י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

לב של ילד

הקרדיולוגים מטפלים במחלות לב של מבוגרים, אבל לא פחות קשה הוא הטיפול במומים עימם נולדים ילדים ובהם מטפלים קרדיולוגים לילדים: רופאי ילדים המומחים ללב * על מומי הלב בילדים, הסימנים להם, תהליך האבחון והטיפול בהם

לב של ילד



החיים אינם אפשריים ללא הפעילות המתמדת של הלב, המשאבה המזרימה דם ובתוכו חמצן ומזון לכל חלקי גופנו. הלב מתהווה בתהליך מורכב, מתחיל את פעילותו בשבועות הראשונים לחיי העובר ומלווה את האדם עד יומו האחרון.

אבר חיוני זה, פועל ללא הפסקה ונתון למחלות נרכשות במהלך החיים הנובעות בעיקר מתהליכי בלאי. במצבים הללו מטפלים קרדיולוגים של מבוגרים. אבל כאשר הלב נוצר מלכתחילה באופן לא תקין, מוביל הדבר למחלת לב בילד. בתחום הזה עוסקים קרדיולוגים של ילדים: רופאי ילדים המתמחים בבעיות הלב האופייניות לילדים.

שלוש מאות סוגים

קיימים לא פחות משלוש מאות סוגים של מומי לב מולדים. חלקם גורמים לפגיעה קשה בתפקוד של הלב ומסכנים את חיי הילד, אחרים יכולים ללוות את האדם כל חייו מבלי לפגוע במידה משמעותית בתפקודו.

שכיחות הופעת מומי לב בתינוקות הינה 8 מתוך כל 1000 ילודים. בארץ נולדים כ-1300 ילדים בשנה עם מום לב . כמחציתם, עלולים להזדקק לטיפול תרופתי ו/או כירורגי במהלך השנה הראשונה לחייהם ומסיבה זו ניתן לקרוא להם מומים משמעותיים.

גם בקבוצה זו ניתן להבחין בשתי תת-קבוצות עיקריות: קבוצת מומים הניתנים לתיקון מלא אשר במרבית המקרים מוביל לחיים רגילים, וקבוצת מומים קשים יותר, שלא ניתנים לתיקון מלא וילדים אלו נזקקים לניתוחים חוזרים.

סימנים לדאגה

איך אפשר לדעת אם ילד סובל ממום לב? חלק מהילדים, במיוחד תינוקות שסובלים ממום לב קשה, מראים סימנים של ‘אי ספיקת לב’. מצב זה מאופיין על-ידי נשימה מהירה, קשיי נשימה, הזעה בזמן אכילה, קושי בהאכלה ועלייה איטית במשקל.

אחרים מראים כיחלון, כלומר צבע כחלחל של העור והריריות, אשר נובע מכמות חמצן (ריווי חמצן) ירודה בדם העורקי. מצב זה הוא תוצאה של ערבוב דם בלתי מחומצן ומחומצן הנובע ממום לב המאפשר ערבוב זה.

אצל ילדים אחרים פגם בלב בא לידי ביטוי על ידי ממצא של אוושה בבדיקה שגרתית או במהלך מחלה כלשהי. האוושה לא “נמצאת” בלב אלא היא רעש שרופא שומע כאשר הוא מאזין ללב והיא נובעת מזרימת דם. לפעמים האוושה היא תוצאה של זרימה בלתי תקינה בלב עקב מבנה פגום אך לפעמים היא מבטאה זרימה בתוך לב תקין.

איך מאבחנים

תהליך האבחון של מום בלב מתחיל עם ממצא בבדיקה גופנית אך קיימים אמצעי עזר חשובים להשלמתה כמו א.ק.ג., צילום חזה ובעיקר ‘אקוקרדיוגרפיה’.

בבדיקה זו נעשית הדמיה של הלב בעזרת גלי אולטרא סאונד, והיא מאפשרת לראות’ את מבנה הלב, להעריך את תפקודו ולוודא את קיומה זרימה תקינה בחלליו. השימוש באקוקרדיוגרפיה מאפשר הגדרה מדויקת של הפגם ומידת חשיבותו.

בחלק גדול מן המקרים ניתן להסתמך על הבדיקה האקוקרדיוגרפית כדי להחליט אם יש צורך בהתערבות כירורגית ועל מנת לתכנן את סוג הניתוח. אמצעי אבחנתי נוסף בילדים עם מומי לב הוא צנתור לב. זוהי בדיקה פולשנית הנעשית בהרדמה כללית ובה מוחדרים צינורות מיוחדים דרך כלי דם בגפיים עד הלב. דרך צינורות אלו ניתן להזריק חומר מיוחד המאפשר הדמיה של מבנה הלב ולבצע מדידות שונות בתוכו.

עם התקדמות האקוקרדיוגרפיה פחת השימוש בצנתורים כאמצעי אבחנתי אך מאידך גבר מאוד השימוש בצנתור למטרות טיפוליות כגון פתיחת מסתמים וסתימת פגמים. לפיכך, חלק מהמומים שטופלו בעבר בניתוח ניתנים כיום לתיקון בצנתור.

עם התקדמות האקוקרדיוגרפיה ושכלול המכשור, ניתן היום לאבחן מומי לב אצל עוברים ובמיוחד את הקשים ביניהם אשר עלולים לדרוש התערבות כירורגית אחרי הלידה, לפעמים תוך כמה ימים.
בסקירת מערכות של העובר הרופא המיילד נתקל מדי פעם בממצא חשוד בלב. במצב זה מופנית האם לבדיקה של קרדיולוג ילדים אשר מנוסה יותר באבחון מומי לב ויכול גם להביע הערכה לגבי הצפוי לילד שנולד עם המום שאובחן.

כאשר מאובחן מום לב יש מקום לבצע בדיקת מי שפיר כיוון שלעיתים קיימת הפרעה כרומוזומלית שעלולה לפגוע במידה משמעותית בהתפתחות הילד. אבחון מום לב בעובר מאפשר גם תכנון הלידה במרכז רפואי המצויד כראוי לטיפול נכון בילוד, הן מבחינת הצוות הרפואי (רופאי ילדים, קרדיולוגים, כירורגים) והן מבחינת המכשור הנחוץ לטיפול.

הפרעות בקצב הלב

פן נוסף בתחום של קרדיולוגיה לילדים הוא אבחון וטיפול בהפרעות בקצב הלב. מדובר בבעיות של דופק איטי או מהיר מן התקין, אשר נובעות משיבושים בפעילות החשמלית התקינה שמתרחשת בלב.
גם כאן תהליך האבחון מתחיל בשמיעת תלונות החולה, בדיקה גופנית, אלקטרוקרדיוגרם (א.ק.ג.) ואקוקרדיוגרפיה.

תהליך האבחון יכול לדרוש גם הערכת הפעילות החשמלית של הלב בצנתור. ברוב המקרים ניתן כיום לטפל בהפרעות מסוג זה במהלך אותו צנתור, ולהביא להבראה שלימה מן התופעה. במקרים נדירים יש צורך בטיפול באמצעות קוצב לב מלאכותי.

לאור האמור, ברור שהטיפול בילד עם מום לב דורש צוות מאומן ומיומן של קרדיולוגים לילדים, כירורגי-לב המומחים בתיקון פגמים מולדים, מרדימי ילדים, רופאי טיפול נמרץ, אחיות מיומנות וטכנאים אשר שולטים בתחום ומסוגלים להתמודד עם מגוון הבעיות האפשריות.

זכינו שבמרכז שניידר לרפואת ילדים קיים צוות איכותי כזה העובד בשיתוף פעולה מלא, ערובה טיפול איכותי ואמנם, רוב הילדים בארץ, עם בעיות לבביות הדורשות התערבויות או ניתוחים מורכבים מטופלים במרכז הרפואי שלנו.

ו”הרופא לשבורי לב” יסייע לשליחיו לתקן שברי לב.

תעודות זהות

ד”ר מיכאל ברנט
מנהל היחידה האקוקרדיוגרפית במכון הלב במרכז שניידר לרפואת ילדים

ד”ר עינת בירק
מנהלת מכון הלב במרכז שניידר לרפואת הלב
בריא לדעת בריאות משפחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד