י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

שאריות מ'שארית ישראל'

מערכת הכשרות של 'שארית ישראל' אינה יודעת מנוח: מנהלים מוחלפים, שחיתויות נחשפות, וגדולי ישראל נאלצים להתערב פעם אחר פעם. השבוע, מונה ר' גבריאל שרמן לעמוד בראש המערכת. כך זה קרה

שאריות מ'שארית ישראל'

המלחמות הפוליטיות הסיתו את תשומת הלב הציבורית ממאבקים בגזרות אחרות. מתברר שבזמן שכולנו עסקנו במאבקי ליצמן ופרוש, במערכת הכשרות 'שארית ישראל' התחוללו דרמות שאינן נופלות בעוצמתן מהקרב על ירושלים.

בשנים האחרונות ידעה מערכת הכשרות של 'שארית ישראל' סערות וטלטלות רבות. מנהלי הכשרות הוחלפו מספר פעמים, ומכתבים נזעמים ובהם טענות על שחיתויות ענק במערכת, נשלחו לגדולי ישראל, שניסו פעם אחר פעם להביא ישועה למערכת הכושלת.

הראשון ממנהלי הכשרות שעזב את המערכת היה הרב יקותיאל דרשוביץ, מאנשי ביתו של הגר"ח קניבסקי. על פי טענות של גורמים במערכת הכשרות הוא השאיר אחריו חובות גדולים.

אחריו נכנס, על פי הוראת הגרי"ש אלישיב עורך הדין משה אלמליח. המינוי לא מצא חן, בלשון המעטה, בעיני אנשי המערכת הוותיקים, שעשו ככל שביכולתם להצר את צעדיו. לאחר תקופה של כארבע וחצי שנים כראש מערכת הכשרות, נכנע אמליח למסע הרדיפה שנוהל נגדו - ופרש מהמערכת. זאת, על אף הצלחתו להביא את מערכת הכשרות לאיזון תקציבי ואפילו לרווח.

במכתב כואב, שכתב אלמליח עם סיום כהונתו, אל הגרי"ש אלישיב, נכתב: "רדיפה קשה ואכזרית ובלתי פוסקת מצד אנשים מתוך המערכת, וביניהם אחד מחברי הבד"ץ של אותה תקופה שלא קיבלו את החלטת מרן שליט"א למנותי לתפקיד. וניסו בכל הדרכים האסורות והחמורות ביותר לגרום לסילוקי מהתפקיד ולהשיב על כנו את המנכ"ל הקודם שגרם לכל המשבר הכספי. אנשים אלו פעלו בדרכים שלא מוכרות בשום מערכת שאני מכיר, אף לא בציבור החילוני".

לאחר פרישתו, נכנס לנהל את מערכת הכשרות הרב צבי רוט. רוט, המקורב לגראי"ל שטינמן ולגר"ח קנייבסקי, משמש גם כגבאי בבית הכנסת של יוצאי פונוביז'. גם מינויו לא הביא לרגיעה במערכת, ומריבה שהתפתחה בין חברי הבד"ץ, גרמה לפרישתו של חבר הבד"ץ, הרב צבי פרידמן. לאחר מריבה זו פרש רוב מתפקידו.

מיד לאחריו, אם אתם עדיין מצליחים לעקוב אחר השתלשלות העניינים, נכנס הרב ליפא ישראלזון. ישראלזון, נכדו של הגרי"ש אלישיב, ניסה להוביל מהפך בתוך מערכת הכשרות, ולהחזיר את הגר"ח קנייבסקי חזרה אל בד"ץ 'שארית ישראל', לאחר שפרש והקים את כשרות 'יראים'. תוך כדי כהונתו, התמנה רואה החשבון שלמה גדי על מנת לפקח על העמותה. גדי, נחשב למקורבו של הגר"ע אוירבעך, ומשמש גם כרואה החשבון של 'ועד הרבנים לענייני צדקה'.

אם חשבתם שהגיע השקט ל'שארית ישראל', טעיתם ובגדול. במכתב שכותב רואה החשבון שלמה גדי להרב עזריאל אוירבעך, נאמר: "כמו שסיפרתי לכם על כמה מקרים של מעילה בכספי מערכת הכשרות שארית ישראל על ידי ליפא ישראלזון.. הרב דינר אמר לי: זה נכד של הגרי"ש, אנחנו לא יכולים להילחם נגד ביתו של הגרי"ש". בהמשך המכתב דורש גדי להרחיק את ישראלזון מכל מוקד השפעה במערכת הכשרות, ולהפקיד בידיו את כל ההחלטות ב'שארית ישראל'. אך מכתבו החריף, לא עזר יתר על המידה. הרב ישראלזון נשאר בתפקידו.

בשנה האחרונה, עקב המריבות הפנימיות, מתחלקת מערכת השחיטה לשני חלקים, ממש כאילו מדובר במערכות כשרות נפרדות. האחד מנוהל על ידי הרב נחום יברוב, שזוכה לגיבוי מאנשי הגרי"ש. השני מנוהל על ידי ישראלזון, שזוכה לתמיכה מחברי הבד"ץ של שארית ישראל.

בתקופה האחרונה נאלץ ישראלזון לנסוע לחוץ לארץ. בתקופה זו נכנס ר' גבריאל שרמן משכונת הר- נוף (אחיו של הדיין, ר' אברהם), והחל לנהל את מערכת הכשרות, בגיבוי של בית הגרי"ש. הניהול של שרמן אינו פוליטי, ונעשה על מנת להביא לייעול והבראת המערכת החולה. המינוי בוצע בתמיכתם של אנשי הרב אלישיב, שרוצים להביא סוף לכישלון המתמשך של המערכת.

אח ממקורביו של הרב ישראלזון ששוחח איתו בימים האחרונים, אומר ל'בחדרי חרדים' שבימים הקרובים הוא יכנס למעונו של הגרי"ש אלישיב וימשיך לנהל את הכשרות גם אם הרכב והפלאפון לא יוחזרו

הרב שרמן סירב להגיב לכתבה, כמו גורמים רבים שסירבו לשתף פעולה.

האם זה סוף פסוק? כנראה שלא.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד