י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

'חוק חפציבה' אושר בועדת הכספים

החוק יעבור לכנסת לקריאה שניה ושלישית. יוזמי החוק: חברי הכנסת מיסז'ניקוב וריבלין. עיקרי החוק: חשבון ליווי סגור, וערבות בנקאית כמעט לכל סכום. לנפגעי חפציבה החוק לא יעזור

לא יחזור על עצמו. התמוטטות חפציבה
לא יחזור על עצמו. התמוטטות חפציבה



וועדת הכספים אישרה היום (ג) בצהריים את העלאתה להצבעה בקריאה השנייה והשלישית של הצעת "חוק חפציבה", שהגישו חברי הכנסת סטס מיסז'ניקוב (ישראל ביתינו) וראובן ריבלין (הליכוד).

עיקרי החוק: "חשבון ליווי סגור" - כל סכום שהעביר הקונה למוכר יופקד מיידית בחשבון הליווי, ולא יתאפשר כל שימוש אחר בכסף. בנק שיאפשר תנועת כספים מחשבון הליווי ייקנס במיליון שקל. על פי החוק, התשלום יבוצע אך ורק בשוברים ולא במזומן.

"ערבות בנקאית" - כיום, ערבות בנקאית ניתנת רק לסכום שהוא מעל 15% משווי העסקה. ההצעה מחייבת מתן ערבות בנקאית החל מ-7% מהשווי. על פי החוק, חובתם של הבנק והמשווק לדווח לקונה על האופציות שהחוק מעמיד לרשותו. יתרה מזאת, הבנק לא יוכל לאשר עיסקה לפני שווידא שכל זכויות הקונה המפורטות בחוק, מובטחות וכלולות בעסקה.

'חוק חפציבה' קובע קנסות גבוהים על הבנקים והקבלנים אם לא יעמדו בתנאים ובהגבלות המפורטים בו.

יו"ר וועדת הכספים, ח"כ מיסז'ניקוב אמר לאחר אישור ההצעה "כאב לי הלב לראות את המשפחות שרובן השקיעו את מיטב כספן ברכישת הדירות ונותרו ללא קורת גג, וזוהי לא הפעם הראשונה שרוכשי דירות נשארו ללא רכוש. אני מקווה כי הצעת החוק תסגור את כל הפרצות הקיימות בחוק ותעניק בעתיד הגנה טובה יותר מבחינה כלכלית על רוכשי דירות מאשר היום".

שותפו להגשת החוק, ח"כ ריבלין אמר כי "לאורך חקיקת החוק היינו קשובים מאוד להערותיהם של הגורמים השונים. החוק הזה, שחקיקתו תושלם בתוך זמן קצר, אינו מחטף ולא הפגנת שרירים של המחוקק, אלא משקף נכונה את האינטרס הציבורי בכללותו. החוק מאזן נכונה בין כל הגורמים המעורבים בעסקאות מכר דירות, ומבטיח שאירועי חפציבה למיניהם לא יחזרו על עצמם".

נפגעי חפציבה: מצבנו נעשה קשה מיום ליום

מוקדם יותר היום, העבירו נציגי 'נפגעי חפציבה' מכתב ליו"ר וועדת הכספים, לרגל הדיון שהקיים בנושא, ובו הם ביקשו לטפל במצוקתם. בין השאר הם כותבים: "היום אנחנו נמצאים שוב בישיבה של הוועדה ועל הפרק דיון במצבנו. בצער ובכאב אנחנו אומרים לכם שלא נעשה דבר, מצבנו הוחמר בצורה רצינית ביותר. אנחנו לא יודעים מה עושה המנהל המיוחד שמונה על ידי בית המשפט לנושא, חוץ ממה שאנחנו שומעים בתקשורת. זו מלחמה בינו לבין הבנקים. כל חודש אנחנו משלמים משכנתא עבור דירות שאינן ברשותנו, ובמקביל משלמים שכר דירה על מנת שלא יסלקו אותנו מן הדירות שאנו שוכרים. אין לנו כסף לממן את שני התשלומים הללו, ומצבנו נעשה קשה מיום ליום".

נפגעי חפציבה דרשו במכתבם לנקוט בצעדים הבאים:
* מתן הלוואת גישור של 50 מיליון שקל לסיום בניית כל היחידות שנרכשו מחפציבה.
* מתן סיוע בשכר דירה לרוכשים המשלמים גם משכנתא וגם שכר דירה.
* לחייב את המפקח על הבנקים לפעול לחייב את הבנקים לעמוד בחוזי הליווי שחתמו עם חפציבה.
* להקפיא את תשלום המשכנתאות של הרוכשים ל-6 חודשי התארגנות ללא ריבית.
* להקים ועדת משנה של ועדת הכספים ובה 3 חברים, שתלווה את פרויקט השלמת הדירות. ועדת המשנה תעקוב אחרי פעילות המנהל המיוחד ותחייב להשלים את הדירות בזמן קצר ככל האפשר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד