י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לכו, לא רוצים פה קניון

מועצת עיריית בית שמש החליטה: יש להעתיק את מרכז העסקים מרמת בית שמש החרדית לשכונות החילונית בעיר הוותיקה. ההחלטה התקבלה למרות ניסיונו של ראש העיר לבצע מחטף ולבטל את הצבעה. גורמי נדל"ן: מי שיתמודד במכרז מניח כספו על קרן הצבי

רמת בית שמש א. צילום: יעקב לנדרמן
רמת בית שמש א. צילום: יעקב לנדרמן

מועצת עיריית בית שמש קיבלה ביום רביעי בערב החלטה הקובעת, כי על משרדי הממשלה להעתיק את מיקומו של מרכז העסקים העירוני המתוכנן להיבנות בתוככי השכונה החרדית ברמת בית שמש א', לעיר הוותיקה.

ההחלטה התקבלה ברוב של עשרה חברים, וזאת למרות שראש העיר דני וקנין התנגד לקיום ההצבעה בנימוקים משפטיים כביכול, לאחר שניסה לבצע מחטף ולמנוע את ההצבעה.

עיריית בית שמש ומשרד הבינוי והשיכון השיכון מתכננים מזה מספר שנים להקים מע"ר (מרכז עסקים ראשי) ברמת בית שמש א'. מטרת התוכנית היתה להקים במקום קניון ענק, בית אבות, מכללה, בתי שעשועים ונופש ועוד, כדי לעצור את ההתפשטות החרדית לשכונות העתידיות שייבנו במקום. לפני מספר שנים, כאשר התוכנית היתה בדיונים בוועדות התכנון, הוגשו אלפי התנגדויות של תושבים, אולם הוועדה המחוזית דחתה את כולן.

לאחרונה פירסם מינהל מקרקעי ישראל את המכרז להקמת המע"ר, והחלה פעילות ציבורית נרחבת להביא לביטולו, מנימוקים שונים: התנגדות התושבים החרדים להקמת מרכז קניות ענק בתוך השכונה החרדית (מבנה קניון ענק שהוקם בשכונה חרדית אחרת בעיר הפך ל"פיל לבן" בשל התנגדות החרדים לפתיחתו וליזם נגרם נזק כספי ענק); דרישת התושבים החילונים בעיר הוותיקה להעתיק את מיקומו של המע"ר לעיר, כדי לקדם יוזמות של מסחר, תרבות ותעסוקה לציבור הכללי שיימנע מלהשתמש בשירותי המע"ר אם ייבנה בשכונה חרדית, ונימוקים נוספים.

דרישה ברוח זו הוגשה לפני ימים אחדים לראש העיר, דניאל וקנין, אולם הוא סירב להתייחס. לפיכך, הגישה קבוצה של עשרה חברי מועצת העיר, בראשות סגן ומ"מ ראש העיר שלום אדרי מהליכוד, ריצ'ארד פרס ממפלגת העבודה, מאיר בלאיש ועו"ד אירית מרציאנו מסיעת "דור אחר" (הצעירים), שלושה נציגים מש"ס ושלושה מיהדות התורה, בקשה מראש העיר לקיים ישיבת עירייה שלא מן המניין, ולהחליט על העתקת המע"ר ממיקומו הנוכחי ברמת בית שמש א' אל תוך בית שמש הוותיקה.

במכתב נאמר כי העתקת המע"ר חיונית לשם חיזוק התשתית הכלכלית והחברתית של העיר בית שמש הוותיקה, ומשום כך יש לפעול מיידית ע"י החלטת מועצת העיר להעתיק את מיקומו של המע"ר כולו או חלקים נכבדים מתוכו, כגון הקניון ובניין העירייה, ממיקומו הנוכחי לתחומי שכונות בית שמש הוותיקה.

בישיבת המועצה שנערכה אמש (יום רביעי) סירב ראש העיר להעלות את הנושא להצבעה, בנימוק שהחוק מאפשר לעירייה לדון ולהצביע על נושאים הנמצאים בתחום אחריותה, ומאחר והמע"ר מוקם על-ידי משרד הבינוי והשיכון ומינהל מקרקעי ישראל, אין בסמכות העירייה להצביע על כך. חברי המועצה שדרשו את קיום הישיבה, דרשו במפגיע את קיום ההצבעה, ובעוד ראש העיר עושה את דרכו אל מחוץ לאולם הישיבות, הכריז סגנו, משה אבוטבול מש"ס, על קיומה של ההצבעה. בהצבעה שנערכה לאחר מכן, כהמשך לישיבת המועצה (ראש העיר לא הודיע על סיום הישיבה), הצביעו עשרה חברים בעד הצעת ההחלטה, הקובעת כי יש להעתיק את מיקומו של המע"ר כולו או חלקים נכבדים מתוכו, כגון הקניון ובניין העירייה, ממיקומו הנוכחי לתחומי שכונות בית שמש הוותיקה.

חברי מועצת העיר מכל הסיעות זעמו על ניסיונו של וקנין למנוע את ההצבעה, והודיעו כי ההחלטה שהתקבלה לאחר שראש העיר עזב את אולם הדיונים מחייבת את העירייה כולה, את משרדי הממשלה ואת כל הגורמים הרלוונטיים.

בכוונת חברי העירייה לשגר מכתב למשרדי הממשלה, ובה החלטת מועצת העיר על העתקת מיקומו של המע"ר, במקביל לדרישה להקפיא את המכרז שכבר פורסם. חברי המועצה מקווים, כי במשרדי הממשלה יקבלו את דרישתם, כמי שמייצגים את רוב תושבי העיר, מבלי שיהיה צורך בפניה לבתי המשפט לעצירת ההליך כולו.

גורמי נדל"ן מעריכים, כי בשל התנגדות התושבים להקמת המע"ר במיקומו הנוכחי, תאלץ המדינה לדחות או לבטל כליל את המכרז להקמתו, בעיקר לנוכח העובדה שהקבלנים הזוכים במכרזים, אם לא יבוטלו, עלולים להיתקע עם נכסי ענק שייבנו, ללא שיהיה להם דורש, ויתברר להם למפרע כי הניחו את כספם על קרן הצבי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד