טוקבקיסטים באינטרנט, וכי הגרסא הנוכחית היא "שלומית" ולא "תמח".

לדבריה, הסיכוי הוא גדול שמדובר בשלומית, ביתו של זרובבל, ממנהיגי היהודים בזמן השיבה לירושלים. המסקנה מתבקשת על סמך מכלול נתונים, שהמרכזי שבהם: אי ציון שם אב, אם, או ייחוס מסויים, מעיד על מעמד וחוסן חברתי רב, כזו שהיתה רק לשלומית בת זרובבל, ממשפחת המנהיגים.

מבצעי החפירות בעיר דוד בשנים האחרונות גילו שלל רב של ממצאים יהודיים מתקופת התנ"ך. בין החוקרים בולטת מאד הד"ר אילת מזר, שידועה כמי שהולכת בעקבות התנ"ך בחפירותיה. לגבי הממצא האחרון אמרה: "מדהים ומרגש לגלות כיצד מתבררת אמיתותו של התנ"ך פעם אחר פעם".

החפירות נערכות ע"י מרכז שלם בשיתוף עם עמותת 'אלעד', תחת חסות מדעית של האוניברסיטה העברית בירושלים.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד