י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024

'בית ספר לשוטרים' חרדיים

עסקנים הפועלים בקרב נוער נושר בניו-יורק מודאגים מתופעה החדשה: צעירים מהציבור החרדי מתגייסים למשטרה. עסקן: "זו ממש 'מכה'". אחד השוטרים: "כשסיפרתי להורים, הם כמעט התעלפו"

פורץ הגדר. יואלי ויטריאול
פורץ הגדר. יואלי ויטריאול

עסקנים הפועלים בחינוך ובקרב הנוער הנושר בניו-יורק, מודאגים מהתופעה החדשה ההולכת וצוברת תאוצה בקרב צעירים מהציבור החרדי - התגייסות למשטרה.

השבוע סיימו את בית הספר לשוטרים עשרה צעירים מבתים חרדיים. פריצת הדרך לציבור החרדי אל תוככי המשטרה הניו-יורקית התרחשה לפני כשנה וחצי, כאשר חסיד סאטמר, יואלי ויטריאול, החליט להתגייס לאקדמיה לשוטרים, אותה סיים בהצלחה.

ויטריאול נתקל בתחילת דרכו במשטרה בבעיות קשות, שמנעו עד אז מיהודי חרדי להתגייס למשטרה. אחד הדברים הבולטים הוא האיסור לגדל זקן ופאות או לחבוש כיפה, במהלך הפעילות המשטרתית. ויטריאול נאבק גם על זכותו לשמור שבת וחגים.

עד מהרה הפך ויטריאול לכוכב תקשורת מקומי. העיתונות בניו-יורק חגגה סביבו, ותמונתו התנוססה בכל כלי התקשורת.

העיתונות החרדית הניו יורקית לא התייחסה לעניין, וכך גם הרבנים והעסקנים שעוסקים בנוער החרדי הנושר.

התוצאה לא איחרה לבוא. ויטריאול הפך לסמל ודוגמה.

אחיו הצעיר התגייס כעת אף הוא למשטרה, וכמוהו עשו עוד צעירים מבתים חרדיים. אחד מהם, תושב שכונת קרונהייטס, כבר הודיע בטקס הסיום כי לא יסכים לתת דוחות תנועה ליהודים בשכונתו.

עסקני חינוך אמרו השבוע: "זה מתפשט כמו אש בשדה קוצים, נערים חרדיים שקשה להם להשתלב בחברה, מתגייסים למשטרה. זו ממש מכה. למגינת ליבם של בני המשפחה, זה הפך להיות מין התגשמות חלום - להיות שוטר".

"המשטרה מצידה מעודדת ומעוניינת לגייס לשורותיה שוטרים יהודיים. זה ממש לא יאומן, כי להיות שוטר זו לא משכורת מכובדת וגם לא משרה מכובדת. מי מהגויים רוצה להיות שוטר? אף אחד. רוב השוטרים בניו-יורק באים משכבות סוציו-אקונומיות נמוכות ביותר, והמשכורת שמשתכר שוטר-מתחיל, היא משכורת רעב. אנחנו יושבים כעת על המדוכה, לראות כיצד לעצור את הסחף", אמר עסקן הפועל בקרב נוער נושר.

השוטרים החדשים כפי שצולמו לצילום: השוטרים החדשים כפי שצולמו ל
השוטרים החדשים כפי שצולמו ל'ניו יורק פוסט'

שמואל טננבוים, אחד השוטרים החדשים, מכריז בגאווה, כי הכיתה הנוכחית "תשבור סופית את הקרח. בכיתה הזו סיימו עשרה יהודים חרדיים. בכיתה הבאה יסיימו 30 עד 40 חרדים", מבטיח טננבוים.

אריה אסרסקי אמר לניו יורק פוסט, במסגרת כתבה גדולה על התופעה: "כאשר סיפרתי להורים שלי על כוונתי להיות שוטר, הם כמעט התעלפו".

טננבוים אמר כי יעדיף לא לעבוד בשכונת מגוריו קרונהייטס, שם מתגוררים הוריו ושם גם נמצאת מאפיית המצות שבבעלות אביו. כשנשאל מדוע בחר להיות שוטר, אמר כי מדובר בחלום ילדות, אותו הגשים סוף-סוף, למגינת ליבם של הוריו וכל משפחתו המורחבת.

יוסי כהן, בן 34, אומר: "כשהודעתי להורים שלי על הצטרפותי למשטרה, ההורים שלי היו בטוחים שירדתי מהפסים. שמשהו לא בסדר איתי".

חיים גולדברג, בן 25, שעבד בסופרמרקט יהודי בלונג איילנד אומר, כי תמיד חלם להיות שוטר ותמיד היה יוצא-דופן, כך שהחלטתו להיות שוטר לא הפתיעה את בני משפחתו, "אולי הרגיזה מעט".

אליעזר זינשטיין עבד כמלמד ב'ישיבה' בקנארסי, אבל החליט ללכת בעקבות ויטריאול: "כמובן שהיה לי קשה. הסביבה הקרובה לא מעודדת ללכת למשטרה. אני אישית כבר עשיתי כמה שינויים. תמיד לבשתי ציצית של צמר. עכשיו, בגלל האימונים הקשים שאנחנו עוברים בחדרי הכושר, קיבלתי היתר מהרב שלי להלביש ציצית רגילה, לא דווקא מצמר".

קלמן ויטריאול, שאחיו יואלי התגייס כבר לפני שנה וחצי למשטרה, אמר לעיתון: "הלכתי בדרכיי אחי שהפך בזמנו 'כוכב תקשורת'".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד