י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

נתיבות של שנאה

ראש ישיבת הנגב: "'הרנטגן' - עבודה זרה וגילוי עריות". אנשי 'הרנטגן': "הרב מאיר קיבל תרומות ומסר אצלנו שיעורים, מה קרה כעת?" • ויש גם מכתב חריף מגדולי ישראל • מוטי ארגמן עם הסיפור המלא

הגר''י מאיר, ראש ישיבת הנגב, עם 'הרנטגן', בצאתו משיעור בכולל של הרב איפרגן
הגר''י מאיר, ראש ישיבת הנגב, עם 'הרנטגן', בצאתו משיעור בכולל של הרב איפרגן




נתיבות הדרומית, עיר שקטה ומנומנמת בדרך-כלל, עוברת בימי בחירות אלו טלטלה חסרת תקדים, המזכירה בעוצמתה את ימי הבחירות של תשמ"ט. חרמות, השמצות, גילויי דעת, ופשקווילים משקפים מחלוקת עזה, החוצה את הקהילה החרדית בעיר לשניים.

וכל זה על מה ולמה?

הסערה החלה לאחר שסיעת ש"ס במועצת העיר נתיבות לא נתנה את ידה לאישור הקצאת מתחם הקרקע הצמודה לאוהל קברו של אבי הרב יעקב ישראל איפרגן, הידוע בכינוי ה'רנטגן', הרה"צ רבי שלום איפרגן זי"ע, עליה ממוקמים כבר למעלה מעשור שנים מוסדותיו.

ה'רנטגן' מריץ רשימה בנתיבות. ש"ס בלחץ


הקרקע אושרה בעבר למוסדות הרב איפרגן, אולם עקב עניינים פרוצדורלים נדרשו חברי המועצה להעביר את ההקצאה שוב במועצת העיר. אלא ששם נכשלה ההקצאה, עקב אי תמיכתם של אנשי ש"ס.

בש"ס התנצלו בפני מנהלי מוסדות הרב איפרגן, וטענו כי הופעלו עליהם לחצים כבדים מצד חצרו של ה'באבא ברוך', שלא לתמוך בהקצאה, עקב רצונם לזכות במתחם יקר זה, הסמוך גם למתחם קברו של ה'באבא סאלי' זי"ע.

בעקבות הכישלון במועצת העיר, הוחלט במוסדות הרב איפרגן כי אם סיעת ש"ס אינה מסוגלת לסייע להם ולדאוג למוסדותיהם במועצת העיר, הרי שיהיה עליהם לרוץ ברשימה עצמאית, שתייצג אותם בעירייה.

כך הוגשה לקראת הבחירות המקומיות רשימתו של הרב איפרגן, רשימת 'נתיבות שלום'.

בנקודה זו החלה הסאגה הגדולה.

הגרצילום: הגר
הגר''י מאיר מוסר שיעור בבית המדרש של הרב איפרגן, כשלצידו 'הרנטגן'


מלחמה חזיתית


אם בתחילה לא ייחסו בסיעת שס"ג בנתיבות – המורכבת מאנשי ש"ס ואנשיו של הגר"י מאיר, ראש ישיבת הנגב - חשיבות לריצתם הנפרדת של מוסדות הרב איפרגן, וניסו להציע להם מקום שישי ברשימתם, הרי שבתוך שבועות ספורים התהפכה המגמה. סקרים החלו להצביע בברור על סחף עצום לטובת רשימת הרב איפרגן.

הסתבר, כי הרב איפרגן זוכה בנתיבות להערכה גדולה עקב מוסדות התורה שתחת חסותו, בהם לומדים מאות אברכים בכל שעות היום, ועקב מפעלי הצדקה והחסד שלו, באמצעותם מחולקים מדי שבוע מאות סלי מזון למשפחות בעיר.

כאשר החלו להתפרסם הסקרים הצופים לרשימת 'נתיבות שלום' של הרב איפרגן בין 3-4 מנדטים, בעוד שלרשימת שס"ג - שבקדנציה היוצאת היו לה 5 נציגים - צופים הסקרים ירידה בכוחה ל- 2-3 מנדטים - החלה המהומה הגדולה.

בחצרו של הגר"י מאיר, הרצים כאמור ברשימה משותפת עם ש"ס, הבינו כי הם עומדים לאבד את הבכורה בנתיבות. וכך, בעוד אנשי ש"ס העדיפו שלא להיכנס לעימות חזיתי עם חצר הרב איפרגן, יצאה חצרו של הרב מאיר בנתיבות למלחמה חזיתית ואישית.


קבלה ממוסדות הגרצילום: קבלה ממוסדות הגר
קבלה ממוסדות הגר''י מאיר המאשרת קבלת תרומה מ'הרנטגן'. אחת מני רבות


''איך יכול להיות?''


בכתבה שפורסמה השבוע בעיתון 'מעריב' הופיעו דברים קשים בשמו של הגר"י מאיר, אותם אמר נגד 'הרנטגן', הרב יעקב ישראל איפרגן.

לפי הכתבה, אמר הרב מאיר: "הרנטגן, האבא שלו היה יהודי תמים ירא שמים, בעל חסד גדול. הבן שלו הוא בור ועם הארץ. מה זה רנטגן? הוא יכול לגלות מה שיש לאדם. יכול להגיד: 'דע לך, כליה אחת יש לך לא עובדת'. כמה פעמים הוא צדק. זה כוח הטומאה. יש לו כוח כזה. אז הוא הצליח עם כמה דברים. אם הוא אומר לך: 'תראה, חסר לך כליה', אם אתה מאמין בזה אתה טיפש. תלך לבית חולים ויבדקו אותך.

"אמרתי לו 'אל תעשה תיקונים'. אחר כך הוא לוקח חבילת נרות וזורק לתוך האש. אחר כך לוקח עוד חבילה, זורק נר נר על הקהל. מי שמקבל נר זה ברכה גדולה. זו עבודה זרה.

הרב מאיר הזהיר כי הרב איפרגן רוצה להשיג גם כוח פוליטי. "אם הוא יקבל את זה, אין מקום יותר לצניעות. שפיכות דמים גם יבוא. מי שתומך בעסק של הרנטגן יידע שהוא מביא עבודה זרה וגילוי עריות לנתיבות. מי שתומך בו היום יביא את הטומאה לנתיבות, ואין בזה שום תיקון. לכן אסור לבחור בו".

מאות אברכי הכוללים של הרב איפרגן שמעו על הכתבה ב'מעריב' ולא האמינו למשמע אוזניהם. גם בחצרו של הרב איפרגן העדיפו שלא להאמין לדברים. אנשי הרב איפרגן אליהם פנינו לקבלת תגובה טענו, כי אינם מאמינים שהדברים נאמרו על-ידי הרב ישכר מאיר. "איך יכול להיות שהרב מאיר דיבר נגד הרב איפרגן ואמר שאסור ליהנות מהתמיכות של הרב איפרגן? הלא הוא עצמו ביקש וקיבל תמיכות כספיות ותרומות גבוהות ישירות מהרב איפרגן עבור מוסדותיו - וכי מבקשים תלמידיו להציגו ככפוי טובה?!" – שאלו בחוסר אמון.

"הרי הרב יששכר מאיר היה בא בעצמו למסור שיעורי תורה במוסדותינו שבמתחם הציון, וכבר למעלה מעשור שנים מתנהלת במקום זה פעילותו התורנית של הרב איפרגן, וכל השנים הללו שררו בין הרב איפרגן לבין הרב ישכר מאיר יחסי ידידות טובים וחמים, ואיך יתכן לייחס בשם הרב מאיר אמירות סותרות אלו? וכי בשל פיצול פוליטי ועמדות שליטה בעירייה ישנה הרב ישכר מאיר באחת את דעתו ואת יחסי ידידותו הידועים עם הרב איפרגן?"

במהלך הכנת הכתבה הגיעו לידי כתב 'בחדרי חרדים' העתקי קבלות של חצר הרב יששכר מאיר, על סכומים של מאות אלפי שקלים שהתקבלו כתרומה במוסדותיו, באמצעות הרב איפרגן. כמו כן הגיעו לידיו תמונות משיעורי תורה שמסר הגר"י מאיר במתחם הציון.

אבל העובדות מדברות בעד עצמן. יותר נכון, הקלטת עליה מופיעים הדברים שאמר הגר"י מאיר.


עליית מדרגה


ביום רביעי השבוע התרחשה עליית מדרגה במאבק שמנהל הגר"י מאיר נגד 'הרנטגן'.

הגר"י מאיר ואנשי חצרו מנתיבות הגיעו לבני-ברק, במטרה לגייס לצדם את גדולי ישראל הליטאים. בסיועו של הרב אברהם רובינשטיין, סגן ראש עיריית בני ברק, החתימו במהלך היום את הגר"ח קנייבסקי והגראי"ל שטינמן על מכתב אישי קשה נגד הרב איפרגן ורשימתו. לאחר מכן פנו וקיבלו גם את חתימתו של הגרי"ש אלישיב. לחתימות על המכתב הצטרפו גם הגרמ"י לפקוביץ והגר"נ קרליץ.

וכך נכתב במכתב:




גילוי הדעת של הרבניםצילום: גילוי הדעת של הרבנים
גילוי הדעת של הרבנים





אנשי הרב איפרגן הגיבו על המכתב בתדהמה: "האם גדולי ישראל שחתמו על המכתב שמעו את שני הצדדים? האם קראו לרב איפרגן כדי לשמוע את דבריו? ומה קרה שנזכרו בדיוק בימים אלו ערב הבחירות לחתום על מכתב חמור כזה? והלא הרב מאיר מכיר את הרב איפרגן שנים ארוכות וכלום לא השתנה בהנהגותיו מלבד הרשימה החדשה שהוקמה?"

כתב 'בחדרי חרדים', שביקש לברר בבתי הרבנים, על סמך מה ניתנו החתימות והאם גדולי ישראל קיימו ברור בפרשה, נענה: "הרבנים מכירים כבר עשרות שנים את הגר"י מאיר כראש ישיבה חשוב וכאיש אמיתי, ודבריו ודברי אנשיו היוו גורם מספק לחתימות, גם ללא בירור העניין".

פנינו אל אנשי חצרו של הגר"י מאיר ושאלנו:

מדוע, אכן, יצא ראש הישיבה רק כעת נגד הרב איפרגן? וזו הייתה תגובתם:

"כל עוד הרנטגן עשה מה שעושה מבלי לבקש לעצמו הנהגה, שתקנו. אולם עתה, כאשר הוא מבקש להפוך למנהיג ומקים מפלגה פוליטית, יש חובה להזהיר מפניו".



תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 73 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד