י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הגרי"ש אלישיב: ההחלטה על החינוך העצמאי - של הרבי מגור

בפגישה עם רבני גור, הגיב הגרי"ש בהלם על הטענות שהועלו ואמר: הייתי בטוח שהכל נעשה בתיאום. דורש לקבל את דעת האדמו"ר מגור עד שבת • כל הפרטים

לא יפרסם מכתב. הגרי"ש אלישיב
לא יפרסם מכתב. הגרי"ש אלישיב



הרוחות הפוליטיות בירושלים מצטרפות גם הן למזג האוויר החורפי, והופכות לסוערות מתמיד: מוניות עמוסות בנכבדי חסידות גור פורקות את הנוסעים בסמוך לבתי אדמו"רים, ובפגישות המתקיימות מושמעות טענות על מחטפים הנערכים במוסדות היסוד של הציבור בחרדי.

זעם שנצבר במשך שנים על 'המשפחה הירושלמית', מוצא את מפלטו בפגישות עם גדולי האדמו"רים, כל הטענות מוסברות בחריפות קוצקאית ואין מי שיכול להישאר אדיש נוכח הלהט הנשמע בקולם של הרבנים.

העניין יצא כבר מידי העסקנים, ומי שמנהלים כעת את המערכה הם גדולי הרבנים של חסידות גור. המשלחת כוללת, בין היתר, את הגר"א נייהוז, ראש ישיבת שפת אמת, הגר"ד לנדא, מבית הדין של אגודת ישראל, והדיין הגר"נ נוסבוים.

אתמול (ד) התייצבה המשלחת הכבודה ברחוב חנן 10 בשכונת מאה שערים, במעונו של הגרי"ש אלישיב. הדברים שנאמרו בשיחה היו קשים מאוד, ולדברי הנוכחים הגרי"ש השמיע התבטאויות שיותירו את חתומם על הציבוריות החרדית עוד זמן רב.

המשלחת הציגה את הטענות על המחטף שנעשה ב'חינוך העצמאי', והגרי"ש אלישיב הגיב בהלם מוחלט לנוכח הטענות שהועלו. במהלך הפגישה אמר הגרי"ש לחברי המשלחת כי היה בטוח שהכל נעשה בתיאום עם חסידות גור, וכי לא העלה על דעתו שנעשה כאן מחטף. מכאן והלאה, אמר, הוא מעביר את ההחלטה בעניין החינוך העצמאי לרבי מגור.

הגרי"ש גם דרש לקבל את דעת האדמו"ר מגור עד שבת.

הדרמה שמאחורי הקלעים

ומאחורי הקלעים של הפרשה הזו מתרחשת דרמה גדולה, בקרב נאמני הבית ברחוב חנן.

לפני מספר חודשים, כאשר הועלה הרעיון לפתוח עמותה חדשה עבור החינוך העצמאי, הגיע אחד מנאמני ביתו של הגרי"ש (שלא נעלה את שמו מחמת כבודו, אך נרמוז כי הוא לא מתגורר בירושלים), והציג בפניו את המכתב שנשלח לרשם העמותות על מנת לפתוח עמותה חדשה. הוא ביקש כי הרב'ה - כפי שמכונה הגרי"ש אלישיב בפי בני הבית - יחתום על המכתב.

הגרי"ש שאל האם הרבי מגור מעורב בפרטים והביע את הסכמתו למהלך - ונענה כי שום מהלך לא ייעשה בלי תיאום מוקדם עם חסידות גור.

אתמול, כאשר שמע הגרי"ש כי אין תמיכה של גור במהלך וכי אותו מקורב לא הציג את התמונה המלאה בלשון המעטה, נאמרו מפיו דברים חריפים נגד אותו עסקן. גורמים ב'דגל התורה' אומרים, כי הוא המפסיד הגדול מהבחירות לעיריית ירושלים, לאחר שנחשף במערומיו בפני הגרי"ש.

רק הרב אפרתי יחתום

בתקשורת החרדית פורסם כי הגרי"ש אלישיב לא יתמוך בפרוש בגלל פרשת החינוך העצמאי. מקורב לבית הגרי"ש אומר לנו היום: "לא דובים ולא יער, הרב אלישיב הוא לא דילר ולא ספסר ולא כורך את הדברים זה בזה. אין שום קשר בין המחטף שנעשה ללא ידיעתו בחינוך העצמאי לבין התמיכה לראשות עיריית ירושלים. אם כי אני לא חושב שיהיה מכתב תמיכה מהגרי"ש עצמו".

למי שמתקשה לקרוא בין השורות, ולא ניחן בחושים פוליטיים מחודדים, נסביר כי אין ידידות גדולה בין הבית ברחוב חנן לבין ה'משפחה הירושלמית', וכל זה בלשון המעטה.

מאז 'פרשיית ביתר' עושים אנשי הגרי"ש אלישיב ככל שביכולתם להחזיר לפרוש תשלום על ההשפלה שספגו בעיר ביתר. כבר אז הוחלט כי אם ירוץ מאיר פרוש לראשות עיריית ירושלים - תמיכה מהגרי"ש אלישיב הוא לא יקבל.

אמנם, בקונסטלציה הנוכחית אי-אפשר שלא להעניק תמיכה למועמד חרדי ולתת יד אקטיבית לבחירתו של מועמד חילוני לראשות העיר. לכן, על פי המסתמן עכשיו, ייצא מכתב צונן מהרב יוסף אפרתי, נאמן ביתו של הגרי"ש, הקורא לבחור במועמד החרדי, בארבעה שינויים עיקריים מהמכתב שיצא לקראת הבחירות הקודמות שנערכו בירושלים.

- הגרי"ש אלישיב לא יהיה חתום על המכתב, אלא רק הרב יוסף אפרתי.

- המכתב יפורסם ממש לפני הבחירות, ולא שלושה שבועות קודם לכן.

- המכתב לא יהיה מיועד לירושלים, אלא מכתב כללי הקורא לכל החרדים לדבר ה' לבחור במועמד החרדי בכל הערים בארץ.

- שמו של מאיר פרוש לא יוזכר.

קשה לראות את הציבור הליטאי תומך בהמוניו במאיר פרוש, אם יתפרסם מכתב תמיכה קר מהבית ברחוב חנן. אם נצרף את חסידות גור למשוואה, הרי שחלומו של מאיר פרוש לכהן כראש עיריית ירושלים, הולך ומתרחק.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד