י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

רשת הגנים: המשכורות יחולקו

לאחר שנים של בעיות כספיות הגיעה היום הסאגה לסיומה: בשבוע הבא המשכורות יחולקו והפיצויים ינתנו. ביננפלד ל'בחדרי חרדים': "אנשים שנפגעו הוציאו שם רע לרשת" • פרסום ראשון

גן ילדים . צילום אילוסטרציה
גן ילדים . צילום אילוסטרציה

"נחמה פורתא", כך אומרת היום ל'בחדרי חרדים' גננת מרשת הגנים שתקבל את משכורתה לאחר שלושה חודשים, בהם לא קיבלה משכורת והגיעה כמעט לפת לחם. "אני לא יודעת בדיוק מה פרטי ההסדר", היא מוסיפה, "אבל עצם זה שהגיעו לאיזה הסדר, שנוכל לקבל משכורות, גם אם מצומצמות בהרבה זה כבר הישג. מי שיודע איזה גיהינום עבר עלינו בשנים האחרונות יכול להבין את אנחת הרווחה".

אחד ממכתבי הקיצוץ. רשת הגניםצילום: אחד ממכתבי הקיצוץ. רשת הגנים
אחד ממכתבי הקיצוץ. רשת הגנים

למי שלא מבין על מה נסב המונולוג המצמרר של הגננת, נסביר כי ב'רשת הגנים' של אגו"י לא מחולקות משכורות מזה כשלושה חודשים. אי חלוקת המשכורות הייתה הקש ששבר את גב הגמל. שכן בשנים האחרונות נחתו גזירות קשות על גננות הרשת, וחרב הקיצוצים הונפה ואף הורדה על עובדי 'רשת הגנים'.

בשנים האחרונות פוטרו מורות ותיקות על מנת לחסוך בהוצאות הרשת. המפוטרות עדיין לא קיבלו פיצויים. במקומם של הגננות הוותיקות הביאו מנהלי הרשת גננות חדשות, שעובדות בשכר מינימום. המצב הלך והתדרדר, ומידי תקופה קיבלו הגננות הודעות על קיצוצים בשכרם.

מכתב של ביננפלד. הפגנת מחאהצילום: מכתב של ביננפלד. הפגנת מחאה
מכתב של ביננפלד. הפגנת מחאה

היום (ה) הגיעה, ככל הנראה, הסאגה לקיצה. הסכם הבראה נחתם, והרשת עולה על מסלול חדש. זוהי לפחות התקווה שמפיץ המנהל, הרב יוסף ביננפלד, בשיחה עם 'בחדרי חרדים'.

• מה קרה עד עכשיו? מה השתנה היום?

"אם אתה רוצה לשמוע את כל הסיפור אני אצטרך לחזור איתך חמישים שנה אחורה, או לכל הפחות שבע שנים מאז שנקראתי לרשת לצורך הבראה, אין לך זמן לזה".

• בכל אופן, בקיצור, מה קרה?

"רשת הגנים היא הרשת הכי וותיקה בארץ, היא נוסדה בזמן החינוך העצמאי, בתקופת הקמת המדינה. עוד בזמן הקמתה, התקציב של הרשת היה חסר. שלא כמו החינוך העצמאי, שם מאושרים תקנים לגננות, ברשת הגנים התקנים מאושרים על פי מספר ילדים, מספר שעות, ועוד כל מיני תחשיבים שהאירו את הרשת בגרעון מידי שנה. לפני ארבעים שנה, המצב היה פחות בעייתי, היו כספים יחודיים מהממשלה, והיה את 'קרן החינוך העצמאי' שהעבירה לרשת עשר מליון שקל מידי שנה".

"בעשרים שנה האחרונות, הכספים היחודיים נעצרו, והקרן של החינוך העצמאי הפסיקה להעביר את התקציב. רשתות גנים חדשות שהוקמו הגישו בגצי"ם נגד התקציב שקיבלנו מהקרן, אנשים טענו למה דווקא הם מקבלים, ולא אנחנו. וכך נוצר גירעון של עשר מליון ₪ בתקציב הרשת מידי שנה".

• שרדתם בצורה זו הרבה זמן, מה קרה בשלושה חודשים האחרונים שהמשכורות הפסיקו להגיע?

"לפני שבע שנים נכנסתי לניהול הרשת. היה צורך בתוכנית הבראה בדחיפות להצלת הרשת מקריסה מוחטת. מי שיודע מה זה תוכנית הבראה מבין שזה לא בית הבראה. יש צורך בקיצוצים, בקיצוצים אנשים נפגעים. חלק מאלה שנפגעו פנו לתקשורת וככה נוצר שם לא טוב לרשת. בתוכנית הבראה היינו חייבים לפטר מורות ותיקות. השכר של מורה ותיקה הוא פי ארבע ממורה מתחילה, וארגון חפץ חיים חייב לעשות את החשבון. במיוחד בארגון ש 92% מסך התקציב מיועד למשכורות".

• לקח שבע שנים לאשר את תוכנית ההבראה?

"אני הצעתי תוכנית לפני שבע שנים, אבל זה נדחה כל הזמן. לא רצו לקבל אותה. התוכנית של היום פחות טובה מזו של לפני שנה וחצי. אבל הגענו למצב של חוסר ברירה, הרשת בגירעון של 140 מליון ₪. רק למשרד החינוך אנחנו חייבים 50 מליון ₪. לפני כשלושה חודשים החליט משרד החינוך להפסיק את התקציבים עד שההסדר יאושר. היום ההסדר אושר, כל משרדי הממשלה הרלוונטיים חתומים על ההסכם, וסוכם שעם התוכנית תעבוד, נראה גם מקצה שיפורים לטובת המורות. כל המטרה שלנו היא להיטיב עם המורות".

• אתה יכול לבשר למורות מתי המשכורות יועברו?

"לפי הסיכום שלנו עם משרד החינוך המשכורות של שלושת החודשים האחרונים יועברו כבר בשבוע הבא. גם הפיצויים של המורות, שמעוכבים מעל שנה וחצי יועברו בזמן הקרוב. אני מאד מקווה שמכאן והילך הכל יתנהל על הצד היותר טוב".


תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד