י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חברות הסלולר מציגות: GPS ל'גבולות אושוויץ' בלבד

האם החברות הסלולריות כבר קבעו את גבולותיה של מדינת ישראל? אם תסעו מירושלים על כביש 443 למודיעין עלית, למשל, ותפעילו את תוכנת ה–GPS של 'פלאפון', המכשיר יגיב: 'המכשיר לא יכול לאתר מסלול מעבר לקו הירוק' * תחקיר

חברות הסלולר מציגות:  GPS ל'גבולות אושוויץ' בלבד



האם החברות הסלולריות כבר קבעו את גבולותיה של מדינת ישראל? כך עולה לפחות מתלונה שקיבלנו ממשתמש של חברת 'פלאפון'. להלן דבריו: "נסעתי בכביש 443 מירושלים לכיוון המרכז. בסמיכות לגבעת זאב הפעלתי את תוכנת ה–GPS המותקנת במכשיר ה'פלאפון' שלי, וסימנתי שאני מעוניין להגיע לעיר לוד.

"להפתעתי הרבה, המכשיר הגיב: 'המכשיר לא יכול לאתר מסלול מעבר לקו הירוק'. רק לאחר שעברתי את מחסום חרבתא ונכנסתי לתחומי הקו הירוק התוכנה אתרה לי מסלול ללוד.

"הם הגדירו לתוכנה 'גבולות אושוויץ' (אבא אבן, שר החוץ של מדינת ישראל, טבע את המונח "גבולות אושוויץ" בהתייחסו לקו הגבול שלפני 67' – ש.מ.) ומעבר לזה כלום לא קיים.
האם בחברות הסלולריות יושבים אנשים אשר מתוך עמדות פוליטיות מחליטים מה יכנס לתוכנת הניווט ומה לא?".

יצאנו לבדוק - מדוע חברת 'פלאפון' קובעת את גבולות המדינה בתוך הקו הירוק בלבד? האם אדם המתגורר או שוהה בתחומי מדינת ישראל מעבר לקו הירוק לא זכאי לשירותי ה–GPS של חברת 'פלאפון'? והאם מדובר בבעיה ספציפית בחברת 'פלאפון' או שהיא קיימת גם בחברות הסלולאריות המתחרות?

להלן תוצאות הבדיקה.



פלאפון: האחריות היא של 'טלמאפ', המספקת את השירות


שוחחנו עם בת אל מ'שירות לקוחות - פלאפון'. הצגנו בפניה את השאלות, וזו תשובתה: "ניתן לשנות את ההגדרות במכשיר ב'אפשרויות מסלול' בתוכנת ה–GPS, שם ניתן לבחור האם אתה מעוניין שהתוכנה תעבוד מעבר לקו הירוק או לא". לדבריה, מדובר באופציה פשוטה ובסיסית במכשיר, והמשתמש הממוצע יכול להסתדר עמה בקלות.

שאלנו: מדוע 'הגדרת היצרן' הבסיסית של המכשיר מוציאה את יו"ש מתחומי המדינה. מדוע לא להיפך - שהמכשיר יכלול את כל מדינת ישראל ומי שאינו מעוניין יחסום את אופציית השרח שמעבר ל'קו הירוק'?

בתשובה, טענה נציגת השירות כי אין כאן כוונה או כפיה שרירותית, וכי זו היא פשוט ברירת מחדל סתמית, ללא כוונות פוליטיות.

מחברת פלאפון נמסר: "האחריות המלאה על האופציות הנמצאות באפליקציית הניווט הן באחריות של חברת 'טלמאפ', המספקת את השירות עבור חברת פלאפון כמו גם חברות סלולר נוספות בישראל".

משרד הפרסום 'אפיקים', האחראי על יחסי הציבור של חברת 'פלאפון' במגזר החרדי מסר תגובה דומה: "אין לחברת פלאפון כל אחריות על שירותי התוכן, ובכלל זה תוכנת הניווט. מעבר לזה, הבעיה הזאת קיימת גם בסלקום, שקשורה אף היא עם חברת 'טלמאפ' בנושא תוכנת הניווט".




סלקום: התוכנה מציגה מידע נחוץ ללקוח


דבורית מ'שירות לקוחות - סלקום', עמה שוחחנו, נותנת תמונה שונה לחלוטין של העניין, לפחות לגבי התוכן ברשת 'סלקום'.

לדבריה, אין כל אופציה להסיר את השטחים שמעבר ל'קו הירוק' מתוכנת הניווט, והם נחשבים חלק אינטגרלי ממדינת ישראל. האופציה היחידה שקיימת היא לבטל את הרשות הפלסטינית בתוכנת הניווט, כשירות לאזרחים שלא מעוניינים להיכנס לשם בטעות. "למיטב ידיעתי, ניתן לחסום רק את שטחי A, ואילו את שטחי B לא ניתן להסיר מהתוכנה", אומרת דבורית.

שוחחנו עם ענת מחברת 'טלמאפ', החברה המפעילה את שירותי ה-GPS של 'סלקום ו'פלאפון'. היא לא הכחישה את הדברים. לדבריה, היא מודעת למצב הנתון לפיו השטחים מעבר ל'קו הירוק' לא נכללים בהגדרות היצרן של התוכנה, ולא ניסתה לנפק תירוצים למצב.

אלא שלגבי התוכנה באופן כללי, טוענת ענת: "כל חברות הסלולר מחזיקות תוכנה זהה ואין שוני בין חברה אחת לשניה". כלומר: תכונות ה-GPS זהות לחלוטין בסלקום ובפלאפון. דבר הסותר את דבריה של נציגת השירות מסלקום.

בדקנו ומצאנו כי בסלקום התוכנה פועלת באותה מתכונת בה היא פועלת בחברת פלאפון, והגדרת היצרן מותירה את כל השטחים שמעבר לקו הירוק מחוץ ל–GPS.

מחברת סלקום נמסר בתגובה: "הטענה שסלקום חוסמת לניווט את תחומי המדינה איננה נכונה. להיפך, חברת סלקום מאפשרת ללקוח להשתמש בתוכנת הניווט בהתאם לצרכיו ובהתאם להוסיף או להסיר ניווט בשטחי B ו-C שמהווים חלק אינטגרלי מהתוכנה. חשוב לציין שלסלקום אין שום עמדות פוליטיות והתוכנה מציגה מידע נחוץ ללקוח על מנת ליידע אותו שהוא נכנס לאזור שמוגדר על ידי גורמי הבטחון כאזור ברמת סיכון גבוהה יותר".



אורנג': אין הגבלה על איזורים מעבר לקו הירוק


אורנג' יצאה 'נקיה' מהבדיקה. מפעילת ה – GPS בחברת אורנג' היא חברת locationnet ואין אצלה כל הגבלה על איזורים מעבר לקו הירוק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד