י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

"לא סומך על אף אחד, נדאג לעצמנו"

חשבון נפש עם ישראל פכטר, יו"ר מפלגת 'טוב': "רבנים ששקלו תמיכה בנו אויימו". ועדות קבלה: "מי שמחליט היום הם עסקנים משולי החברה". ריצה לכנסת: "בינתיים מתמודדים בערים" • מיוחד

ישראל פכטר עם אביו, רבה של מטולה
ישראל פכטר עם אביו, רבה של מטולה

טיבן של מפלגות מכל סוג שהוא, שהן קמות בקול רעש גדול. מלאות הבטחות, חיוכים, וציפייה לעתיד טוב יותר. התרגלנו זה מכבר למסיבות העיתונאים הראוותניות, להבטחות מרחיקות לכת, ולמנהיגים מטעם עצמם שבטוחים שהם יוכלו לעשות את הדברים טוב יותר.

חריגה לחלוטין בנוף הפוליטי היא מפלגת 'טוב'. אולי מכיוון שזו לא ממש מפלגה פוליטית. ואולי כי אנשיה, והעומדים בראשה, עשויים באמת מזן אחר, זן שאינו מצוי כל-כך בעסקונה הישראלית בכלל ובחרדית בפרט.

הם ניהלו כבר שני קמפיינים: הראשון היה בעיר ביתר שם הוקמה המפלגה, והשני לפני כשבוע בעיר בית שמש. בשני המקומות התנהלו מתנגדיהם בצורה שאינה מעוררת כבוד. התנהל נגדם מסע השמצות, וכל הארטילריה הכבדה הופעלה נגדם.

ואחרי הכל, הם זכו להצלחה והכניסו נציגים למועצות.

יו"ר המפלגה, ומי שמכהן כחבר עיריית ביתר, הוא ישראל פכטר.

• לפי הפרסומים, גדולי הדור יצאו נגדכם, איך אתם כנציגי ציבור חרדי יכולים ללכת נגד גדולי הדור?

"גדולי הדור לא נגדנו. המחאה כביכול של הרבנים נמצאת אך ורק בראשם של העסקנים. לפני הבחירות בבית שמש נכנסתי למעונו של הגראי"ל שטינמן. הצגתי לו את מה שאנחנו עושים, והוא לא הורה לי לפרוש. ודאי שאנו מחויבים לרבנים וכאנשים חרדים אנו מחויבים לשמוע להם, וכך אנו עושים. אתמול ערכנו כנס בעיר בית שמש, על הבמה ישבו מספר רבני קהילות חשובות מהעיר, שאיתם התייעצנו בכל מהלך מערכת הבחירות. גם בעיר ביתר אנו עושים הכל בהתייעצות עם הרבנים. היה רב שאמר: סיעת טוב הם היחידים ששומעים באופן מוחלט לרבנים אפילו שזה עולה להם. אז להגיד שאנחנו לא שומעים לרבנים זה פשוט פשע.

"ישנה בעיה, שאני לא מתעלם ממנה, כל רב שתומך בנו באופן אוטומטי זוכה לאיומים מצד כל מיני עסקנים אינטרסנטיים. אני יכול להביא לזה אין ספור דוגמאות, על רבנים שאוימו בגלל ששקלו תמיכה בנו. זו ההתנהלות של העסקנים שמדברים בשם גדולי ישראל. יתירה מזאת, אנחנו לא תנועה המתיימרת להיות תנועה פוליטית. אנחנו תנועה חברתית שזועקת על עוולות בחברה, ואנחנו התייעצנו איפה שרצנו עם הרבנים המקומיים".

• ח"כ אברהם רביץ אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים': "מפלגת 'טוב' מקומה בתנועת 'דגל התורה'". אתה לא מסכים איתו?

"ישבתי עם ח"כ אברהם רביץ ודיברנו באריכות, ואמרתי לו: אם אתה חושב שאנחנו צודקים בא תצטרף אלינו. נקבל אותך בברכה. יתירה מכך, לפני כשנה, בכנס שערכה סיעת 'דגל התורה' בעיר ביתר, לסכם את מערכת הבחירות, עמד ח"כ מטעם התנועה ואמר: 'אני מתנצל בפני ציבור בוחרי טוב על זה שהם לא רואים בנו כבית, נעשה הכל בשביל שירגישו כך'. בפועל, עברה שנה, ולא נעשתה שום פעולה אקטיבית לשנות את המצב.

"ישב איתי מנחם שפירא מ'דגל התורה' ואמר לי: 'אנחנו מוכנים לצאת בהצהרה שמפלגת 'טוב' צודקת בטענותיה'. אני לא מחפש הצהרות, אני מחפש מעשים. ומעשים לא נעשים. גם ח"כ אברהם רביץ בישיבה איתנו אמר בואו נרוץ ביחד בבית שמש, ניתן לכם מקום ברשימה. נפגשנו עם נציגי 'דגל התורה' בבית שמש, ביום הגשת הרשימות, והצענו להם שיתנו לנו מקום ונרוץ ביחד, אמרנו להם, אנחנו שווים את המנדט. עד היום אנחנו מחכים מהם לתשובה. הפגישה עם רביץ היתה כחודש לפני הגשת הרשימות, ואין מקום לטענה שהועלתה שהיוזמה נדחתה מחמת חוסר זמן. אנחנו רוצים להצטרף. לא אנחנו מונעים את המהלך".

• אתם מעלים בעיות כאובות: אי קבלת ילדים למוסדות לימוד ונוער נושר. יש לכם פתרונות או שאתם רק מעלים את הבעיות?

"יש לנו פיתרון. ואנחנו מריצים את זה כעת בביתר. כיום, מי שמחליט מי ייתקבל למוסדות הלימוד החרדיים, הם עסקנים משולי החברה. חלקם כאלו, שעוד לא עברה שנה מחתונתם. זו רעה חולה. הפתרון שאנחנו מציגים הוא שתקום ועדת רבנים שהיא ורק היא תהיה אמונה על קבלת תלמידים למוסדות הלימוד. אנחנו מייצגים את כל הציבורים, כולל הציבור הספרדי, שפשוט מתעללים בהם.

"ילדה בת שלוש יכולה להישאר בבית רק בגלל ששם משפחתה אינו נכון לטעמו של המנהל, או בגלל שאביה עובד לפרנסתו. אני יכול לספר לך סיפור מזעזע: אמר לי מנהל תלמוד תורה שהוא לא רוצה לקבל ילד שהוא חצי אשכנזי וחצי ספרדי, בגלל שצבע עורו של הילד כהה, וזה לא ייראה טוב במסיבת חומש. לאן התדרדרנו? לסדום היינו ולעמורה דמינו. זאת הזעקה שהתנועה שלנו זועקת".

•מה הפיתרון שיכולה להציג תנועה פוליטית?

"אין מה לעשות. היום, בשביל להזיז דברים חייבים כח פוליטי. הראיה הכי גדולה שאם לא היה לי כח מאחורי - 'בחדרי חרדים' לא היו מתקשרים בשביל לראיין אותי. אף אחד לא היה סופר אותי. היום שיש לנו כח פוליטי, הבעיות שאנו מעלים עלו לראש סדר העדיפויות החברתי. הפוליטיקאים הבינו שאי אפשר לבוא לציבור פעם בחמש שנים, חייבים לתת מענה לבעיות באופן שוטף. אני חושב שאני עוזר גם לעסקנים החרדיים.

"לפני הבחירות בביתר ישב איתי מאיר פרוש, ושכנע אותי לא לרוץ, הוא חשב שזה יזיק למרוץ לראשות. אמרתי לו, אתה עסוק חצי מהזמן שלך, רק בלהכניס ילדים למוסדות לימוד, אני יפתור גם לך את הבעיה. הוא לא ענה לי. לכן, אני לא סומך על אף אחד, ואנחנו נדאג לעצמנו. כאן בביתר הקמנו בית ספר בית יעקב לבנות, עוד לפני הבחירות, כמובן בסיוע העירייה, שיש ועדת רבנים שאחראית עליו ולהפתעתנו גילינו שחוץ ממקרה בודד וחריג, כולם התקבלו. הבנות שלי גם לומדות בבית ספר הזה, והחינוך שם מצוין לא פחות משאר בתי הספר".

• יש משבר עכשיו בפוליטיקה החרדית. אתם שוקלים לנצל את המומנטום ולרוץ לכנסת?

"עד לפני שבועיים, כשדיברו על האפשרות הזאת הבאתי את המשל על האיש שחלם שהוא הולך להיות אדמו"ר, ואשתו אמרה לו שהחסידים צריכים לחלום. אני הרגשתי שאין לנו חסידים מספיק. כיום, אני מרגיש שיש לנו יותר חסידים, אבל אני אדם ריאלי, אני לא חושב שאני יכול לרוץ לכנסת בשלב הזה. בעתיד, מי יודע? רק אתמול החתמנו למפלגה, ותוך פחות משעה היו מעל מאה חותמים. יש לנו ביקוש, אבל אנחנו בינתיים מתמודדים בערים".

•איפה אתה רואה את מפלגת 'טוב' בעוד עשור?

"קמנו כדי לפתור בעיות, אין לנו שאיפות פוליטיות. אני מגיע מתחום החינוך, ושם אני אשאר. אם הבעיות שהעלנו לסדר היום ייפתרו, אנחנו נתאחד עם המפלגות הקיימות. אבל, לצערי אני לא נאיבי, ואני לא רואה את זה קורה כל-כך מהר".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד