י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

הגר"מ שפרן: "יהודים, שמרו על כספכם!"

שיחה שנשא הגר"מ שפרן על "תיווך יהלומים", הפכה לשיחת היום גם בקרב הסוחרים הגויים בבורסת אנטוורפן. על הקרקעות במזרח אירופה אמר: "המתווכים שמציעים קרקעות מוכרים עסקי אוויר"

הבורסה ליהלומים באנטוורפן
הבורסה ליהלומים באנטוורפן



תושבי אנטוורפן, עיר מלאה חכמים וסופרים, רגילים זה מכבר לראות בבתי המדרש מודעות המבשרות על שיעורי תורה הנמסרים בעיר. בשבוע שעבר נתלתה בבתי הכנסת מודעה שיגרתית, שהכריזה על שיעור תורה שימסור הגאון רבי מנדל שפרן מבני-ברק.

מה שהפתיע את התושבים הפעם, היה דווקא תוכנו של השיעור. הכותרת במודעה הכריזה על "שיעור בנושא המותר והאסור בסרסור (מתווך) ובדיני המייעץ לחברו בעסק ששייך בו הפסדים".

אין זה סוד שרוב היהודים המתגוררים בבלגיה מוצאים את פרנסתם ממסחר ביהלומים. מכיוון שרוב היהלומים מגיעים מארצות המזרח, מתעסקים היום היהודים בעיר בתיווך יהלומים. ישנם מתווכים שמתעסקים רק ביהלומי גלם, וישנם שמתעסקים ביהלומים מלוטשים - אך הצד השווה שבהם היא מלאכת התיווך בין הקונים למוכרים.

כל הסוחרים היהודים הגדולים בבלגיה שעוסקים בנושא תיווך יהלומים, וגם כאלה שמשתמשים בשירותי התיווך, הגיעו לשיעור. המתח היה רב, הנושאים הנידונים נגעו באופן ישיר לכל אחד מהסוחרים שישבו באולם. לאורך כל השיעור של הרב שפרן נשמעו צעקות, והתערבות ערה מצד הקהל.

הנושא שנידון בשיעור התמקד באחוזי התיווך הנגבים בשוק היהלומים. לאחרונה, עקב המיתון שפגע קשה גם בשוק היהלומים, ירדו דמי התיווך לאחוז אחד בלבד. הרווח הנמוך הביא סוחרים רבים למשבר כלכלי קשה.

מטבע הדברים, המצב הכלכלי הביא סוחרים לעשות אי אלו מעשים שאינם עומדים בקנה אחד עם דרישות ההלכה. הרב שפרן, שהוזמן על מנת להבהיר את דעת ההלכה הצרופה בנושאי תווך היהלומים, הביא מספר דוגמאות לחוסר היושר במסחר ביהלומים:

לפעמים המתווך רואה שיש לו הזדמנות להרוויח יותר מדמי התיווך, אם שלח אותו בעל הבית שלו לאתר יהלום, והוא רואה מציאה בשוק, וקונה בעצמו את היהלום או שאומר לבעל הבית מחיר יותר יקר ממה שהוצע לו היהלום, ולוקח לעצמו את ההפרש. זהו גזל ממש. ואסור לעשותו, פסק הרב שפרן.

במקרה הפוך, כשהמתווך מביא קונה גדול לבעל הבית, והקונה קונה בסכומי עתק. במקרה כזה, דמי התיווך, על אף שעומדים על אחוז בודד, מסתכמים בסכומי עתק, מה שכמובן לא מוצא חן בעיני בעל הבית. לאחר אותה עסקת תיווך, הולך בעל הבית ישירות לקונה ללא עזרת המתווך ומוכר לו את סחורתו.

וישנם מקרים, שבהם המתווך רואה חוסר שימת לב של המוכר, שמעמיד יהלום למכירה במחיר נמוך משוויו, ובמקום להעמיד אותו על טעותו, הוא הולך וקונה את היהלום בעצמו, ומגדיל על ידי כך את רווחיו.

הרב אמר, שכל המקרים הללו אסורים, והמתווך יכול רק להציע את הסחורה, ואין לו זכות לעשות רווחים נוספים, מעבר למה שסוכם.

כמו כן הוסיף, שאף אם המוכר או הקונה גויים, אסור בשום פנים ואופן לעשות רמיה והאריך מאוד בנושא גזל עכו"ם וחומרתו.

הגרצילום: הגר
הגר''מ שפרן. צילום: yeshiva.org.il


"לא ללכת שולל"

מעניין לעניין באותו עניין, דיבר הרב שפרן בכאב לב גדול על המתווכים שמציעים למכירה קרקעות ברומניה ובשאר מדינות מזרח-אירופה. לעיתים קרקעות שלא היו ולו נבראו ואפילו משל לא היו. הוא נתן משל: "כעין שאחד ימכור דירה בקומה 72 אך למעשה הבניין מכיל רק 8 קומות, וברור שהמתווך אשם בכך שהוא הציע, ויש עליו חובה על כלל הנזיקין היוצאים מכך".

בסיום דרשתו הסוערת, אמר הרב ש"בימים אלו על כל אחד לשמור את כספו היטב ולא ללכת שולל אחרי אי אלו הבטחות ומיצגי שווא שמביאים בסופו של דבר למפחי נפש".

הדרשה זכתה להד עצום גם בקרב הסוחרים הגויים בעיר היהלומים אנטוורפן, והפכה לשיחת היום גם בבורסה המקומית.

בקהילה המקומית החלו להישמע קולות הקוראים להגר"מ שפרן למלאות את מקום רבם הגר"ח קרייזוירט זצ"ל שנפטר לפני כחמש שנים, ומאז לא נמצא לו ממלא מקום. אך הגר"מ שפרן הודיע שהוא חוזר לארץ. "איני דר אלא במקום תורה", אמר.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד