י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

'חיי הזבל' של אשדוד החרדית

לא יאומן: תושבי רחוב חרדי באשדוד מתחננים לקבל בחזרה 'צפרדעים' שנלקחו מהם, אבל לעירייה לא איכפת. למנהל מחלקת תברואה "אין זמן לשטויות האלו". תושב המקום: "רוצים להפוך את הרובע החרדי לעזה". תחקיר

זהו מחזה שגרתי ברחוב. צילום: כתב בחדרי חרדים
זהו מחזה שגרתי ברחוב. צילום: כתב בחדרי חרדים

לכתבה הזו יש ריח, אבל לא הרבה טעם. התושבים החרדים של רובע ז' באשדוד מתחננים מזה זמן שיחזירו להם מיכלי אשפה שנלקחו מהשכונה ומאד חסרים בה, בפועל לאף אחד לא אכפת וכלום לא קורה.

זה תקופה ארוכה שתושבי רחוב עקביא בן מהללאל באשדוד חיים בזבל, הם משתדלים לא לצאת לרחוב ואם אפשר, גם לא להוציא את האף מהחלון. הסיבה: הריח. ריח כבד של אשפה אופף את הרחוב הקטן שבו מתגוררים אלף ומאתים תושבים, ומאכלס מספר מוסדות נכבד: שתי ישיבות, מספר בתי כנסיות, שני אולמות שמחה וחנות גדולה. את כל אלו שירתו עד לא מזמן שמונה מיכלי אשפה, 'צפרדעים' בלשון העם.

שמונת המיכלים הספיקו אך בקושי לצרכי התברואה של התושבים, אך בהחלט עמדו במשימתם. מה רבה היתה הפתעתם של תושבי הרחוב כשבוקר אחד נעלמו להם באופן מסתורי שני צפרדעי אשפה. התושבים שפנו לאנשי עיריית אשדוד ולמחלקותיה השונות נענו בתשובות ברורות: 'הענין יטופל' נמסר להם, אך נדמה שלאף אחד לא אכפת.

פעם היה פה צפרדע. צילום: כתב בחדרי חרדיםצילום: פעם היה פה צפרדע. צילום: כתב בחדרי חרדים
פעם היה פה צפרדע. צילום: כתב בחדרי חרדים

תושב הרחוב הריחני אמר לכתב 'בחדרי חרדים' בזעם רב: "נראה כי מישהו רוצה להפוך את הרובע החרדי לעזה, כמויות האשפה שנערמות במשך היום מסביב לפחי האשפה הן בלתי נסבלות, ילדים משחקים ממש בתוך האשפה והריח נוראי".

נראה כי ההזנחה לא מתחילה ונגמרת בענין הצטברות ערימות הזבל, מעדויות תושבים המתאספוות במערכת מזה תקופה ארוכה, עולה תמונה של הזנחה מתמשכת ומכוונת של הרובעים החרדיים באשדוד, מנקי הרחובות באים לביקור לעיתים נדירות ואנשי העירייה מתעלמים בצורה מופגנת מפניות חוזרות ונשנות של התושבים, אשר מנסים לשטוח את טענותיהם במכתבים ובטלפון.

בסיור שערך בשבוע שעבר מנהל מחלקת תברואה בעיריית אשדוד, מר אלי אלמושנינו, ברחובות המלוכלכים של רובע ז' האשדודי ניגשו אליו תושבים וניסו לדבר על ליבו, אך נדמה היה כי הוא מתעלם מהם בהפגנתיות. "הוא אפילו לא הסכים להתיחס, לא הפנה מבט לכיווני, רק אמר שאין לו זמן" מספר אחד הפונים.

אין לו זמן. אלמושנינו. צילום: מגזין ניהול מקומיצילום: אין לו זמן. אלמושנינו. צילום: מגזין ניהול מקומי
אין לו זמן. אלמושנינו. צילום: מגזין ניהול מקומי

מה עוד יכולים לעשות תושבי הרחוב שמיכלי האשפה קוצצו ממנו וחייהם הפכו בין רגע לחיים בזבל, בכדי להחזיר לעצמם את איכות החיים שנגזלה מהם? בשיחה שערכנו עם מספר תושבים ברבעים החרדיים באשדוד עולים טענות קשות ומצטיירת תחושה קשה של קיפוח. אחד התושבים עמם שוחחנו, מסכם: "תסתובבו ברובעים החילוניים של העיר, הכל מצוחצח ומבריק, נראה שבשביל אנשי העירייה באשדוד חרדים וזבל מסתדרים טוב ביחד".

בראיון שהעניק אלמושנינו למגזין 'ניהול מקומי' אמר: "אנו עיר גדולה עם ראש עיר מעולה, אין באשדוד בעיית צפיפות אוכלוסין ואיכות החיים פה גבוהה – התושבים מרוצים ונהנים מיופייה של העיר, מניקיונה, ומטיפוח הגנים, הפארקים וחופי הרחצה, מצב התורם לאיכות חיים וסביבה גבוהים לרווחת התושבים". מסתבר שהוא דיבר רק על חלק מאד מסויים בעיר.

את תגובת עיריית אשדוד לא ניתן היה להשיג עד לרגע זה. לכשיגיבו, נעלה את תגובתם מיידית.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד