ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

מחקר חדש: שימוש במוצץ גורם לדלקות אוזניים

המחקר שפורסם בעיתון המדעי 'רפואת משפחה' מציע לרופאי המשפחה לייעץ למשפחות המגיעות אליהם גם בקשר לסיכונים הנובעים משימוש במוצצים

מחקר חדש: שימוש במוצץ גורם לדלקות אוזניים
ויקיפדיה

במחקר שנערך במשך חמש שנים על קרוב ל-500 ילדים הולנדים, מצאו החוקרים כי הסיכוי של תינוק לחלות בדלקות אוזניים חוזרות ונשנות כפול אצל מי שהשתמש במוצצים לעומת אילו שלא השתמשו במוצצים.

המחקר, שפורסם בעיתון המדעי 'רפואת משפחה', מציע לרופאי המשפחה לייעץ למשפחות המגיעות אליהם גם בקשר לסיכונים הנובעים משימוש במוצצים. מבחינה מדעית התופעה ידועה בשם אוטיטס חריף, אך למעשה מדובר בדלקות אוזניים נפוצות בקרב ילדים קטנים.

כידוע, אנטיביוטיקה בדרך כלל לא פועלת במקרים אילו, והדלקות מתנקות מעצמן לאחר מספר ימים, אך ישנם ילדים הרגישים יותר לדלקות אילו- ואצלם התופעה חוזרת על עצמה אחת לכמה זמן.

החוקרים שפרסמו את תוצאות מחקרם אומרים, כי כבר מחקרים קודמים הראו קשר בין השימוש במוצצים לבין דלקות האוזניים, אך בכל המחקרים הקודמים לא היה דיוק גדול. המחקר החדש ליווה 476 ילדים בגיל 4, מתוכם 216 ילדים היו עם מוצצים.

לדבריהם, היה גידול של 90% בסיכון ללקות בדלקות אוזניים חריפות, אצל הילדים שמצצו מוצצים, לעומת הילדים שבגיל ארבע כבר היו ללא מוצצים.

לטענת החוקרים, תוצאות המחקר מצביעות על כך שהדלקת הראשונית עשויה להגדיל את הסיכויים ללקות בדלקות אוזניים נוספות, והשימוש במוצץ עשוי לאפשר לבקטריה לעבור באופן חופשי יותר ממחילות האף לאוזניים.

ד"ר מארואסקה רוברס, החוקר הראשי אומר, כי "רופאי ילדים יכולים להשתמש במידע זה בטיפול היומיומי שלהם בחולים. הם יכולים לנסות לשכנע הורים להפסיק להשתמש במוצץ ברגע שילדם מאובחן כסובל מאוטיטיס חריף, על מנת להימנע מאפיזודות חוזרות".

פרופסור סטיב פילד, יו"ר הרויאל קולג' לרפואה, אומר כי מחקרים התקיימו כבר בעבר, אבל הם לא הקיפו את החומר ואיחדו אותו בצורה כל כך מושלמת כמו המחקר הנוכחי. "זהו מחקר מאוד שימושי המראה שהשימוש במוצץ אצל ילדים מתחת לגיל ארבע שסובלים מבעיות אוזניים- אינו רעיון טוב. אין שום טעם להיכנס לפאניקה בגלל המחקר הזה, אבל עבור הילדים הללו- הורדת השימוש במוצץ עשויה למנוע את הישנות דלקות האוזניים ושיפור איכות חייהם".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד